Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W listopadzie do szkoły do klasy V przyszedł uczeń, który dotychczas uczył się języka angielskiego. W naszej szkole uczniowie uczą się dwóch języków obcych, a obowiązkowy jest język niemiecki. Powinnam zatem przydzielić uczniowi indywidualny tok nauczania języka niemieckiego czy też zwolnić go z tego języka, uznając w jego przypadku za obowiązkowy język angielski? Nadmieniam, że jesteśmy szkołą podstawową.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.
§ 10. Jeżeli uczeń o wybitnych uzdolnieniach jednokierunkowych nie może sprostać wymaganiom z zajęć edukacyjnych nieobjętych indywidualnym programem lub tokiem nauki, nauczyciel prowadzący zajęcia może - na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela uczącego ucznia - dostosować wymagania edukacyjne z tych zajęć do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia, z zachowaniem wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej.
Zapis rozporządzenia dotyczy uczniów o wybitnych uzdolnieniach, zatem nie ma podstaw do wydania zezwolenia na indywidualny tok nauki.
Najlepszym rozwiązaniem w sytuacji opisanej w pytaniu – dla autentycznego rozwoju ucznia – byłoby umożliwienie mu kontynuowania uczenia się obu języków i pomoc w wyrównaniu ew. różnic programowych. Należałoby zatem pomóc uczniowi poprzez zindywidualizowanie z nim pracy, zadawanie małych partii materiału i kontrolowanie postępów, umożliwienie uczniowi korzystania z konsultacji z nauczycielem, prowadzenie właściwej dokumentacji w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 17.11.2010 r.
Podstawa prawna:
1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 19 grudnia 2001 r.w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.
2) ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 17.11.2010 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1 września zatrudniłam w szkole studenta anglistyki, który złożył egzamin licencjacki 11 września 2010. Czy może rozpocząć staż na nauczyciela kontraktowego? Proszę o podanie podstawy prawnej.
- Pytanie 1: Czy uczniowi dla którego prowadzone jest nauczanie indywidualne na podstawie orzeczenia podani psychologiczno-pedagogicznej w domu można przeprowadzić egzamin klasyfikacyjny w jego domu, czy powinien być przeprowadzony w szkole? Opis sytuacji ucznia: Uczeń przez I semestr z powodu długotrwałej choroby nie uczęszczał do szkoły i był nieklasyfikowany ze wszystkich przedmiotów. W II semestrze prowadzone jest dla tego ucznia od miesiąca marca nauczanie indywidualne w domu.
Pytanie 2: Według przepisów egzamin klasyfikacyjny ucznia powinien składać się z części pisemnej i ustnej. w przypadku naszego ucznia ze względu na "Mutyzm" przeprowadzenie części ustnej jest niemożliwe. Czy można poprzestać tylko na części pisemnej egzaminu w przypadku tego ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Jestem wicedyrektorem w przedszkolu, gdzie dyrektor nie jest nauczycielem. Jaki jest zakres obowiązków takiego dyrektora, a jaki wicedyrektora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel bibliotekarz opracował "Program promujący czytelnictwo wśród uczniów". Jaka powinna być procedura dopuszczenia tego programu do użytku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W Ustawie z 14 grudnia 2016 r "Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe" w Art 15 pkt 89 znajduje się zapis: „1. Absolwent zdał egzamin maturalny, jeżeli: 1) z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej i w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania, oraz; 2) z co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania", czy dotyczy on tegorocznych maturzystów, czy też obecnych siódmoklasistów, którzy maturę będą zdawali w roku 2022?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe