Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W ogólnodostępnej szkole podstawowej w związku ze wzrostem uczniów w danej klasie, na rok szkolny 2022/2023 zakupiono 20 kompletów podręczników dla uczniów klasy czwartej. Zgodnie z harmonogramem na rok szkolny 2023/2024 udziela się dotacji dla wszystkich uczniów klasy czwartej. Co w takim razie powinniśmy zrobić z podręcznikami zakupionymi poza harmonogramem rok wcześniej? Czy na 2023/2024 szkoła może zamówić podręczniki dla wszystkich uczniów z klasy czwartej, nie biorąc pod uwagę tych zakupionych w poprzednim roku? Drugie pytanie również dotyczy dotacji podręcznikowej . W ogólnodostępnej szkole podstawowej do poszczególnych klas uczęszczają dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym. Czy jeśli ci uczniowie korzystają ze standardowych podręczników to mimo wszystko można wnioskować o dotację dla nich na załączniku 2 (orzeczenia)? Szkoła w przypadku tych uczniów chciałaby zawnioskować o dotację ze zwiększonym wskaźnikiem, z przyznanych środków zakupić komplety podręczników standardowych, a z pozostałych środków dodatkowo publikacje uzupełniające/dostosowane. Czy taka sytuacja jest możliwa?
Obecnie obowiązuje Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 16 marca 2023 r. w sprawie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2023 r. (Dz. U. z 2023 r., poz. 587 z późn. zm.). Z pytania wynika, że rok wcześniej podręczniki zostały zakupione poza harmonogramem zakupów, co jednak nie oznacza, że nie została na nie otrzymana dotacja. Nie wyklucza to zakupu kolejnej partii podręczników finansowanych z dotacji obecnie, lecz należy jednak zauważyć, że zgodnie z art. 56 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2082 z późn. zm.) dotacja jest udzielana do wysokości stanowiącej iloczyn liczby uczniów danej klasy, którym należy zapewnić komplet podręczników lub materiałów edukacyjnych, oraz kwoty dotacji podręcznikowej przypadającej na jednego ucznia.
Ustalając liczbę uczniów, którym należy zapewnić podręczniki należy wziąć pod uwagę wyłącznie tych uczniów, dla których jeszcze podręczników nie ma wcale.
Co do uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, to należy tu przytoczyć treść § 2 rozporządzenia w sprawie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2023 r. informacje niezbędne dla ustalenia wysokości dotacji podręcznikowej są sporządzane na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, niesłyszących, słabosłyszących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, niewidomych i słabowidzących, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o ile uczniowie ci będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów.
Jeżeli zatem uczniowie będą korzystać ze standardowych podręczników, to nie można wnioskować na wzorze z załącznika nr 2, tylko na wzorze nr 1, co wyklucza uzyskanie dodatkowych środków w sposób wskazany w pytaniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na prośbę miejscowego klubu sportowego dyrektor zgodził się przyjąć do internatu młodzież, która uprawia ciężary i uczęszcza do szkół prowadzonych przez powiat i miasto. Klub zaproponował korzystne stawki za wyżywienie i znacznie wyższe od przyjętych przez Zarząd Powiatu w uchwale. Mieszkańcy naszej szkoły płacą za tak zwany wkład do kotła. Szefowa finansów szkoły nie wyraża zgody na płacenie przez klub zapisanej w umowie kwoty za wyżywienie. Prawnik twierdzi, jeśli strony się zgadzają to nie ma przeszkód tym bardziej, że posiłki z uwagi na wysiłek ćwiczących będą bardziej obfite. Zaznaczam, że kwota zaproponowana przez klub jest kilka razy wyższa. Dodam, że za korzystanie z hali sportowej będą dodatkowe opłaty zgodne z uchwałą Zarządu Powiatu. Czy dyrektor popełnił uchybienie podpisując umowę na określony czas. Szkoła posiada obiekty sportowe i udostępnia instytucjom. osobom fizycznym po stawkach określonych w uchwale Zarządu Powiatu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor przedszkola może skierować dziecko które realizuje obowiązek przygotowania przedszkolnego do innego przedszkola integracyjnego, jeśli wszystkie możliwości zostały wykorzystane (pomoc psychologiczna: obecnie prowadzona jest diagnoza dziecka, dziecko uczęszcza na zajęcia ,które mają pomoc jak radzić sobie z emocjami, Mama dziecka bierze udział w szkole dla rodziców, dziecko ma zajęcia z psychologiem, zajęcia z terapii pedagogicznej, psycholog skierowała chłopca do psychiatry.) Zachowanie dziecka zagraża życiu innych dzieci w grupie. Chłopiec kiedy się zdenerwuje: jest agresywny, rzuca krzesłami, kopie ściany, gryzie itp.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka (nauczyciel kontraktowy, obecnie początkujący) przebywała na długotrwałym zwolnieniu lekarskim. 15 listopada 2022 r. otrzymała decyzją ZUS rentę na dwa lata. Nauczycielka po rozmowie ze mną powiedziała, że nie podpisze żadnego porozumienia rozwiązującego stosunek pracy. Czy w takim razie mogę rozwiązać z nią umowę powołując się na art. 27 pkt 3 Karty Nauczyciela z dniem dzisiejszym (bo dzisiaj otrzymałam od nauczycielki decyzję ZUS z datą wystawienia 15 listopada 2022 r., do tego czasu miała nieobecność usprawiedliwioną niepłatną), czy powinnam z nią rozwiązać stosunek pracy? Czy obejmuje mnie jakiś okres wypowiedzenia? Czy nauczycielce należy się odprawa pieniężna jeżeli to ja wypowiadam jej umowę?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od nowego roku szkolnego, chcę wprowadzić naukę pływania w ramach zajęć wychowania fizycznego w klasach II-III. Zajęcia będą odbywały się na basenie oddalonym od szkoły o 30 km. Jak rozpisać zajęcia w dzienniku? Co z czasem dojazdu i powrotu do szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może sprawdzić trzeźwość ucznia na terenie szkoły za pomocą alkomatu, czy jest to działanie zarezerwowane tylko dla policji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe