Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy VI szkoły podstawowej w SOSW posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym w wyniku badania w PPP uzyskał wyniki wskazujące na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Czy jeżeli otrzyma nowe orzeczenie, to może być zapisany do równorzędnej klasy uczniów realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego (uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną)? Jeśli tak, to jaka powinna być procedura przeniesienia i pomocy uczniowi?
W świetle ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może zostać objęte takim kształceniem w szkole podstawowej ogólnodostępnej, integracyjnej, specjalnej lub w jednym z ośrodków wymienionych w art. 2 pkt 7, w tym m.in. w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym (dalej SOSW). Przesłanką objęcia kształceniem specjalnym jest orzeczenie wydane przez zespół orzekający w poradni psychologiczno-pedagogicznej. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego umieszcza się zalecane formy kształcenia, jednakże ostateczną decyzją o wyborze szkoły najbardziej odpowiedniej dla dziecka podejmują rodzice.
Z przepisu art. 127 ust. 13 i 14 Prawa oświatowego wynika, że rodzice samodzielnie wybierają placówkę dla swojego dziecka albo zgłaszają się do starosty właściwego według miejsca zamieszkania dziecka o wskazanie jednostki oświatowej. Starosta na wniosek rodziców zapewnia dziecku odpowiednią formę kształcenia. Wskazanie starosty oznacza, że konkretna placówka nie może odmówić przyjęcia dziecka, jeżeli rodzice je zgłoszą. Przez zapewnienie należy rozumieć ogół czynności organizatorskich, a nie wydanie decyzji administracyjnej w sprawie.
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że kształcenie specjalne jest organizowane na wniosek rodziców. Wniosek rodziców ma również decydujące znaczenie w aspekcie rezygnacji z kształcenia specjalnego w SOSW. Uzasadnieniem zakończenia takiego kształcenia jest oczywiście nowe orzeczenie PPP. Rodzice mogą złożyć wniosek o zapisanie dziecka do ogólnodostępnej szkoły obwodowej lub ubiegać się o przyjęcie dziecka na wolne miejsce do szkoły integracyjnej lub specjalnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie dokumenty szkolne może podpisywać wicedyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto ponosi odpowiedzialność za złe zachowanie się uczniów (bójka) podczas rekolekcji? Czy jedna katechetka może odpowiadać za grupę 120 uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Stowarzyszenie prowadzi niepubliczny punkt przedszkolny. Jak powinna wyglądać procedura zgłoszenia tej placówki do SIO?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowie mający zdiagnozowany poziom intelektualny jako "poniżej przeciętnej" znajdują się w "normie intelektualnej"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące formy wyłonienia przedstawiciela rady rodziców oraz przedstawiciela rad pedagogicznych do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora nowoutworzonego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.
Art. 62a. znowelizowanej ustawy o systemie oświaty dopuszcza tworzenie przez organ prowadzący zespołów zwanych „centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego” ze szkół już istniejących.
10.05.2013 r. organ prowadzący podjął uchwałę w sprawie rozwiązania ZSE (szkoły młodzieżowej) oraz utworzenia centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego.
W skład nowego CKZiU wejdą:
- zasadnicza szkoła zawodowa (bez naboru, szkoła młodzieżowa)
- technikum ekonomiczne, liczące 11 oddziałów (pozostałe po rozwiązaniu ZSE, szkoła młodzieżowa)
- CKU (szkoła dla dorosłych), liczące 30 oddziałów w formach szkolnych – szkoła, która istnieje od 14-tu lat i nie została rozwiązana.
Do komisji konkursowej został powołany przedstawiciel rady rodziców ZSE (CKU nie mogło wyłonić swojego przedstawiciela, ponieważ w szkołach dla dorosłych nie powołuje się rady rodziców) oraz przedstawiciel rady pedagogicznej ZSE, wyłoniony zgodnie z sugestią organu prowadzącego – w formie losowania.
W wyniku jednostronnych decyzji organu prowadzącego, CKU (będące o wiele większą jednostką niż ZSE, na dodatek nie rozwiązaną) nie ma swojego przedstawiciela w komisji konkursowej.
Chciałabym zapytać, czy takie wyłonienie przedstawicieli do pracy w komisji konkursowej jest zgodne z prawem i czy nie należałoby tu zastosować art. 36a ust. 11. ustawy oso:
11. W przypadku szkół i placówek, o których mowa w art. 44 i art. 52 ust. 1, w skład komisji nie wchodzą odpowiednio przedstawiciele rady pedagogicznej i rady rodziców.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe