Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W ostatnim pytaniu, sprawdzonym 10.05.2019 roku nie chodziło wyłącznie o orzeczenia. Oczywistym jest, iż dyrektor jako przewodniczący zespołu, zapoznając się z dokumentacją, może wnieść też swoje uwagi do orzeczenia - zna sprawę, jest decydentem. A co począć w przypadku dopisywania wniosków do opinii (zwykła opinia bez rangi orzeczenia, nie mówimy o WWRD), dyrektor nie widzi dziecka, nie posiada danych świeżych z wywiadu, nie dokonywał obserwacji dziecka oraz nie tworzył hipotez diagnostycznych, a psycholodzy też nie wszystko notują. Wnioski, jakie psycholog zawiera w opinii nie mogą naruszać interesu zarówno dziecka, jak i rodziców i nie zwalnia z tego żadne rozporządzenie MEN. Jak rozmawiać nt. nadmiernej ingerencji w diagnozę czy wnioski konkretnego specjalisty w przypadku zwykłych opinii? Czy dyrektor takich "poprawek" (swoich uwag) nie powinien omówić z zespołem diagnozującym?
Na podstawie treści pytania nie można jednoznacznie stwierdzić, że uwagi lub wnioski dyrektora do niesformalizowanych opinii specjalistów naruszają dobro dziecka lub rodzica, statut placówki czy jakieś wewnętrzne procedury obowiązujące w danej placówce. Nie ma również powszechnych regulacji określających szczegółowy tryb ich wydawania. W związku z tym w razie wątpliwości co do prawidłowości postępowania dyrektora, najlepiej zawiadomić kuratora oświaty, który może przeprowadzić doraźną kontrolę zasad sporządzania niesformalizowanych opinii w danej placówce – art. 51 ust. 1 pkt 1, art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. Ewentualnie można na zebraniu rady pedagogicznej zgłosić wniosek o zaopiniowanie dotychczasowych zasad organizacji placówki w zakresie sporządzania tego typu opinii – art. 70 ust. 1 pkt 2 PO, co może także stanowić podstawę zmiany zasad określonych w tym zakresie w statucie przez organy placówki i doprecyzowanie obowiązków dyrektora i specjalistów – art. 72 ust. 1 PO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Po feriach do szkoły przybył uczeń, który przez 1.5 roku mieszkał w Belgii i tam spełniał obowiązek szkolny.Nauczyciele zdiagnozowali ucznia i jego zasób wiadomości jest na poziomie klasy IV. Obecnie jest uczniem klasy VI. Czy uczeń powinien przystąpić do sprawdzianu zewnętrznego? Matka sugeruje powtórzenie klasy VI
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy planu nadzoru. Czy jako przedszkole niepubliczne muszę go mieć? Wcześniej trafiło mi się na tej stronie, że nie ma wymogu posiadania planu nadzoru w przedszkolu niepublicznym. Czy to prawda? I w takim razie z jakich dokumentów będzie mnie kontrolowało kuratorium?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uczestnicząc w pewnym szkoleniu , otrzymałam informację ,że do końca września 2017r. trzeba opracować programy edukacyjno-terapeutyczne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami. W placówce niepublicznej, nasi uczniowie z w/w niepełnosprawnością maja opracowane indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne na etap edukacyjny, a wychowankowie z głęboką niepełnosprawnością na okres 5 lat, czyli na czas ważności orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zespołowych. Czy wobec tego nasi uczniowie muszą mieć opracowane , nowe indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne i rewalidacyjno-wychowawcze?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W związku z nowym prawem oświatowym proszę o informację: 1) jakie zmiany należy nanieść w statucie szkoły podstawowej z oddziałami przedszkolnymi, 2) obowiązujące samorząd i szkołę terminy wprowadzania zmian.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy rada pedagogiczna musi opiniować każdą zmianę w tygodniowym planie lekcji, czy też plan można zmieniać w dowolnym czasie (np. wg potrzeb nauczyciela - zamiana 1-2 godzin z innym nauczycielem, który wyraził na to zgodę) informując o zmianie np. na tablicy ogłoszeń?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe