Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy każde zajęcia odbywające się poza szkołą mają status wycieczki? Organizujemy zajęcia w terenie, zajęcia rozwijające zainteresowania-uczniowie odbywają zajęcia surviwalowe. Mamy wątpliwości co do tego jak traktować takie wyjścia , jak je dokumentować i czy konieczny jest w takiej sytuacji wśród opiekunów pracownik pedagogiczny, czy niekoniecznie. Same zajęcia prowadzić zapewne będzie instruktor, który nie ma uprawnień pedagogicznych.
Publiczne szkoły mogą organizować dla uczniów krajoznawstwo i turystykę w trakcie roku szkolnego, w szczególności w ramach zajęć dydaktyczno-wychowawczych lub opiekuńczych, z wyjątkiem okresu ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej. Cele organizowanego przez szkoły krajoznawstwa i turystyki oraz zasady organizacji wycieczek szkolnych reguluje rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z 25 maja 2018 r. Zgodnie z jego przepisami formami działalności w zakresie krajoznawstwa i turystyki są:
- wycieczki przedmiotowe – inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia programu nauczania w ramach jednego lub kilku przedmiotów,
- wycieczki krajoznawczo-turystyczne o charakterze interdyscyplinarnym, w których udział nie wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, organizowane w celu nabywania wiedzy o otaczającym środowisku i umiejętności zastosowania tej wiedzy w praktyce,
- specjalistycznych wycieczki krajoznawczo-turystyczne, w których udział wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego, sprawnościowego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, a program wycieczki przewiduje intensywną aktywność turystyczną, fizyczną lub długodystansowość na szlakach turystycznych.
Nie każde zorganizowane wyjście z uczniami poza teren szkoły jest wycieczką. Poza terenem szkoły mogą być także organizowane różne zajęcia, w tym zajęcia sportowe. Są one innymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły w myśl art. 109 ust. 4 Prawa oświatowego.
Zgodnie z § 2a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz.69 ze zm.) dyrektor albo upoważniona przez niego osoba prowadzi rejestr wyjść grupowych uczniów, z wyjątkiem wycieczek.
Celem wycieczek wg przepisów jest:
- poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
- poznawanie kultury i języka innych państw,
- poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego,
- wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,
- upowszechnianie wśród uczniów zasad ochrony środowiska naturalnego oraz wiedzy o składnikach i funkcjonowaniu rodzimego środowiska przyrodniczego, a także umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
- upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej oraz podnoszenie sprawności fizycznej,
- poprawę stanu zdrowia uczniów pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie,
- przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym, w szczególności w ramach profilaktyki uniwersalnej,
- poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
Zatem nie każde wyjście z uczniami poza teren szkoły musi być wycieczką. Jeśli służy realizacji innych celów niż wycieczka, dyrektor szkoły może zaliczyć je do innej grupy.
Niezależnie od tego każde wyjście ze szkoły - czy to w formie wycieczki czy wyjścia poza teren - opiekę musi sprawować nauczyciel.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kandydat na dyrektora nie otrzymał akceptacji komisji konkursowej.
Wójt zaproponował, mimo przegranej w konkursie, powierzenie temu kandydatowi funkcji dyrektora na 5 lat.
Rada pedagogiczna wydała na ten zamiar opinie negatywną.
Kuratorium również nie wyraziło zgody na powierzenie funkcji dyrektora temu kandydatowi.
Mimo to wójt chce powierzyć funkcje dyrektora temu kandydatowi na 10 miesięcy.
Czy może?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy art 44q Ustawy o systemie oświaty, który mówi, że uczeń kończy szkołę branżowa I stopnia w momencie przystąpienia do egzaminu zawodowego lub czeladniczego odnosi się do uczniów, którzy w roku szkolnym 2019/2020 kończą szkołę czy do uczniów, którzy przyszli dopiero do szkoły w roku szkolnym 2019/2020 i ukończą szkołę w roku szkolnym 2021/2022?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka złożyła prośbę o rezygnacje z nauczania klasy maturalnej, nie podając żadnych powodów. Dyrektor nie uwzględnił jej prośby. Czy można się od tej decyzji odwołać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje możliwość tworzenia grup językowych pomiędzy uczniami różnych klas (tzn część uczniów z klasy I część z klasy II). Uczniowie są na podobnym poziomie językowym. Pytanie dotyczy uczniów liceum ogólnokształcącego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły zaplanował w arkuszu organizacyjnym szkoły na rok 2018/2019 zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (rewalidacja, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze). Organ prowadzący zatwierdził tylko godziny rewalidacji. Pozostałe godziny w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej zalecił usunąć z arkusza. Czy organ prowadzący może nie wyrazić zgody na umieszczenie w arkuszu zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skoro dyrektor ma obowiązek zaplanowania w/w zajęć? Jakich argumentów użyć w stosunku do organu prowadzącego? Proszę o podanie podstawy prawnej dotyczącej obowiązku organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dyrektora szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe