Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Stowarzyszenie prowadzi publiczną szkołę podstawową i punkt przedszkolny. 1 września gmina utworzyła przedszkole publiczne, stowarzyszenie zaprzestało prowadzenia punktu przedszkolnego i przejęło od gminy prowadzenie przedszkola publicznego . Czy zarząd stowarzyszenia może powierzyć stanowisko dyrektora przedszkola dyrektorowi szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie (nie jest to zespół), czy stowarzyszenie powinno nadać przedszkolu statut (w chwili utworzenia przedszkolu statut nadała gmina)? Czy w przedszkolu powinna funkcjonować odrębna rada pedagogiczna i ma obowiązek posiadania regulaminu, księgi protokołów? Czy nauczyciele szkoły podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie mogą być opiekunami stażu nauczycieli pracujących w owym przedszkolu? Jeszcze raz przypomnę obydwie jednostki nie tworzą zespołu, ale są prowadzone przez ten sam organ - stowarzyszenie.
Zmiana na stanowisku dyrektora przedszkola, któremu nie upłynął jeszcze okres powierzenia stanowiska kierowniczego, jest możliwa tylko jeśli zachodzą przesłanki jego odwołania, które są enumeratywnie wymienione w art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. w zw. z art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2018 r., poz. 917. Dopiero po prawidłowym odwołaniu dotychczasowego dyrektora przedszkola możliwe byłoby wyłonienie nowego dyrektora bez obowiązku przeprowadzenia konkursu, a funkcję tę mógłby pełnić dyrektor szkoły pod warunkiem, że w innych godzinach pracy niż w szkole byłby w stanie w pełnym wymiarze etatu wykonywać zadania dyrektora publicznego przedszkola – art. 62 ust. 11 PO.
W związku ze zmianą organu prowadzącego, statut przedszkola musi zostać znowelizowany co najmniej w tym zakresie – art. 98 ust. 1 pkt 3 PO.
Jeśli w przedszkolu jest zatrudnionych co najmniej 3 nauczycieli, tworzą odrębną radę pedagogiczną; w związku przejęciem przedszkola nastąpiła kontynuacja działalności rady pedagogicznej, która posiada własny regulamin, zaś prowadzi księgę protokołów, jeśli taki dokument jest określony w regulaminie rady – art. 69 ust. 1, art. 73 ust. 2 PO.
Przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm. oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dz.U. z 2018 r., poz. 1574 nie przewidują możliwości pełnienia funkcji opiekuna stażu dla nauczyciela zatrudnionego w przedszkolu przez nauczyciela zatrudnionego w innej jednostce oświatowej. Opiekun stażu musi znać specyfikę, w tym dokumentację danego przedszkola.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoły muszą opracowywać strategię działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem? Jaka jest podstawa prawna? Czy rozporządzenie z 18 VIII 2015 r. dotyczące narkomanii jest aktualne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Międzyszkolny Klub Sportowy został zarejestrowany w 1976 roku. Miejsce prowadzenia działalności - podano adres SP. Prezes Klubu uważa, że ma prawo do nieograniczonego działania w szkole, wykorzystwać sprzęt szkolny (komputery, drukarkę, kserokopiarkę itp.) oraz dwa pomieszczenia. W dokumentach szkoły nie ma żadnych dokumentów, które określałyby zasady działania Klubu na terenie SP. Dotąd Prezes i Dyrektor SP to była ta sama osoba. Od września jest zmiana. Dyrektorem jest inna osoba. Jak to powinno być prawidłowo załatwione? Art. 56 UoSO znam, ale Prezes nie przyjmuje go do wiadomości. Pozdrawiam i proszę o pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1.Proszę o wzór sprawozdania za I semestr 2010/2011. 2.Czy ocena opisowa za I semestr powinna być umieszczona w dzienniku?
- Czy powołanie wicedyrektora (stanowisko funkcyjne) powinno odbywać się w trybie podjęcia przez RP uchwały opiniującej (np. w
związku z zaleceniami organu prowadzącego)? Czy po przeprowadzonym głosowaniu nad kandydatem dyrektor jest zobowiązany, jako przewodniczący RP, do sporządzenia stosownej uchwały w tym zakresie, która zawiera stanowisko RP nt. kandydata? Co się dzieje dalej z taką uchwałą? Czy ma ona jakąś prawną moc? Czy w razie niepowołania konkretnego kandydata (wcześniej zaopiniowanego na posiedzeniu- głosowanie, zaprotokołowanie), uchwała RP powinna zostać uchylona? Czy dyrektor powinien informować RP o zawieszeniu wykonania uchwały bądź też poinformowaniu, iż na skutek różnych okoliczności kandydatura nie zostanie rozpatrzona?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym zapytać o diagnozę dzieci przedszkolnych. Czy wychowawcy muszą dokonywać diagnozy trzylatków i czterolatków w formie pisemnej? Wydawnictwa oferują różne programy do szybkiego opracowania takiej diagnozy i drukowania raportów. Ale czy jest ku temu odpowiednia podstawa prawna? Bo ja na taką nie natrafiłam.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe