Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń wraca do Polski z Francji. Tam ma zaliczone 10 lat nauki. Matka wnioskuje jednak o przyjęcie go do klasy pierwszej liceum ze względu na różnice programowe. Czy można go przyjąć do klasy pierwszej czy trzeba do drugiej zgodnie z liczbą lat nauki?
Jeśli uczeń posiada odpowiednie dokumenty, należy go przyjąć do szkoły zgodnie z liczbą lat nauki.
Szczegółowe zasady przyjmowania cudzoziemców do polskiej szkoły określa Rozporządzenie z 1.04.2010 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół (…) oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia.
Zgodnie z art. 94a ust. 1 u.s.o. cudzoziemcy, którzy podlegają obowiązkowi szkolnemu, korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, publicznych szkołach artystycznych oraz w placówkach, w tym placówkach artystycznych – na warunkach dotyczących obywateli polskich.
Ustawa gwarantuje cudzoziemcom prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego, które przysługuje uczniom podlegającym obowiązkowi szkolnemu, a także tym, którzy realizują obowiązek nauki.
Zapewnienie lekcji polskiego to obowiązek gminy, która jest miejscem zamieszkania ucznia. Zajęcia powinny być prowadzone w takim wymiarze, by umożliwiły opanowanie języka polskiego w stopniu pozwalającym na uczestnictwo cudzoziemca w procesie edukacji. Przepisy wykonawcze jako minimum określają 2 godziny tygodniowo, ale gmina – w miarę potrzeb i posiadanych środków – może przydzielić więcej godzin.
Dla uczniów tych organ prowadzący może także zorganizować dodatkowe zajęcia wyrównawcze przez okres maksymalnie 12 miesięcy, w celu nadrobienia różnic programowych lub opóźnień w nauce. Zajęcia te obejmują przedmioty nauczane w danej szkole na danym etapie kształcenia.
Podstawa prawna:
1. Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r.(ze zm.).
2. Rozporządzenie z 1.04.2010 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół (…) oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dzień dobry, uprzejmie proszę o pomoc w sprawie dotyczącej nauczyciela przedszkola, świetlicy szkolnej czy bibliotekarza, którzy w okresie kształcenia na odległość nie z ich winy, nie są w stanie realizować godzin wynikających z ich umowy czy arkusza organizacji pracy szkoły. Czy ka wówczas zastosowanie art 81 kodeksu pracy? Co dokładnie rozumie się pod pojęciem " wynagrodzenie wg osobistego zaszeregowania"? Czy tylko wynagrodzenie zasadnicze, czy także dodatki a w tym wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe, bo o takie nauczycielom tym chodzi... dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak w myśl najnowszych przepisów wygląda sprawa drugoroczności uczniów, którym po raz drugi z rzędu ustalono ocenę naganną z zachowania? Otrzymują promocję czy nie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc. Szkoła ponadgimnazjalna ma zapis w statucie, że pracuje w systemie semestr I i semestr II. Uczeń na I sem. nie miał żadnych podstaw do wystawienia ocen z trzech przedmiotów i otrzymał z nich nieklasyfikowania. Rada Pedagogiczna analizując tę sytuację (uczeń opuścił ponad 300 godz. w tym ponad 150 nieusprawiedliwionych, powtarzający klasę, wobec ucznia zastosowano procedury szkolne zgodnie ze statutem w związku z nieobecnościami, objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną, uczeń niewspółpracujący ani z nauczycielami, ani ze specjalistami; nauczyciele zostali zapoznani przez dyrektora z rozporządzeniem MEN z 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania (...) z późn. zm. wg tekstu ujednoliconego na stan 10.12.2010 r. z parag.16, parag.17) nie wyraziła zgody na egzaminy klasyfikacyjne, większością głosów ponad 90%. Jaką decyzję ma podjąć dyrektor? Czy może skreślić ucznia w wyniku braku klasyfikacji śródrocznej? Czy może nie uznać decyzji Rady Pedagogicznej i ucznia pozostawić w klasie? Jeżeli tak, to jak powinna wyglądać dokumentacja?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzice wychowanka z oddziału przedszkolnego dziecka 6 letniego, który odbył roczne przygotowanie przedszkolne w jako 5 latek, mogą we wrześniu 2018 przenieść dziecko do I klasy szkoły podstawowej, przy której znajduje się oddział przedszkolny, jeśli w rekrutacji składali wniosek o przyjęcie dziecka do oddziału przedszkolnego?
Czy rodzice wychowanka z oddziału przedszkolnego, który nie odbył rocznego przedszkolnego mogą we wrześniu 2018 iść do poradni o opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej i czy na tej podstawie będzie można przenieść dziecko do I klasy szkoły podstawowej, przy której znajduje się oddział przedszkolny jeśli w rekrutacji składali wniosek o przyjęcie dziecka oddziału przedszkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieją jakieś wskazania lub ograniczenia odnośnie informowania o ocenach uzyskanych ze sprawdzianu na forum klasy? Jak interpretować taką czynność nauczyciela w kontekście ochrony danych osobowych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe