Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W 1992 r. założyłam liceum, a w 2007 r. szkołę podstawową, które działają do chwili obecnej. Z racji przejścia na emeryturę chcę przekazać je innej osobie z wykształceniem pedagogicznym. Czy mogę liczyć na pomoc w przeprowadzeniu przekazania? Co właściwie i w jakiej kolejności powinnam zrobić? Dodatkowo budynek, w którym znajdują się obie szkoły, jest dzierżawiony od gminy Miasta Toruń. Czy przy zmianie organu prowadzącego gmina ma prawo nie przenieść umowy dzierżawy na nowy organ prowadzący?
Jeśli prowadzone są szkoły niepubliczne, to zgodnie z art. 168 ust. 13 w zw. z ust. 4 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082), konieczne jest dokonanie zmiany wpisu w ewidencjach szkół w zakresie organu prowadzącego i jego adresu, a także przedłożenie statutów uwzględniających tę zmianę. Dotychczasowy organ prowadzący musi złożyć wniosek o zmianę danych organu prowadzącego nie później niż na miesiąc przed planowanym dniem zmiany organu prowadzącego; zmiana ta nastąpi dopiero poprzez dokonanie stosownych wpisów w ewidencjach (art. 168 ust. 14 PO). W ciągu 14 dni od zmiany organu konieczne jest także złożenie do ewidencji wniosku o zmiany wpisów w zakresie znowelizowanych statutów (art. 168 ust. 13 PO).
Obowiązujące przepisy nie regulują zagadnienia przekazania szkoły przez dotychczasowy organ prowadzący nowemu organowi prowadzącemu. Osoby fizyczne mogą w tej sprawie zawrzeć umowę, w której uregulują zagadnienia uznane przez siebie za istotne (art. 3531 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, Dz. U. z 2020 r., poz. 1320 ze zm.).
W przypadku gdy pracodawcą osób wykonujących pracę w szkołach jest organ prowadzący, dojdzie do zmiany pracodawcy poprzez przejęcie zakładu pracy przez nowego pracodawcę w rozumieniu art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1320 ze zm.). Jeżeli nie działają organizacje związkowe, to dotychczasowy i nowy pracodawca informują na piśmie pracowników o przewidywanym terminie przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę, jego przyczynach, prawnych, ekonomicznych oraz socjalnych skutkach dla pracowników, a także zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia pracowników, w szczególności warunków pracy, płacy i przekwalifikowania.
Jeśli chodzi o umowę dzierżawy, przepisy KC o umowie dzierżawy oraz ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r., poz. 1899 ze zm.) nie zobowiązują wydzierżawiającego do wyrażenia zgody na zmianę dzierżawcy, warto się o nią jednak ubiegać, aby ustalić, czy ewentualnie konieczne jest rozwiązanie tej umowy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy odroczenia obowiązku szkolnego dla dziecka 6-letniego.
Rodzice 6-latka,który od września powinien iść zgodnie z prawem do szkoły (6 lat kończy w kwietniu b.r.) przynieśli opinię o odroczeniu od obowiązku szkolnego. Problem polega na tym, że opinia jest wystawiona przez niepubliczną PPP. Czy na podstawie opinii z niepublicznej poradni należy odroczyć takiego ucznia, czy raczej dyrektor powinien wymagać opinii z poradni publicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakich sprawach dyrektor wydaje zarządzenia, a w jakich decyzje? Czego mogą dotyczyć? czy są sytuacje, kiedy RP decyduje w sprawie, a podejmuje się w efekcie końcowym uchwałę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy aktualny stan prawny pozwala na nauczanie indywidualne w szkole dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną (autyzm i niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim). Jeśli tak proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy będąc placówką niepubliczną - Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy muszę wystąpić do kuratorium o uprawnienia publiczne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z zapisami nowej podstawy programowej wychowanie fizyczne dla uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych jest realizowane w formie zajęć klasowo-lekcyjnych i zajęć do wyboru przez ucznia.Czy "zajęcia do wyboru" muszą być realizowane na terenie szkoły i prowadzone przez nauczyciela zatrudnionego w szkole ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe