Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jaki sposób zgodnie z przepisami można rozwiązać radę szkoły, jeżeli ani w regulaminie rady szkoły, ani w statucie szkoły nie opisano takiego przypadku?
Zgodnie z art. 80, 81 i 82 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 910 z późn. zm.) w szkołach i placówkach mogą działać rady szkół i placówek. Rada uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły lub placówki, uchwala statut, opiniuje projekt planu finansowego. Może ona również występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą lub placówką z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły lub placówki, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole lub placówce; wnioski te mają dla organu charakter wiążący. Rada opiniuje też plan pracy szkoły lub placówki, projekty eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły lub placówki. Są to bardzo doniosłe uprawnienia.
W skład rady szkoły lub placówki wchodzą nauczyciele, rodzice i uczniowie, a rada powinna liczyć co najmniej 6 osób. Najważniejsze jest to, że tryb wyboru członków rady szkoły lub placówki określa statut szkoły lub placówki.
Rady szkoły lub placówki nie powołuje się w szkołach i placówkach, w których ze względu na specyfikę organizacji pracy i zadania nie ma możliwości wyłonienia stałej reprezentacji rodziców lub uczniów.
Trzeba zwrócić uwagę na fakt, że zgodnie z art. 98 ust. 1 pkt. 5 ustawy Prawo oświatowe w statucie szkoły powinny być określone organy szkoły oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi. Wynika z tego, że podstawą prawną powołania i działania rady szkoły jest statut. W celu zdelegalizowania rady szkoły konieczna będzie zmiana statutu szkoły. Jak stanowi art. 72 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe przygotowanie projektu statutu i jego zmiany jest wyłączną kompetencją rady pedagogicznej szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam, mam pytanie dotyczące wyboru podręcznika do klas I-III, którego nie ma na obecnej liście dopuszczonych do użytku w szkole przez MEN. Natomiast był na poprzedniej, dopuszczony w 1999 r. Zwrócił się do mnie z propozycją przekazania podręczników wraz z obudową programową oferując też pomoc i współpracę autor tego podręcznika. Wiem, że można modyfikować program do podstawy programowej oraz warunków szkoły, a co z podręcznikami? Proszę o wyjaśnienie. Z poważaniem Maria G.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła zamierza stworzyć profil mundurowy z zakresu pożarnictwa. Organ prowadzący wyraził zgodę na wprowadzenie profilu. Czy w planie nauczania zajęcia z zakresu pożarnictwa mogą być obowiązkowe, tj. uczniowie będą oceniani, ocena będzie wliczana do średniej, czy też mają być przedmiotami dodatkowymi gdzie uczniowie nie będą oceniani lub ocena nie będzie wliczała się do średniej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju i korekcyjno-kompensacyjne może w przedszkolu prowadzić nauczyciel z licencjatem wychowania przedszkolnego z terapią pedagogiczną? Czy musi mieć studia magisterskie? Czy te zajęcia może również prowadzić oligofrenopedagog? Jak to było do tej pory, a jak jest w aktualnym projekcie MEN?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak zgodnie z prawem wprowadzić zmiany do statutu biblioteki pedagogicznej w związku z koniecznością dostosowania go do zmienionych przepisów prawa oświatowego, które zaczną obowiązywać od 1 września 2022 r.? Odpowiedzi na to pytanie nie znalazłem w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie ramowego statutu publicznej biblioteki pedagogicznej (Dz. U. z 2003 r., poz. 825). Biblioteka Pedagogiczna w X nie jest filią żadnej biblioteki pedagogicznej. Zatrudnionych jest w niej mniej niż 3 nauczycieli. Do placówki nie mają zatem zastosowania przepisy art. 69 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.): w szkole lub placówce zatrudniającej co najmniej 3 nauczycieli działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły lub placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. Nauczyciele szkół zatrudniających mniej niż 3 nauczycieli są członkami rady pedagogicznej szkoły, której jest podporządkowana szkoła filialna.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła publiczna, dla której organem prowadzącym jest stowarzyszenie, podlega corocznym audytom KRI? Jeżeli podlega, to kto jest odpowiedzialny za taki audyt: dyrektor szkoły czy organ prowadzący?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe