Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W której szkole realizować godziny karciane przy uzupełnianiu etatu?
Generalną zasadą jest to, że nauczyciel realizuje godziny karciane w szkole, która jest jego podstawowym miejscem pracy. Nie jest to jednak uregulowane przez żadne przepisy. W związku z tym, decyzja w tej sprawie należy do dyrektora szkoły. To on powinien zadecydować, w której placówce i w jakim wymiarze, nauczyciel będzie realizował godziny karciane.
Organ prowadzący może zobowiązać nauczycela do uzupełnienia pesum w innej szkole
Art. 22 ust. 1 Karty Nauczyciela dopuszcza, by organ prowadzący szkołę nakładał na nauczyciela obowiązek podjęcia pracy w innej szkole lub szkołach, na tym samym lub – za zgodą nauczyciela – na innym stanowisku, w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych w wymiarze nie większym niż ½ obowiązkowego wymiaru zajęć.
Nauczyciel jest pracownikiem szkoły będącej podstawowym miejscem pracy
Należy jednak pamiętać, że w sytuacji uzupełniania etatu przez nauczyciela w innej szkole, nauczyciel jest nadal zatrudniony w pełnym wymiarze przez szkołę będącą podstawowym miejscem pracy. Oznacz to, że wszystkie obowiązki pracodawcy w stosunku do nauczyciela wypełnia dyrektor szkoły macierzystej.
Między nauczycielem a szkołą, w której uzupełnia on wymiar zajęć, nie powstaje stosunek pracy.
Przy uzupełnianiu etatu dochodzi do zmiany miejsce wykonywania niektórych czynności pracowniczych
W opisywanej sytuacji w treści dotychczasowego stosunku pracy zmienia się jedynie miejsce wykonywania niektórych czynności pracowniczych.
Ostateczna decyzja należy do dyrektora szkoły macierzystej
Co do zasady godziny karciane powinny być realizowane w szkole macierzystej. Jednak ostateczna decyzja, co do miejsca ich realizacji, należy do dyrektora szkoły, w której nauczyciel wykonuje podstawowe obowiązki pracownicze.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy egzamin klasyfikacyjny z edukacji wczesnoszkolnej (klasa III) z uwagi na nauczanie domowe powinien obejmować wszystkie edukacje przewidziane w części realizowanej podstawy programowej (w tym przyrodniczą, społeczną, plastyczną, informatyczną, wychowanie fizyczne, i inne)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku ze zmianą: cyt. "Dotacja, o której mowa w art. 15–21, art. 25, art. 26, art. 28–30 i art. 32, przekazana na uczniów i wychowanków, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz na uczniów oddziałów integracyjnych w szkołach może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 36 ust. 17 ustawy – Prawo oświatowe. 5. Przez wydatki, o których mowa w ust. 4, należy rozumieć w przypadku: 1) przedszkoli specjalnych, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, szkół specjalnych oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe – wydatki, o których mowa w ust. 1; 2) przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz szkół, niewymienionych w pkt 1, innych form wychowania przedszkolnego oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych – wydatki na realizację zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych programach zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, oraz indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych, o których mowa w art. 127 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe, oraz zapewnienie warunków ich realizacji;" proszę o informację jak należy od 01.01.2018 r oznaczać/wyodrębniać wydatki na dziecko z orzeczeniem w przedszkolu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób wręczyć nauczycielowi powiadomienie o ograniczeniu etatu jeśli przebywa on na urlopie dla poratowania zdrowia. Czy ograniczenie etatu wiąże się z minimalną godzin, które trzeba zaproponować? czy np 8/18, 5/18 to też ograniczenie etatu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o dokładną interpretację. Czy wychowawca internatu w SOSW jest zobligowany do realizacji dodatkowej godziny? Czy dotyczy to obecnie wszystkich nauczycieli zatrudnionych w placówce? Jeśli tak to czy nauczyciele terapeuci, nauczyciele świetlicy, nauczyciele biblioteki zatrudnieni w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym będą realizować w/w godziny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mamy Zespół Szkolno-Przedszkolny, nie wiem, jakie dokumenty powinny być wspólne. W statucie nadanym przez OP jest zapis, że zachowuje się odrębność rad pedagogicznych. Na wspólnych posiedzeniach są opiniowane: plany pracy ZSP, organizacje pracy ZSP i plan finansowy ZSP. Pozostałe zasady funkcjonowania SP i Przedszkola regulują zapisy w statutach SP i Przedszkola. Czy w związku z takim zapisem muszą być wspólne:
1. Regulamin pracy w ZSP?
2. Regulamin wynagradzania w ZSP?
3. Regulamin przyznawania dod. motyw. w ZSP?
4. Regulamin premiowania w ZSP?
5. zasady i kryteria przyznawania nagród w ZSP?
6. Kryteria oceny pracy nauczycieli w ZSP?
7. Kryteria oceny pracy pracowników niepedagogicznych w ZSP?
8. Kodeks etyki pracowników ZSP?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe