Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy 7, posiadający orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej (afazja), został zwolniony z nauczania drugiego języka nowożytnego – języka niemieckiego. W czasie, gdy jego klasa ma język niemiecki on uczestniczy w zajęciach indywidualnych (na terenie szkoły). Jak należy zapisywać nieobecność ucznia na lekcjach języka niemieckiego, zwolnienie (zw) czy nieobecność usprawiedliwiona? Czy należy zastosować inne rozwiązanie, np. utworzyć klasę wirtualną? Nadmienię, że zajęcia obowiązkowe dokumentujemy w dzienniku elektronicznym, a zajęcia indywidualne w dzienniku papierowym.
Na podstawie § 6 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 373 z późn. zm.), dyrektor szkoły zwalnia ucznia z afazją z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony" albo "zwolniona". Ponieważ uczeń nie ma obowiązku brania udziału w zajęciach, z których został zwolniony, bezzasadne jest odnotowywanie jego nieobecności np. usprawiedliwionej na zajęciach z drugiego języka obcego. Nie ewidencjonuje się obecności albo nieobecności ucznia w dzienniku na zajęciach, z których jest zwolniony, a ewentualnie można dokonać adnotacji "zwolniony" albo "zwolniona", chociaż taki obowiązek nie wynika wprost z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646 z późn. zm.). Jeżeli uczeń w czasie zajęć z drugiego języka obcego uczestniczy w dodatkowych indywidualnych zajęciach to w dzienniku innych zajęć należy odnotowywać odpowiednio jego obecności albo nieobecności na tych zajęciach, zgodnie z § 11 ust. 11 i 2 ww. rozporządzenia. Nie ma podstawy prawnej do utworzenia "wirtualnego oddziału", a w związku z tym trudno uznać podjęcie takiego działania za zasadne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń klasy VII z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu lekkim nie uczęszcza na j. niemiecki. Uczeń uczęszcza na jedną lekcję techniki. Czy może być to jedna lekcja (uczeń ma dwie rewalidacje, jest zmęczony dużą ilością zajęć)? Czy zwolniony uczeń z afazją możne być objęty opieką na technice? Czy uczniowie są oceniani? Co wpisujemy na świadectwo? Czy należy opracować program nauczania i wpisać go do szkolnego zestawu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń włamał się na konto w Librusie, zmienił oceny, nie było podstaw do wystawienia zagrożeniu, po przywróceniu ocen, jest to ocena niedostateczna. Jak rozwiązać sprawę z oceną na semestr (będzie to ocena niedostateczna, a nie było powiadomienia, ponieważ brak było przesłanek)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkołę podstawową połączono z gimnazjum w Zespół Szkół. Jaki powinien być skład komisji przeprowadzającej konkurs na stanowisko dyrektora: po jednym przedstawicielu rady pedagoicznej i rady rodziców z każdej placówki czy wspólni przedstawiciele?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń kl.V z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym może realizować obowiązek szkolny, uczęszczając na zajęcia w klasie ogólnodostępnej? Jak w takim przypadku ma być realizowana przez nauczycieli uczących w tej klasie podstawa programowa dla tego ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o wyjaśnienie, czy w księdze ewidencji dzieci i w księdze uczniów szkoły podstawowej miesiąc urodzenia ucznia należy wpisywać słownie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe