Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy VI szkoły podstawowej w SOSW posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym w wyniku badania w PPP uzyskał wyniki wskazujące na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Czy jeżeli otrzyma nowe orzeczenie, to może być zapisany do równorzędnej klasy uczniów realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego (uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną)? Jeśli tak, to jaka powinna być procedura przeniesienia i pomocy uczniowi?
W świetle ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może zostać objęte takim kształceniem w szkole podstawowej ogólnodostępnej, integracyjnej, specjalnej lub w jednym z ośrodków wymienionych w art. 2 pkt 7, w tym m.in. w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym (dalej SOSW). Przesłanką objęcia kształceniem specjalnym jest orzeczenie wydane przez zespół orzekający w poradni psychologiczno-pedagogicznej. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego umieszcza się zalecane formy kształcenia, jednakże ostateczną decyzją o wyborze szkoły najbardziej odpowiedniej dla dziecka podejmują rodzice.
Z przepisu art. 127 ust. 13 i 14 Prawa oświatowego wynika, że rodzice samodzielnie wybierają placówkę dla swojego dziecka albo zgłaszają się do starosty właściwego według miejsca zamieszkania dziecka o wskazanie jednostki oświatowej. Starosta na wniosek rodziców zapewnia dziecku odpowiednią formę kształcenia. Wskazanie starosty oznacza, że konkretna placówka nie może odmówić przyjęcia dziecka, jeżeli rodzice je zgłoszą. Przez zapewnienie należy rozumieć ogół czynności organizatorskich, a nie wydanie decyzji administracyjnej w sprawie.
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że kształcenie specjalne jest organizowane na wniosek rodziców. Wniosek rodziców ma również decydujące znaczenie w aspekcie rezygnacji z kształcenia specjalnego w SOSW. Uzasadnieniem zakończenia takiego kształcenia jest oczywiście nowe orzeczenie PPP. Rodzice mogą złożyć wniosek o zapisanie dziecka do ogólnodostępnej szkoły obwodowej lub ubiegać się o przyjęcie dziecka na wolne miejsce do szkoły integracyjnej lub specjalnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel powinien kończyć 2 lata i 9 miesięcy stażu na nauczyciela mianowanego z końcem maja 2010 r. Niestety od 9 listopada 2009 r. do 4 lutego 2010 r. miał ciągłość zwolnień lekarskich. Następnie było 6 dni ferii i od 11 lutego do końca czerwca 2010 r. urlop macierzyński. Do kiedy powinnam przedłużyć mu staż?
- Bardzo proszę o informacje na temat zwolnień z lekcji religii. Czy dyrektor szkoły zwalnia ucznia z religii na podstawie jego decyzji? (jeśli tak to poproszę o podstawę prawną i wzór takiej decyzji). Czy rodzic powinien napisać podanie do dyrektora o zwolnienie z religii czy wystarczy ustna decyzja i dyrektor ma wydać decyzje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy przedszkolem niepublicznym ogólnodostępnym (tzw.złotówkowym), które przyjmuje również dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności. Moje pytanie brzmi czy dziecko które jest w trakcie diagnozowania w poradni psychologiczno-pedagogicznej i otrzyma orzeczenie o niepełnosprawności po 30 września czy będzie mogło otrzymywać zwiększoną subwencję oświatową
(uzależnioną oczywiście od rodzaju niepełnosprawności ) i od kiedy? Mam dwie sprzeczne informacje i chciałabym je wyjaśnić. Jedna mówi, że jeśli dziecko z orzeczeniem nie będzie wpisane w SIO do 30 września nie otrzyma dofinansowania (zwiększonej subwencji ) na cały rok oświatowy (w tym wypadku na rok 2015/2016). Druga zaś mówi, iż dziecko otrzyma wszelkie świadczenia jednak dopiero od stycznia 2016 roku.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Poszę o podpowiedź - czy ukończenie wydz. Fil. - hist. , na kierunku pedagogiki resocjalizacyjnej i uzyskanie tytułu licencjata daje kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego w szkole podstawowej. Kandydat w chwili obecnej kontynuuje studia mgr na kierunku pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, bardzo proszę o przepis mówiący o tym, w jakim wieku dziecko może wracać samo do domu. Pozdrawiam
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe