Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uprzejmie proszę o odpowiedz na pytania: 1 .Jaka jest różnica między pojęciami „wychowanie przedszkolne” a „roczne przygotowanie przedszkolne”, oprócz tego, że roczne przygotowanie przedszkolne realizują 6-latki, a wychowanie przedszkolne dzieci młodsze? Czy można więc przyjąć do szkoły 6-latka, który nie odbył rocznego przygotowania przedszkolnego, tylko realizował wychowanie przedszkolne? Jaki dokument powinien to poświadczać?; 2. Przedszkole niepubliczne - na każde dziecko uczęszczające do placówki otrzymuję dotację z budżetu miasta. W związku ze zmianami w przepisach z dotacji wykluczone zostały dzieci w wieku 6 lat, uczęszczające do przedszkoli. Co to oznacza dla przedszkoli? Czy gmina ma obowiązek przekazać subwencję do przedszkola, w którym dziecko realizuje wychowanie przedszkolne?; 3. Proszę o określenie kwalifikacji nauczyciela rytmiki od 1.09.2017; 4. Czy osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z j. angielskim ma kwalifikacje do nauczania j. angielskiego w przedszkolach? A ten kierunek , ale w nazwie rewalidacją lub terapią pedagogiczną daje nauczycielowi dodatkowe uprawnienia?; 5 .Jaka powinna być liczba dzieci w grupie ogólnodostępnej i integracyjnej w przedszkolu niepublicznym od września 2017 r.? Jeżeli statut określa 25, to musi zostać zmieniony?; 6.Czy w przedszkolu niepublicznym tworzenie programu wychowawczo-profilaktycznego jest obowiązkowe?
1. Wychowaniem przedszkolnym objęte są wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola – w wieku od 3 (w uzasadnionych przypadkach mające ukończone 2,5 roku) do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat (art. 14 ust. 1 i 1b UoSO). Natomiast obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne obejmuje najstarsze dzieci objęte wychowaniem przedszkolnym przed rozpoczęciem nauki w szkole Zgodnie z art. 14 ust. 3a UoSO obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat, a dziecko jest przyjmowane do grupy realizującej przygotowanie bez obowiązku przedstawiania przez rodzica jakichkolwiek dokumentów.
2. Subwencja na sześciolatki przysługuje jedynie gminom i miastom. Natomiast niepubliczne przedszkole nie otrzymuje subwencji, a dotację z budżetu gminy w wysokości nie niższej niż 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielenia dotacji informację o planowanej liczbie uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji (art. 90 ust. 2b UoSO).
3. W przedszkolu zajęcia z rytmiki powinien prowadzić nauczyciel wychowania przedszkolnego, ponieważ w podstawie programowej nie wyodrębniono ich jako zajęcia prowadzone przez nauczyciela z innymi kwalifikacjami (załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. z 2017 r., poz. 356). Zaś kwalifikacje nauczycieli wychowania przedszkolnego określają przepisy § 4 w zw. z § 2 ust. 1 i § rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2015 r., poz. 1264 ze zm.) oraz analogicznie zostały określone w § 4 ust. 1 w zw. z § 3 ust. 1 projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12295107).
4. Na dzień dzisiejszy nauczyciel nie posiada kwalifikacji do nauczania języka angielskiego, ponieważ nie spełnia wymogów kwalifikacyjnych z § 11 i 28a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2015 r., poz. 1264 ze zm.). Natomiast jeśli z dniem 1 września 2017 r. wejdzie w życie nowe rozporządzenie, które w § 12 ust. 3 pkt 1 projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12295107) zawiera nieco odmienne wymogi, nauczyciel ze specjalnością językową na studiach z edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej będzie mógł także prowadzić zajęcia z języka obcego. Specjalność z zakresu rewalidacji lub terapii pedagogicznej daje kwalifikacje odpowiednio do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych (w tym w ramach pomocy psychologiczno - pedagogicznej) lub zajmowania stanowiska nauczyciela wspomagającego, pracującego z dziećmi bez niepełnosprawności intelektualnej (§ 4 ust. 1 pkt 1 w zw. § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia MEN z dnia 12 marca 2009 r.; § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2015 r., poz. 1113).
5. O liczbie uczniów w grupie przedszkolnej w placówce niepublicznej decyduje organ prowadzący, określając tę liczebność w statucie, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu, w tym z uwzględnieniem możliwości lokalowych i kadrowych (art. 84 ust. 2 pkt 4 UoSO, art. 172 ust. w zw. z art. 102 ust. 1 pkt 9 PO). W niepublicznych przedszkolach nie obowiązuje § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz. U. z 2017 r., poz. 649, ustalający liczebność grupy dzieci zdrowych na poziomie 25 osób.
6. W niepublicznym przedszkolu nie ma obowiązku opracowania i wdrożenia programu profilaktyczno – wychowawczego, ponieważ nie wynika on z podstawy programowej (załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. z 2017 r., poz. 356).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń pierwszej klasy branżowej szkoły I stopnia, po uzyskaniu pełnoletności zgłosił do sekratariatu szkoły wniosek o rezygnacji z uczęszczania na zajęcia z religii. Przy rozpoczynaniu nauki nie był pełnoletni, rodzice wnioskowali o zajęcia z religii dla syna i jest on klasyfikowany w I semestrze. Czy można/należy uwzględnić jego decyzję o rezygnacji, jeśli tak co z oceną na koniec roku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor przedszkola samorządowego może brać godziny doraźne za nauczyciela przebywającego na zwolnieniu lekarskim, jeśli inni nauczyciele nie chcą brać nadgodzin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel ma w 2 klasie SP trzy godziny wychowanie fizycznego - 1 h sala gimnastyczna, 2 h- basen. Cyklicznie po basenie n-l sprawuje 1 h opieki nad grupą, przyjeżdżając z nimi do szkoły.W jaki sposób uregulować formy płatności z nauczycielem i pracę za jedną dodatkową godzinę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy dni wolnych od pracy w roku szkolnym 2010/2011. Czy 21 i 22 VI mogą być dniami wolnymi jeśli w szkole dokonano takiego wyboru po zaopiniowaniu odpowiednich organów szkoły (rady pedagogicznej, rady rodziców, samorządu uczniowskiego)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy możemy dostać od Państwa lub czy znajdę gdzieś w serwisie regulamin stołówki szkolnej (aktualny na obecny stan prawny)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe