Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Sprawa dotyczy szkoły niepublicznej. Jeśli w orzeczeniu z poradni o potrzebie kształcenia specjalnego, dziecko jako jedno z działań ma zalecenie pracy z psychologiem, ale aktualnie widzimy większą potrzebę (być może czasowo) pracy z pedagogiem, czy można zachowując wymiar godzinowy pomocy udzielonej dziecku, zmienić specjalistę? Czy rodzic musi/powinien złożyć pisemne oświadczenie, że rezygnuje z tego rodzaju wsparcia? Czy orzeczenie z poradni powinno być aktualizowane każdorazowo, gdy widać, że wcześniejsze zalecenie nie jest już dziecku potrzebne (np. terapia logopedyczna, gdy specjalista szkolny nie widzi już konieczności terapii)?
Orzeczenie o potrzebie kształcenia ze względu na niepełnosprawność dziecka wydawane jest na okres co najmniej roku, najczęściej jednak na czas obejmujący dany etap edukacyjny. Reguluje to stosowne rozporządzenie MEN. Orzeczenie ma moc decyzji administracyjnej, więc zarówno szkoła publiczna, jak i niepubliczna do której uczęszcza dziecko niepełnosprawne musi zorganizować dla niego kształcenie specjalne zgodnie z wymogami rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 7 sierpnia 2015r. poz. 1113). To oznacza min. konieczność opracowania dla tego ucznia Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (§ 6. ust 1-12.), w którym będzie szczegółowo zaplanowana również pomoc psychologiczno-pedagogiczna. To właśnie Zespół składający się z nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem opracowuje ten program i proponuje dyrektorowi formy tejże pomocy – zgodne z wykazem form zawartym w rozporządzeniu MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013r. poz. 532). Zatem, jeśli Zespół uzna, że uczeń potrzebuje wsparcia pedagoga szkolnego a nie psychologa – może to tak zasugerować dyrektorowi. Jeśli dokonana przez Zespół ocena efektów pomocy udzielanej dotychczas dziecku wskazuje, że nie wymaga ono kontynuowania jakiejś formy terapii – to nie planuje się tej formy. Ale uwaga! Rodzice dziecka mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu Zespołu. Poza tym muszą wyrazić pisemną zgodę na udział w każdych zajęciach pozalekcyjnych/dodatkowych, a takimi są zajęcia organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Rodzice mogą też nie wyrazić zgody na udział swego dziecka w/w zajęciach, albowiem są one dobrowolne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczennica zameldowana na pobyt stały w miejscowości w obwodzie gimnazjum, wpisana do księgi ewidencji uczniów. Wyjechała z matką do Wielkiej Brytanii. W roku szkolnym 2013/2014 szkoła z zagranicy przesłała informacje, że uczennica uczęszcza do tamtejszej szkoły i będzie uczęszczać do 2015r. Jak w przypadku uczniów, którzy wyjechali zagranicę wygląda kontrola obowiązku szkolnego? Czy taki uczeń nadal należy do obwodu naszego gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- WSO w statucie ośmioletniej szkoły podstawowej. Jakie nowe zapisy należy umieścić w WSO?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący ma prawo żądać od dyrektora kserokopii orzeczeń uczniów, którzy są w klasach integracyjnych? Jest to wymagane jako załącznik do projektu arkusza organizacyjnego, który został złożony przez dyrektora. Organ zaznaczył, że kserokopie orzeczeń mają być bez danych wrażliwych. Proszę o odpowiedź w tej sprawie gdyż uważam, że takie żądanie ze strony organu jest nieuprawnione. Pragnę dodać, że do arkusza organizacyjnego dołączyłam wykaz nazwisk z nr orzeczeń z zaznaczeniem na jaki okres zostały wydane.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy gmina może w każdej chwili zmieniać obwody dla dzieci przedszkolnych tzw. "0" ? Jakie obowiązują ją procedury? Czy musi zasięgać opinii w tej sprawie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto i w jakiej formie zgłasza brak realizacji obowiązku szkolnego przez ucznia zapisanego do szkoły, ale zamieszkującego w obwodzie innej szkoły, jeśli nie jest to uczeń klasy pierwszej?
Czy szkoła powiadamia szkołę macierzystą, a dyrektor tej szkoły wszczyna postępowanie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe