Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Szkoła podstawowa pracuje pięć dni w tygodniu. Czy i na jakich zasadach można (nie można) organizować zajęcia wspomagające (od września do grudnia) w soboty?
Szkoła feryjna w soboty prowadzi lekcje z uczniami tylko w przypadku, gdy odrabia zajęcia. Zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2017 r., poz. 1603), w szczególnie uzasadnionych przypadkach, niezależnie od dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych ustalonych do 30 września, dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady szkoły, a w przypadku szkoły, w której rada nie została powołana – rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, może, za zgodą organu prowadzącego, ustalić inne dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających w te dni w wyznaczone soboty. Zasadniczo więc zajęcia wspomagające nie są organizowane w soboty, poza wyjątkiem dotyczącym odrabiania tych zajęć, gdy wcześniej były planowane od poniedziałku do piątku. Prowadzenie ich w szóstym dniu tygodnia narusza także zasadę pięciodniowego tygodnia pracy nauczycieli, z czym wiąże się obowiązek udzielania im całego dnia wolnego, niezależnie od liczby godzin przepracowanych w sobotę (art. 42 ust. 1, art. 42c ust. 1 i 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczennica III klasy gimnazjum w I półroczu roku szkolnego 2013/2014 była nieklasyfikowana ze wszystkich przedmiotów ze względu na nieusprawiedliwione nieobecności. Do szkoły uczęszczała w zasadzie tylko prze pierwsze 2 tygodnie września. Powrót dziewczyny do szkoły nastąpił 10.03.2014 r. Czy rada pedagogiczna może się zgodzić na 14 egzaminów klasyfikacyjnych? W jakim terminie je zorganizować? Uczennica otrzymała na półrocze naganną ocenę zachowania. Nie przejawia jednak innych oznak demoralizacji. Sprawa tych nieobecności jest skomplikowana, bez wątpienia jednak zawiniona przez uczennicę.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak w nowym arkuszu organizacyjnym szkoły na rok 2017/2018 planować zajęcia z pomocy psychologiczno - pedagogicznej (zespoły wyrównawcze) dla uczniów posiadających opinie PPP?Jeżeli zgodnie z art. 4 ust. 8 Ustawa Przepisy wprowadzające prawo oświatowe z 14.12.2016 nauczyciel nie będzie mógł ich prowadzić w ramach art. 42 KN.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytania:
1. Czy nauczycielowi w czasie nauczania zdalnego należy się wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, w sytuacji gdy:
- nauczyciel w roku szkolnym 2019/2020 w swoim wymiarze pracy jest nauczycielem wspomagającym (w pełnym wymiarze - 20 godz.) oraz dodatkowo naucza 4 godziny przedmiotu teoretycznego. Wymiar zatrudnienia 24/20.
- na czas nauczania zdalnego dyrektor wydał zarządzenie skracające jednostkę lekcyjną do 30 minut (podyktowane to było zaleceniami MEN uwzględniając stopień obciążenia uczniów w czasie takiego nauczania oraz bezpieczeństwem i higieną pracy ucznia, a także ich możliwościami psychofizycznymi)
- w czasie posiedzenia RP (online) dyrektor zasugerował, aby nauczyciele wspomagający nawiązali kontakt z rodzicami i uczniami i ustalili sposoby, formy współpracy z nimi. Nauczyciele proszeni byli, aby nie tworzyć fikcji i nie dopisywać się do lekcji nauczyciela danego przedmiotu. Rola wspomagającego nauczyciela byłaby zerowa, ponieważ uczniowie wyłączają kamerki i mikrofony. Ponadto w trakcie analizowania sytuacji dydaktyczno-wychowawczej, okazało się, że uczniowie dobrze funkcjonują podczas takiej formy nauczania.
W czasie rozliczania swoich godzin pracy nauczycielka wykazała godziny nadliczbowe. Po analizie zapisów w dzienniku nauczyciela wspomagającego, w okresie rozliczeniowym, nauczycielka nie dokonała właściwych wpisów w swoim dzienniku. Dokonane wpisy dotyczyły tylko rozmów telefonicznych, wiadomości w e-dzienniku, rzekomych e-maili. Z tych wpisów nie wynika w żaden sposób, że przepracowała 20 godzin (zgodnie z przydziałem). Brak jednoznacznych informacji o pracy z dzieckiem (sama stwierdziła, że uczeń nie wymaga pomocy) podważa jej ubieganie się o wypłatę nadliczbówek.
Jak to należy rozumieć? Nauczyciel nie wypracował 20 godzin właściwego pensum, a przepracował 4 godziny zgodnie z planem. Czy w takim przypadku należy wypłacić te 4 godziny nadliczbowe na tydzień? Skoro podstawowe pensum nie zostało wypracowane. Czy w tym przypadku nie należy się nauczycielowi wypłata za pełny etat (bez nadliczbówek)?
2. Czy nauczyciel zobowiązany jest odpowiedzieć na pismo w zobligowanym przez dyrektora terminie? (wyznaczony termin wynosił 3 dni, a nauczyciel odpowiedział w ósmym dniu po odczytaniu wiadomości). Jeżeli odpowiedział po wyznaczonym terminie, czy to pismo jest wiążące?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W szkole utworzono klasę sportową o specjalizacji piłka nożna chłopców. Aby nie tworzyć klasy chłopców uczniów umieszczono w dwóch różnych klasach 12 uczniów w klasie Ia i 12 uczniów w klasie Ib. Uczniowie ci zajęcia wf mają jako jedna grupa. Czy w takiej formie może funkcjonować klasa sportowa?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy osoba posiadająca wykształcenie wyższe zawodowe na kierunku pedagogika specjalna o specjalności :edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością oraz na kierunku pedagogika o specjalności pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną może pracować z wychowankami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną ? Czy osoba, aby mogła pracować z w/w wychowankami musi mieć ukończone studia z zakresu oligofrenopedagogiki?; 2. Ile godzin zajęć praktycznych i teoretycznych trzeba mieć w suplemencie do dyplomu, aby uznać ,że ma się kwalifikacje do pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną?; 3. Czy osoba pracująca na stanowisku nauczyciel z wychowankami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, w dniu złożenia wniosku o awans na stopień nauczyciela kontraktowego , powinna mieć kwalifikacje z oligofrenopedagogiki?; 4. Czy osoba z wykształceniem pedagogicznym , która nie pracowała z dziećmi jako nauczyciel przez 5 lat lub więcej, traci prawo do wykonywania zawodu?Czy musi się dokształcić, aby móc pracować w zawodzie nauczyciela?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe