Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Sprawa dotyczy stosowania rozporządzenia MEN w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Szkoła wykorzystała wszystkie możliwości wobec dziecka i potrzebowała pilnej pomocy w rozwiązaniu problemów agresywnego dziecka, które zastrasza inne dziecko, że je zamorduje. Robi to na jawie i poprzez filmik do internetu. Rodzice prześladowanego dziecka oczekują od szkoły interwencji i zapewnienia bezpieczeństwa. W związku z powyższym (choć to najkrótszy z możliwych opis) pedagog szkolny przygotował wniosek do poradni (z podpisem dyrektora szkoły) o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie rozwiązania problemu. Do tego wniosku dodał szkolną diagnozę oraz opinię wychowawcy o funkcjonowaniu ucznia w grupie rówieśniczej. Matka została zaproszona do poradni na badanie i wstawiła się tam. Jednak po badaniu złożyła skargę w KO. Wizytatorzy, którzy przyjechali na kontrolę przedstawili skargę, z której wynikało, że matka skarży się na pedagoga właśnie o to, że udostępnił poradni materiały. Wizytator twierdzi, że pedagog nie powinien nic udostępnić a poradnia powinna przeprowadzać badania własnymi narzędziami. Nadmienię, że poradnia wykonuje badania własnymi narzędziami a dopełnienie diagnozą szkolną daje większy zakres rozumienia problemu. Pytanie: Czy rzeczywiście obecne prawo zabrania kierowani wniosku do poradni przez szkołę (jeśli sytuacja jest wyjątkowa a matka odmawia współpracy) i czy do wniosku można dołączyć materiał, który wesprze diagnozę? Z rozporządzenia nie wynika, że nie można albo my czytamy bez zrozumienia.
Żaden przepis, a w szczególności aktualne brzmienie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. z 2017 r., poz. 1591 oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, Dz.U. z 2013 r., poz. 199 nie upoważnia szkoły do zlecania poradni wykonania diagnozy ucznia. Objęcie ucznia pomocą jest dobrowolne, a więc następuje tylko za zgodą rodzica i dopiero wówczas szkoła może podjąć współpracę z poradnią - § 3 i § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.
Ze względu na ochronę danych osobowych, z powodu braku wyraźnej podstawy prawnej upoważniającej szkołę (dyrektora, pedagoga szkolnego) do przekazywania informacji o matce i uczniu, szkoła nie powinna kierować do poradni wniosku i udostępniać zebranych przez siebie materiałów bez zgody matki – art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. UE. L. Nr 119, s. 1). W zaistniałej sytuacji szkoła powinna zgłosić Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych naruszenie danych osobowych ucznia i jego matki na podstawie art. 33 ust. 1 i 3 RODO oraz odnotować naruszenie w wewnętrznej dokumentacji – art. 33 ust. 5 RODO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w sytuacji gdy liczba dzieci 5 i 6 letnich w oddziale przedszkolnym wynosi 27 należy zatrudnić asystenta nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do 31 marca mam powołać zespoły do spraw pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Czy muszę powołać zespoły dla uczniów kl. VI? Ci uczniowie od września 2012r nie będą objęci pomocą w mojej szkole.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z UoSO "Art16.4. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno -pedagogicznej." Czy dyrektor szkoły może wydać decyzję odmowną (nie odroczyć obowiązku szkolnego), mimo opinii z ppp w sprawie odroczenia? Innymi słowy- rodzic dostaje z poradni opinię, że dziecko nie osiągnęło gotowości szkolnej, a dyrektor szkoły nie odracza tego obowiązku i dziecko musi iść do I klasy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kadrowa odrzuciła wniosek nauczyciela początkującego na start tłumacząc, że jest zatrudniony od 1 grudnia, a dodatek można wypłacać do końca września. Jest to pierwsza praca nauczyciela w pełnym wymiarze i na zastępstwo. Czy jest to zgodne z przepisami prawa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W zespole Szkół z dniem 1.09.2013 roku chcemy utworzyć Publiczne Gimnazjum Sportowe. Czy żeby otrzymać powiększoną subwencje, musimy dokonać naboru do dwóch pierwszych klas, czy też wystarczy jedna pierwsza klasa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe