Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica przez 2 lata ma orzeczenie o upośledzeniu w stopniu umiarkowanym. Od 09. 2015 prawdopodobnie będzie miała stopień upośledzenia lekki. Co z nią zrobić? Czy musi rozpocząć klasę pierwszą gimnazjum od początku zgodnie z podstawa programową? Przecież przez 1 rok nie zrealizuje nowej podstawy programowej dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim?
Podstawą do organizowania kształcenia specjalnego dla ucznia niepełnosprawnego – w tym przypadku upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim - jest wyłącznie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Zespół Orzekający Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Zatem, jeżeli uczennica otrzyma nowe orzeczenie zmieniające klasyfikacje jej niepełnosprawności z upośledzenia umysłowego w stopniu umiarkowanym na upośledzenie umysłowe stopnia lekkiego trzeba dostosować się do zaleceń tam zawartych (a tych jeszcze nikt na dzień dzisiejszy nie zna) oraz do przepisów prawa oświatowego dotyczących podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
Moim zdaniem decyzja, co dalej z tą uczennicą należy zrobić - należy nie do dyrektora szkoły ale do jej rodziców, bo tylko oni mają prawo podejmować wszelkie decyzje związane z ich dzieckiem. Trzeba więc jak najszybciej z nimi porozmawiać i wyjaśnić im, na czym będą polegały zmiany w zakresie edukacji dziewczynki, min. że:
1. Będzie ona realizowała zupełnie inną niż dotychczas podstawę programową, albowiem uczniowie niepełnosprawni na poziomie upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim, realizują tę samą podstawę programową kształcenia ogólnego dla gimnazjum co pełnosprawni rówieśnicy. Podstawa ta określa treści kształcenia z poszczególnych przedmiotów: język polski, język obcy nowożytny, matematyka, fizyka, historia itd. Ponieważ ich córka przez dwa lata realizowała zupełnie inna podstawę programową – istniej obawa, że w ostatnim roku nauki w gimnazjum nie poradzi sobie.
2. Warto też pamiętać, że w przypadku gimnazjum kształcenie uczniów niepełnosprawnych może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21 rok życia. Dlatego należy rozważać z rodzicami możliwość wydłużenia etapu edukacyjnego dla tej uczennicy. Decyzja musi być podjęta na podstawie szczegółowej analizy osiągnięć edukacyjnych dziecka dokonanej przez radę pedagogiczną. Decyzję podejmuje się nie później niż do końca lutego w ostatnim roku nauki w gimnazjum.
3. W polskim systemie oświaty nie istnieje cofnięcie ucznia do klasy niżej, ani o rok ani o dwa lata. Możliwe jest wyłącznie niepromowanie ucznia. Warto więc zaproponować rodzicom rozważenie, czy dla dobra córki nie byłoby lepiej aby z dniem 1 września rozpoczęła ona edukację gimnazjalną w klasie pierwszej, bo ma takie prawo. Proszę jednak pamiętać, że ostateczna decyzja w tej sprawie należy wyłącznie do nich.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o ustosunkowanie się do poniższego pisma, które nauczyciel otrzymał od byłej pani Dyrektor. Dotyczy: przeniesienia do innej szkoły: "Działając na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela ( Dz.u. Z2006. Nr 97, poz.674 z póź. zm. ) w związku z Pani prośbą o przeniesienie ( pismo z dnia 11 maja 2009r r. ), po uzyskaniu zgody Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 1 w ......, przenoszę Panią od 1 września 2009r. do 31 sierpnia 2013r. na stanowisko nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej Nr 3 w ......... Po upływie powyższego terminu przysługuje Pani prawo powrotu na dotychczasowe stanowisko w Szkole Podstawowej Nr 1 w ....... W związku z powyższym: 1.Czy zgodne z prawem jest stwierdzenie, że nauczyciel zostaje przeniesiony na czas określony. 2. Czy wiążące jest stwierdzenie, że nauczycielowi przysługuje prawo powrotu, ale nie musi z niego skorzystać. Chciałabym nadmienić, że nauczyciel z własnej woli przeszedł do SP 3 na trzy lata z myślą, że pozostanie w tej placówce, ponieważ nauczyciel, który był przed nim odszedł na emeryturę. Cytowane pismo zostało nauczycielowi wręczone w maju 2012r., jednak w dokumentacji nauczyciel nigdzie się pod nim nie podpisał. Nauczyciel jest nauczycielem dyplomowanym, zatrudnionym na podstawie mianowania.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany (akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego z 30 lipca 2008 r.) złożył dn. 10 maja 2019 r. wniosek o dokonanie oceny pracy. Do kiedy dyrektor szkoły jest zobowiązany to uczynić, biorąc pod uwagę, że w przewidziane na to ustawowe 3 miesiące wchodzą wakacje?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Co powinien zawierć BIP na stronie internetowej szkoły? Czy są jakieś przepisy dotyczące obowiązkowych dokumentów zamieszczanych w BIP?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Klasa jedzie na wycieczkę, wychowawca też. Czy w dzienniku wpisać wycieczkę, skoro 1/5 uczniów pozostała? Kto powinien podpisać się w dzienniku klasy? Czy tylko wychowawca, czy nauczyciele, którzy według planu powinni mieć tam lekcje?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację w sprawie obecności uczniów nie uczęszczających na lekcje religii, gdy jest to lekcja w środku zajęć w ciągu dnia i dziecko jest objęte opieką pedagoga. Czy należy wpisywać do dziennika klasowego obecność ucznia do ilości osób obecnych na lekcji religii, jeżeli ten uczeń jest obecny w szkole?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe