Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W październiku dyrektor prywatnego, dziennego liceum dla młodzieży przedstawił uczniom ich obowiązki. Uczniowie podpisali dokument. U niektórych osób pojawiły się zapisy dotyczące tego z kim nie mogą siedzieć w ławce na lekcji. Dotyczyło to również tzw zakochanej parze, która flirtowała ze sobą , dotykała się pod ławką nie interesowała się przebiegiem lekcji. Obecnie uczeń (już pełnoletni) zarzucił szkole, że ów regulamin godzi w jego interesy i samopoczucie i jest sprzeczny z zapisem statutowym który brzmi: celem i zadaniem szkoły jest: zapewnienie uczniom pełnego rozwoju intelektualnego i emocjonalnego w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej. Uczeń twierdzi, że zapis mówiący o tym, że nie może w trakcie lekcji siedzieć w ławce ze swoja dziewczyną jest równoznaczny z brakiem jego poszanowania. Czy nauczyciele w szkole maja prawo decydowania o tym z kim siedzi uczeń w ławce? (para była wyłącznie zainteresowana sobą)
Zgodnie z przepisem art.172 ust.2 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe statut szkoły niepublicznej powinien określać prawa i obowiązki uczniów szkoły, w tym przypadki, których uczeń może być skreślony z listy uczniów szkoły. Szkoła niepubliczna o uprawnieniach szkoły publicznej stwarza możliwość uczniom korzystania z jej usług edukacyjnych, jednakże pod pewnymi warunkami. Uczeń korzystając jej usług ma prawny obowiązek podporządkowywania się obowiązującym w niej regulacjom wewnętrznym, do których należy zwłaszcza statut oraz regulaminy. Podstawę do ich wydania stanowi przepis powołanej na wstępie ustawy. Tak stanowione prawo wewnętrzne tworzy element porządku normatywnego, któremu uczeń podlega. Jeśli uczeń szkoły niepublicznej nie chce się podporządkować obowiązującym w szkole normom lub poleceniom dyrektora szkoły lub nauczycieli, to należy jemu ( w sytuacji gdy jest pełnoletni) oraz jego rodzicom zaproponować możliwość kontynuacji dalszego kształcenia się w innej szkole lub przewidzieć w statucie szkoły sankcje za ich nieprzestrzeganie, włącznie ze skreśleniem ucznia z listy uczniów.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U.z 2017r. poz.59 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o informację w jaki sposób można dokonać zmian statucie szkoły będącej placówką niepubliczną? Kogo należy o zmianach poinformować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 1 września 2020 r. przyjęłam do szkoły uczennicę. Otrzymałam odpis jej arkusza z poprzedniej placówki. Jednak 30 grudnia 2020 r. dziewczynka wyjechała za granicę (Wielka Brytania) i będzie uczęszczała do angielskiej szkoły. Proszę o informację, jakie dokumenty powinnam przygotować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ilu uczniów może być w jednym oddziale przedszkolnym ("zerówce"), do której uczęszczać mają od września 2016r. 4-latki, 5-latki i 9-cioro sześciolatków? W tej chwili zapisanych jest łącznie 26 uczniów, a organ prowadzący nie wyraża zgody na utworzenie dwóch oddziałów. Jakie przepisy to regulują, i ewentualnie, czy mogłabym występować do gminy o wsparcie dla nauczyciela (pomoc np. na 1/2 etatu)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z brakiem odpowiedzi, przytaczam pytanie:
Przytaczam moje pytanie: " Dotyczy dzieci obcokrajowców: Proszę o opinię czy też informację, w jakiej instytucji można uznać za wystarczającą do skreślenia uczniów z listy uczniów, w przypadku, gdy uczniowie ci faktycznie nie realizują obowiązku szkolnego, tzn nie uczęszczają na zajęcia szkolne, ich rodzice nie odbierają listów poleconych ze szkoły i istnieje podejrzenie, że opuścili Polskę? Proszę o podanie podstawy prawnej." oraz Państwa odpowiedz: "Podstawa prawna: 1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.). Art. 18. 1. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do: 1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły; 2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne; 3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć; 4) informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej lub gimnazjum, w obwodzie których dziecko mieszka, o realizacji obowiązku szkolnego spełnianego w sposób określony w art. 16 ust. 5b. 2. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi nauki, na żądanie wójta gminy (burmistrza, prezydenta miasta), na terenie której dziecko mieszka, są obowiązani informować go o formie spełniania obowiązku nauki przez dziecko i zmianach w tym zakresie. 3. Rodzice dziecka realizującego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 8, są obowiązani do zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w tym zezwoleniu. Art. 19. 1. Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół, a gmina kontroluje spełnianie obowiązku nauki przez młodzież zamieszkałą na terenie tej gminy, w tym odpowiednio: 1) kontrolują wykonywanie obowiązków, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, a także współdziałają z rodzicami w realizacji obowiązków, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 3 i ust. 3; 2) prowadzą ewidencję spełniania obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki. Obowiązkiem szkolnym objęte są również dzieci obywateli polskich czasowo przebywających poza granicami RP oraz dzieci obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą RP, a obowiązek szkolny i nauki realizowany jest w szkołach, zespołach szkół oraz szkolnych punktach konsultacyjnych przyplacówkach dyplomatycznych i konsularnych RP. 2) Zgodnie z ustawą z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity: Dz.U. z 2002, Nr 110, poz. 968 ze zm.) w przypadku wykonywania obowiązku wynikającego bezpośrednio z mocy prawa, za uprawnionego do żądania wykonania obowiązku uznaje się instytucję bezpośrednio zainteresowaną w wykonaniu przez zobowiązanego obowiązku albo powołaną do czuwania nad wykonaniem obowiązku, czyli dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, ponieważ to oni kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodach tych szkół. Art. 20. 1. Niespełnianie obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. W związku z powyższym szkoły często stosują procedurę nadaną przez m. in. organy prowadzące, np.: 1) wystosowanie upomnienia do rodziców/ prawnych opiekunów, (art. 15, dla celów dowodowych wymagana jest forma pisemna i skuteczność doręczenia, czyli dowód doręczenia). Treść upomnienia obejmuje wezwanie do wykonania obowiązków łącznie z uwagą, że w razie niewykonania tego obowiązku sprawa zostanie skierowania do postępowania egzekucyjnego. 2) wystawienie tytułu wykonawczego, (art. 26 § 1 i art. 27), po upływie 7 dni od dnia doręczenia upomnienia z wykorzystaniem wzoru tytułu wykonawczego związanego z egzekucją obowiązku niepieniężnego, określa załącznik nr 24 do rozporządzenia Ministra Finansów, z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2001 r. Nr 137 poz. 1541 ze zm.). 3) jeśli zastosowano całość postępowania administracyjnego zgodnego z przepisami - następnie wystąpienie do organu egzekucyjnego – organ JST (prowadzący) z wnioskiem o wszczęcie postępowania egzekucyjnego w administracji, na zasadzie art. 26 § 1 oraz art. 28, ze wskazanym środkiem przymuszenia, w postaci grzywny. Natomiast, jeśli możliwe jest uzyskanie pisemnego oświadczenia od rodzica o spełnianiu obowiązku ze wskazaniem sposobu lub szkoły, w której dziecko realizuje obowiązek, odstępuje się od postępowania administracyjnego." Moje pytanie nie dotyczy kontroli obowiązku szkolnego. Pytanie dotyczy skreślenia ucznia z listy. Ponownie je zadaję: Opinię jakiej instytucji można uznać za wystarczającą, by wykreślić małoletniego ucznia z listy? Dotyczy ucznia - cudzoziemca, w stosunku do którego, są przypuszczenia, że opuścił Polskę.
Niestety, przypuszczenia nie wystarczą, prawo obliguje dyrektora do postępowania opisanego w odpowiedzi.
Jeszcze raz podkreślam, że Państwa wypowiedź dot kontroli obowiązku szkolnego. A moje pytanie dotyczy skreślenia ucznia?
Jaką należy mieć podstawę do skreślenia ucznia z listy w dzienniku? Do wykreślenia z księgi? oraz co wpisać w rubryce "przyczyna odejścia"? proszę o podstawę prawną
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien wyglądać zapis w arkuszu ocen ucznia, jeżeli od 01.01.2012 roku staliśmy się Zespołem Szkolno-Przedszkolnym?
Czy na wszystkich arkuszach obok pieczęci podłużnej szkoły trzeba teraz postawić pieczęć podłużną Zespołu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe