Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W której szkole realizować godziny karciane przy uzupełnianiu etatu?
Generalną zasadą jest to, że nauczyciel realizuje godziny karciane w szkole, która jest jego podstawowym miejscem pracy. Nie jest to jednak uregulowane przez żadne przepisy. W związku z tym, decyzja w tej sprawie należy do dyrektora szkoły. To on powinien zadecydować, w której placówce i w jakim wymiarze, nauczyciel będzie realizował godziny karciane.
Organ prowadzący może zobowiązać nauczycela do uzupełnienia pesum w innej szkole
Art. 22 ust. 1 Karty Nauczyciela dopuszcza, by organ prowadzący szkołę nakładał na nauczyciela obowiązek podjęcia pracy w innej szkole lub szkołach, na tym samym lub – za zgodą nauczyciela – na innym stanowisku, w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych w wymiarze nie większym niż ½ obowiązkowego wymiaru zajęć.
Nauczyciel jest pracownikiem szkoły będącej podstawowym miejscem pracy
Należy jednak pamiętać, że w sytuacji uzupełniania etatu przez nauczyciela w innej szkole, nauczyciel jest nadal zatrudniony w pełnym wymiarze przez szkołę będącą podstawowym miejscem pracy. Oznacz to, że wszystkie obowiązki pracodawcy w stosunku do nauczyciela wypełnia dyrektor szkoły macierzystej.
Między nauczycielem a szkołą, w której uzupełnia on wymiar zajęć, nie powstaje stosunek pracy.
Przy uzupełnianiu etatu dochodzi do zmiany miejsce wykonywania niektórych czynności pracowniczych
W opisywanej sytuacji w treści dotychczasowego stosunku pracy zmienia się jedynie miejsce wykonywania niektórych czynności pracowniczych.
Ostateczna decyzja należy do dyrektora szkoły macierzystej
Co do zasady godziny karciane powinny być realizowane w szkole macierzystej. Jednak ostateczna decyzja, co do miejsca ich realizacji, należy do dyrektora szkoły, w której nauczyciel wykonuje podstawowe obowiązki pracownicze.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Chciałabym się dowiedzieć, czy istnieje możliwość skrócenia stażu na nauczyciela kontraktowego. Obecnie rozpoczęłam staż w szkole podstawowej jako nauczyciel stażysta.
Przed rozpoczęciem pracy w obecnej szkole, pracowałam przez rok i 9 miesięcy jako nauczyciel akademicki. Następnie zmieniłam pracę i rozpoczęłam staż w niepublicznej szkole. Stażu nie skończyłam, ponieważ w trakcie jego trwania (w marcu) zmieniłam pracę na obecną.
Uważam, że jako nauczyciel akademicki zdobyłam duże doświadczenie w nauczaniu - stąd moje pytanie o możliwość skrócenia stażu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ulegają zmianie gilosze i świadectwa szkolne dla klasy III gimnazjum w roku szkolnym 2016/2017 (nie chodzi o wzór, tylko o papier na którym są drukowane). Wg Dz.U. z 18.01.2017r. poz.170 w sprawie świadectw, dyplomów i innych druków szkolnych w par. 20 ust.2 czytamy: " Świadectwa ukończenia gimnazjum są drukowane na papierze bez wybielacza optycznego, z umiejscowionym wielotonowym znakiem wodnym, z włóknami zabezpieczającymi aktywnymi w promieniowaniu UV, włóknami zabezpieczającymi widocznymi w świetle dziennym i o składzie chemicznym uniemożliwiającym usunięcie lub zmianę zapisów na dokumencie , zadrukowanym tłem giloszowym z irysem.......".
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu w grupie czterolatków jest jedno dziecko, które przejawia zachowania agresywne. Dziecko stwarza swoim zachowaniem sytuacje zagrażające bezpieczeństwu swojemu i innych dzieci. Zachowania chłopca destrukcyjnie wpływają na funkcjonowanie reszty dzieci w grupie. Chłopiec narusza nietykalność cielesną pozostałych dzieci oraz personelu. Dzieci w przedszkolu wyrażają strach przed chłopcem, boją wchodzić się do sali gdzie aktualnie przebywa. Rodzice pozostałych dzieci wyrażają zaniepokojenie obecną sytuacją i oczekują zapewnienia bezpieczeństwa ich dzieciom. W przedszkolu, zgodnie z procedurami, został opracowany i wdrożony plan pomocy dziecku obejmujący pomoc specjalistyczną psychologa, pedagoga specjalnego i logopedy. Podczas pobytu w grupie chłopiec objęty jest również dodatkową pomocą i opieką pomocy przedszkolnej. Pomimo to, w naszej ocenie, również z uwagi na sytuację rodzinną dziecka, nie uzyskano znaczącej poprawy w jego funkcjonowaniu. W przedszkolu opracowana jest Procedura postępowania z dzieckiem przejawiającym zachowania agresywne. Wszystkie kroki z procedury zostały wypełnione, włącznie z wysłaniem wniosku do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną. Ponadto cały czas przedszkole współpracuje z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej. W procedurze jest zapis mówiący, że „w przypadku nieskuteczności podejmowanych przez przedszkole działań i niemożliwości przezwyciężenia w dłuższym okresie trudności wychowawczych, w szczególności jeśli zachowanie dziecka trudnego powoduje stałe zagrożenie dla innych dzieci, brak jest współpracy z rodzicami dyrektor w ostateczności zawiesza (na czas istotnej poprawy w zachowaniu dziecka) dziecko w przedszkolu”. Czy w związku z powyższym przedszkole może zawiesić uczęszczanie dziecka do przedszkola? Na jaką podstawę prawną się powołać? Jakie kroki może podjąć placówka, by matka zgodziła się przenieść dziecko do placówki specjalistycznej, w której jest mniej dzieci w grupie, ponieważ dziecko nie potrafi funkcjonować w dużej grupie rówieśniczej? Mama chłopca przekazała informację z poradni psychologiczno-pedagogicznej o podejrzeniu możliwości wystąpienia autyzmu. Dziecko jest w trakcie diagnozy, jednak sytuacja na grupie jest na trudna, że wymaga szybkiej interwencji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przy szkole jest oddział przedszkolny dla dzieci sześcioletnich (zdeklarowanych 14 dzieci). Rodzice zwrócili się z prośbą do wójta o utworzenie oddziału dla dzieci pięcioletnich. Czy wójt może nakazać przyjęcie 5-latków do grupy 6-latków? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może odmówić przyjęcia wychowawstwa?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe