Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W gminie ma być reorganizacja. Przestanie istnieć zespół szkół i powstanie odrębna szkoła podstawowa i gimnazjum. Czy jest możliwość powierzenia dyrektorowi likwidowanej szkoły podstawowej w tej samej stanowiska dyrektora szkoły podstawowej po rozdzieleniu zespołu szkół, a dyrektorowi zespołu szkół powierzenie funkcji dyrektora gimnazjum do wygaśnięcia kadencji obu dyrektorów. Czy muszą być konkursy i nie ma innej możliwości prawnej?
Zasadą jest, że dyrektora szkoły lub placówki wyłania się w drodze konkursu - art. 36 a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Wyjątkiem od tej reguły jest ust. 3, 4 i 5 cytowanego artykułu:
3. Wymogu przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora nie stosuje się do szkół i placówek publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.
4. Jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, organ prowadzący powierza to stanowisko ustalonemu przez siebie kandydatowi, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej.
5. Do czasu powierzenia stanowiska dyrektora zgodnie z ust. 2 lub 4 organ prowadzący może powierzyć pełnienie obowiązków dyrektora szkoły wicedyrektorowi, a w szkołach, w których nie ma wicedyrektora, nauczycielowi tej szkoły, jednak nie dłużej niż na okres 10 miesięcy.
W przypadku rozłączenia szkół wchodzących w skład zespołu, zakłada się od nowa te szkoły - art. 59 ust. 6 ustawy o systemie oświaty, dyrektor jest odwoływany w związku z przekształceniem szkół, więc pojawia się wymóg przeprowadzenia konkursów na stanowiska dyrektorów obu szkół.
Nie ma prawnej możliwości powołania na stanowisko dyrektora nowo powstałej szkoły podstawowej dyrektora innej, likwidowanej szkoły bez przeprowadzenia konkursu, jak również powołania dyrektora zespołu szkół na dyrektora gimnazjum.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy burmistrz powinien zatwierdzić dyrektorowi jego godziny zastępstw doraźnych? Zażądał tego od dyrektora za okres całego roku.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor może zmienić terminy dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w czasie trwania roku szkolnego? Powodem jest zmiana terminu ferii zimowych przez MEiN.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób realizować godzinę dodatkową, z której nauczyciel musi sie wywiązać od 1 września 2009?
- W roku szkolnym 2019/2020 zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 27 sierpnia 2019r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków na podstawie § 59.5 w przypadku przejścia w latach szkolnych 2019/2020 i 2020/2021 ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej (…) do innej szkoły arkusze ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio nr 53c lub 63n określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
Obydwa wzory są dostępne w załączniku.
Natomiast w zeszłym roku szkolnym obowiązywało rozporządzenie z dnia 26 kwietnia 2018 i tam
w § 53.5 jest zapis:
„ W przypadku przejścia w roku szkolnym 2018/2019 ucznia szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży do innej szkoły arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio:
1) ….
2) ……
3) nr 53b lub 63m określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia w przypadku ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej”.
Tymczasem w załączniku nr 7 dostępny jest tylko wzór 53b ale jako wkładka do arkusza.
Na jakim więc wzorze arkusza powinniśmy założyć arkusze uczniom klas VII i VIII, którzy przyszli do naszej szkoły w roku szkolnym 2018/2019 na podst. Rozporządzenia z 26.04.2018r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka złożyła pismo do dyrektora szkoły (poniżej treść), czy mam obowiązek udzielenia takich informacji nauczycielowi? Treść pisma jest następująca: „Zwracam się z uprzejmą prośbą o wydanie mi na CD oraz w formie papierowej zapisów z e-dziennika Librus poszczególnych dokumentów: przydział godzin, plan lekcji i przydział sal, moje nieobecności w pracy i zastępstwa za mnie, ogłoszenia szkolne, wiadomości wysłane do mnie i przez mnie za lata szkolne: 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019, 2019/2020”.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe