Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy III Szkoły Przysposabiającej do Pracy miał już wydłużenie etapu edukacyjnego zgodnie z § 5 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Ocena wielospecjalistyczna funkcjonowania ucznia sugeruje, że dobrze byłoby gdyby uczeń powtórzył jeszcze raz klasę III. Wiek ucznia to 22 lata. W takim przypadku czy jest możliwość powtarzania klasy III? Jakie świadectwo powinien uczeń dostać? Czy powinno to być świadectwo o nieukończeniu szkoły? Wydaje się, że nie można zaznaczyć na świadectwie braku promocji, ponieważ jest on w ostatniej klasie szkoły.
Uczeń specjalnej szkoły przysposabiającej do pracy może powtarzać klasę III, pomimo iż wcześniej miał wydłużony etap edukacyjny. Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 44q ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz.2198 z późn.zm.) o ukończeniu szkoły przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność umysłową w stopniu umiarkowanym lub znacznym, postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w IPET. Podejmując decyzję o niepromowaniu ucznia należy także wziąć pod uwagę wiek ucznia. W myśl § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017r. poz.1578) kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkole ponadpodstawowej może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 24. rok życia. Uczniowi klasy III, w przypadku, gdy nie uzyskuje on promocji (co w przypadku ucznia ostatniej klasy trzyletniej specjalnej szkoły przysposabiającej do pracy jest równoznaczne z nieukończeniem przez niego szkoły), nie wydaje się świadectwa, ani żadnego innego dokumentu. § 6 ust. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. z 2017r. poz. 170 z późn. zm.) stanowi, że po ukończeniu nauki w danej klasie, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, uczeń szkoły dla dzieci i młodzieży, zależnie od wyników klasyfikacji rocznej, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne potwierdzające uzyskanie albo nieuzyskanie promocji do klasy programowo wyższej. Powtarzanie przez ucznia klasy III należy odnotować w arkuszu ocen.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz.2198 z późn.zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U . z 2017r. poz.703).
3. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017r. poz.1578).
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. z 2017r. poz. 170 z późn. zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o dokument-Procedury w przypadku agresji w szkole. Dziękuję.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy zgodnie z Prawem Oświatowym można tworzyć statut dla zespołu szkół w skład którego wchodzi przedszkole i ośmioletnia szkoła podstawowa?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy II ZSZ nie uzyskał klasyfikacji za I semestr z języka polskiego. Czy uczeń powinien zdawać egzamin klasyfikacyjny po pierwszym semestrze?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli uczeń odwołuje się od proponowanej oceny rocznej, przystępuje do testu sprawdzającego i otrzymuje ocene niższą niż proponowana przez nauczyciela to czy ta ocena niższa może być wystawiona jako ocena roczna mimo, iż proponowana ocena była wyższa?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Na podstawie jakiego paragrafu lub dyrektywy należy przesłać do dnia 5 marca do OKE skład zespołu nadzorującego przebieg sprawdzianu? Według mojej wiedzy należy je powołać, ale nie wysyłać do OKE! Dotychczas wysyłałam skład zespołu do KO. Dziękuję EO
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe