Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica drugoroczna w klasie I gimnazjum zaszła w ciążę i otrzymała nauczanie indywidualne od marca. Wcześniej wcale nie uczęszczała do szkoły. Na semestr miała oceny nieklasyfikacyjne prawie ze wszystkich przedmiotów. Czy jest możliwe, aby zdała? Jak ma zaliczyć te nieklasyfikowania z półrocza i czy w ogóle może?
Zadaniem szkoły jest udzielenie wszechstronnej pomocy uczennicy. Szczegóły pomocy, w tym zadania, cele, zasady oceniania są opisane w statucie. O szczegółach klasyfikowania oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych pisaliśmy wielokrotnie. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (w szkole policealnej – semestralnej), stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, (w szkole policealnej – semestrze programowo wyższym), szkoła umożliwia uczniowi uzupełnienie braków. Nie można przesądzać i zakładać, że uczennica nie zda egzaminów klasyfikacyjnych na zakończenie roku szkolnego. Uczeń podlega klasyfikacji: 1) śródrocznej i rocznej (w szkole policealnej – semestralnej); 2) końcowej. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.Natomiast klasyfikacja semestralna odbywa się w szkole policealnej.Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.Egzamin ten przeprowadza komisja, w której skład wchodzą: 1) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący komisji; 2) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może przystąpić do egzaminów klasyfikacyjnych w ciągu jednego dnia. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, do którego dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych (a w szkole policealnej – semestralnych), zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 44f, arkusza ocen ucznia art. 44k, 44l; 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, w szczególności § 12, 16, 17.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy uzyskiwania stypendium prezesa rady ministrów.Kandydatami do Stypendium Prezesa Rady Ministrów mogą być uczniowie szkół, którzy w w danym roku szkolnym uzyskali wybitne osiągnięcia edukacyjne, odpowiadające kryteriom wyszczególnionym w art. 90h ustawy o systemie oświaty.
W szczególności uczeń winien spełniać co najmniej jeden z podanych warunków:
otrzymać promocję z wyróżnieniem (średnia ocen z zajęć obowiązkowych nie niższa niż 4,75 oraz bardzo dobra ocena zachowania), uzyskując przy tym najwyższą w danej szkole średnią ocen,
wykazywać szczególne uzdolnienia w co najmniej jednej dziedzinie wiedzy, uzyskując w niej najwyższe wyniki, a w pozostałych dziedzinach wyniki co najmniej dobre.
Szkoła może wskazać jednego kandydata.
Proszę o wskazanie drogi postępowania w przypadku gdy w szkole jest dwóch kandydatów, którzy w takim samym stopniu spełniają kryteria.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- a oto kolejny przypadek: nastąpiła sądowa zmiana nr PESEL i NAZWISKA (imię pozostało) u ucznia klasy drugiej. 1. Co należy zrobić w arkuszach ocen, aby były one prawidłowo prowadzone? Czy należy nadać nowy numer ewidencyjny ze względu na nowy nr PESEL i NAZWISKO (imię pozostało dotychczasowe)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W tym roku szkolnym zostałam dyrektorem szkoły ponadgimnazjalnej, mam problem i bardzo proszę o odpowiedź. Korzystamy z programów nauczania dla poszczególnych zawodów opracowanych przez KOWEZIU. Moja poprzedniczka ustalała szkolne plany nauczania (tzw. ramówki) gdzie nazwy przedmiotów są inne niż w opracowanych przez Koweziu, ale liczba godzin i zakres materiału nauczania jest taki sam. Co powinnam zrobić jako dyrektor szkoły, aby to jakoś logicznie uporządkować. Czy wystarczy obok nazw Koweziu dopisać swoje nazwy? Czy nanieść zmiany na ich programie? Proszę o odpowiedz.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie naszej szkoły z klas II i III zostali zakwalifikowani do projektu "Umiem pływać". Raz w tygodniu wraz z wychowawcą wyjeżdżają na basen. Jedno dziecko, które ma rozpoznaną epilepsję nie bierze udziału w projekcie. Matka dziecka wyraża chęć i zgodę na udział syna w zajęciach na basenie. Przedłożyła zaświadczenie lekarskie, w którym lekarz neurolog nie stwierdza przeciwwskazań do zajęć na basenie pływackim. Mama ucznia deklaruje, że może jeździć z grupą na basen, aby pomóc przy sprawowaniu opieki nad swoim synem. Nie widzę przeciwwskazań, żeby dziecko brało udział w zajęciach. Czy rodzic może być obecny na tego typu zajęciach na basenie? Czy wychowawca klasy powinien także sprawować opiekę na basenie i pilnować uczniów, czy ten czas może spędzić w innym pomieszczeniu, np. kawiarni przy basenie. Pragnę dodać, że ratownicy nie życzą sobie obecności nauczycieli na basenie. Bardzo mi zależy na uzyskaniu odpowiedzi na pytanie dotyczące opieki sprawowanej przez wychowawców podczas pobytu na basenie - podstawa prawna.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o najnowszą i najaktualniejszą podstawę prawną do funkcjonowania biblioteki szkolnej. Co ile lat w szkole powinno być skontrum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe