Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jaki sposób i jakie warunki trzeba spełnić żeby założyć niepubliczna szkołę specjalną?
Do rozpoczęcia działalności szkoły specjalnej konieczne jest uzyskanie wpisu do ewidencji niepublicznych szkół (art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.). Konieczne jest dysponowanie lokalem, w którym zostaną spełnione warunki bhp pobytu niepełnosprawnych uczniów, potwierdzone pozytywnymi opiniami właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz pozytywnej opinii komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej (art. 168 ust. 4 pkt 3 lit. d PO). Szkoła będzie miała obowiązek realizowania w tym lokalu wszystkich zaleceń z orzeczeń uczniów o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym także z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, co wiąże się z koniecznością odpowiedniego wyposażenia w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, aby uczniowie mogli się uczyć i korzystać z zajęć specjalistycznych (§ 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 ze zm.). W zgłoszeniu do ewidencji niepublicznych szkół m.in. należy wskazać rodzaj szkoły – specjalnej; załączyć ww. opinie oraz złożyć oświadczenie, że w lokalu istnieje możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz realizacji innych zadań statutowych; w statucie należy uwzględnić postanowienia dotyczące szkoły specjalnej i realizacji zadań z zakresu kształcenia specjalnego; podać dane nauczycieli, którzy muszą mieć kwalifikacje do pracy w szkole specjalnej; należy także złożyć zobowiązanie do spełniania wymogów dotyczących szkoły danego typu (art. 168 ust. 4 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracuję w szkole prowadzonej przez osobę fizyczną. Etat w naszej placówce to 40 godz., w tym ok. 30 dydaktycznych. Co w związku z dodatkowymi godzinami dla wyrównania braków po nauce zdalnej? Nasza szkoła nie przeprowadziła takich zajęć. Co należy napisać w uzasadnieniu do kuratorium w razie kontroli?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z dłuższą nieobecnością logopedy, za zgodą organu prowadzącego przydzieliłam drugiemu nauczycielowi - logopedzie 13 godzin ponadwymiarowych. Zdaję sobie sprawę, że jest to niezgodne z przepisami, ale nie mogłam znaleźć specjalisty w środku roku szkolnego, a nie chciałam dzieciom przerwać terapii. Proszę mi powiedzieć jakie konsekwencje mogą mi grozić? Poszukiwałam nauczyciela poprzez stronę KO oraz w okolicznych szkołach.Jaki wybór byłby słuszny: brak zajęć, czy złamanie przepisu dotyczącego liczby godzin ponadwymiarowych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W czasie dokonywania korekty przy zapisie oceny końcoworocznej (małe okienko) nauczyciel znowu popełnił omyłkę pisarską. Tak więc należny dokonać poprawę poprawy a na to nie ma miejsca. O estetyce nie wspomnę. Co w takim przypadku zrobić, w jaki sposób dokonać poprawnego zapisu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację - uczeń klasy II szkoły ponadgimnazjalnej (stara podstawa programowa)nie otrzymuje promocji do klasy III, powtarza więc klasę II w której obowiązuje nowa podstawa programowa. Jak potraktować takiego ucznia - czy musi zaliczyć tylko przedmioty, których nie miał w gimnazjum (III etap eduk.) a pojawiły się w klasie I szkoły ponadgimnazjalnej (np. wok) czy też inaczej ustalić różnice programowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o informację o aktualnym rozporządzeniu dot. druków i świadectw wraz ze wzorami na rok 2021.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe