Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego złożył podanie o zwolnienie z drugiego języka obcego. Wybrał język, którego uczy się w większym wymiarze godzinowym (niemiecki), który moim zdaniem jest jego pierwszym językiem obcym. Czy zwolnienie z drugiego języka dotyczy dowolnego języka obcego czy języka, który nauczany jest w mniejszym wymiarze godzinowym?
Stosownie do art. 44d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230) dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych ze względu na stan zdrowia, specyficzne trudności w uczeniu się, niepełnosprawność, posiadane kwalifikacje lub zrealizowanie danych obowiązkowych zajęć edukacyjnych na wcześniejszym etapie edukacyjnym, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb. Przepis § 6 ust. 1 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 373) stanowi, że dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki tego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639) posługują się sformułowaniem język obcy nowożytny oraz drugi język obcy nowożytny. Na potrzeby układania planów nauczania ustawodawca rozróżnia język nauczany w większej liczbie godzin od tego nauczanego w mniejszej. Jednakże na potrzeby zwalniania uczniów z nauki drugiego języka ustawodawca w przepisach rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych nie wprowadza tego rozróżnienia. Oznacza to, że zwolnienie może nastąpić z dowolnego języka.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka złożyła pismo do dyrektora szkoły (poniżej treść), czy mam obowiązek udzielenia takich informacji nauczycielowi? Treść pisma jest następująca: „Zwracam się z uprzejmą prośbą o wydanie mi na CD oraz w formie papierowej zapisów z e-dziennika Librus poszczególnych dokumentów: przydział godzin, plan lekcji i przydział sal, moje nieobecności w pracy i zastępstwa za mnie, ogłoszenia szkolne, wiadomości wysłane do mnie i przez mnie za lata szkolne: 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019, 2019/2020”.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole pracuje ksiądz jako nauczyciel religii. Kto dokonuje oceny pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń otrzymał świadectwo ukończenia gimnazjum specjalnego w czerwcu. Kiedy powinno mu się zakończyć edukację w systemie SIO, czy w czerwcu czy 31 sierpnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Skąd wynika, że Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe będą dopiero od 2019 r. odbywały się według nowej podstawy programowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wystawić ocenę śródroczną uczniowi szkoły ponadpodstawowej, który realizuje nauczanie tego samego języka obcego jednocześnie w zakresie podstawowym i rozszerzonym? Podobno nie może to być średnia ważona ani żadna inna średnia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe