Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń ma upośledzenie w stopniu głębokim i jest objęty indywidualnymi zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w wymiarze 10 godzin tygodniowo. Zajęcia są zalecone w orzeczeniu przez Poradnię Psychologiczną na okres 5 lat od 2012 do 2017 roku. 23 czerwca 2015 uczeń kończy 18 lat. Rodzice chcą zrezygnować z zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zaleconych dla ucznia. Jaka jest procedura rezygnacji rodziców z wyżej wymienionych zajęć? Co powinni zrobić rodzice,żeby zrezygnować z zajęć-wystarczy oświadczenie rodziców-czy też zmieniające orzeczenie poradni? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Podstawa prawna udzielanej odpowiedzi:
- Art. 70 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2.04.1997 r. (Dz. U. z 1997, Nr 78, poz.483 z późn. zm.) 1. Każdy ma prawo do nauki. Nauka do 18 roku życia jest obowiązkowa. Sposób wykonywania obowiązku szkolnego określa ustawa.
- Ustawa z dn. 7.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004, Nr 256, poz. 2572 z późn.zm.):
Art. 15
1. Nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia.
2. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku
kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat, oraz trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.
Art. 16
7. Za spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się również udział dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. 2013 poz. 529)
§ 1. 2 Zajęcia organizuje się dla dzieci i młodzieży, o których mowa w ust. 1, od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25 lat.
Z powyższych przepisów jasno wynika, że:
1. Dla wszystkich dzieci w Polsce - zarówno pełnosprawnych, jak niepełnosprawnych - nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia.
2. Po ukończeniu 18 roku życia wygasa obowiązek szkolny i obowiązek nauki, jednak nadal w przypadku uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim zachowane jest prawo do korzystania z zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – do 25 roku życia. Decyzja w tej sprawie należy wyłącznie do rodziców/prawnych opiekunów. Wystarczy więc, że powiadomią oni szkołę, iż w związku z ustaniem obowiązku szkolnego i obowiązku nauki rezygnują z kontynuacji udziału ich dziecka w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych. Żaden przepis prawa oświatowego nie reguluje formy takiego powiadomienia. W tej sprawie należy odwołać się do zapisów w statucie szkoły, w którym winny być określone formy kontaktów z rodzicami i składania przez nich wszelkich usprawiedliwień oraz oświadczeń.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole przy zakładzie poprawczym mamy sześciodniowy tydzień pracy. Nauczyciele pracują pięć dni w tygodniu i mają różne dni wolne w tygodniu. Czy istnieje rekompensata dla nauczyciela z tytułu, gdy w dzień wolny od pracy przypada święto państwowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chcę kupić dzienniki lekcyjne, jednak w sklepie są różne ich oznakowania i symbole. Czy są jakieś wytyczne MEN albo rozporządzenie mówiące o numerach dzienników lekcyjnych, które należy kupić do szkoły? W Rozporządzeniu z 2010 r. o prowadzeniu dokumentacji i drukach nie ma mowy o dziennikach lekcyjnych, tylko o ich wypełnianiu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy do prowadzenia zajęć w szkole dydaktyczno-wyrównawczych potrzebna jest pisemna zgoda rodzica?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od końca czerwca do grudnia nauczyciel był na L4. Wykorzystał 182 dni u ortopedy. Miał operację nogi po złamaniu. Potem do 27 stycznia wykorzystywał urlop wyrównawczy. Obecnie trwają ferie, po których jeszcze ma 3 dni urlopu. Niestety nauczycielka pracująca w bibliotece otrzymała odmowę lekarza medycyny pracy ze względu na choroby narządu ruchu. Nauczycielka nie jest w stanie wrócić do pracy, bo boli ją noga
Czy może ponownie chorować na tę samą chorobę, co w zeszłym roku? Czy może tak zrobić i udać się do ortopedy? Czy nie wolno jej tak zrobić? Bo jest nowy rok i może znowu pójść na L4. Sytuacja jest skomplikowana.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy to prawda, że od 2020 roku przedszkole nie będzie mogło funkcjonować na piętrze budynku? Czy przepis będzie dotyczył zarówno już tych przedszkoli istniejących od kilku lat i tych, które są dopiero projektowane?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe