Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W październiku przyjęłam ucznia do kl. VII z poza obwodu szkoły. Obecnie uczeń nie wywiązuje się z obowiązków ucznia, nie podporządkowuje się zasadom panującym w szkole, ma konflikty z kolegami (bójki w drodze ze szkoły), pomawia nauczycieli (np. nauczyciel ośmieszył go słownie, kręcił go za ucho). Dyrektor wszystkie insynuacje musi rozwiązywać. Rodzice ucznia są konfliktowi, wulgarni, awanturują się, nie widzą winy w dziecku, ciągle atakują szkołę, nauczycieli. Czy jest możliwość aby uczeń wrócił do swojej macierzystej szkoły? Obawiam się o dobre imię szkoły i nauczycieli. Proszę o podstawę prawną.
Uczeń może wrócić do swojej obwodowej szkoły i kontynuować w niej naukę, o ile jego rodzice podejmą taką decyzję. Dyrektor szkoły podstawowej ma jedynie możliwość wystąpienia do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły. Statut szkoły podstawowej – opracowany zgodnie z przepisem art.98 ust.1 pkt 20 ustawy Prawo oświatowe – powinien określać przypadki, w których dyrektor szkoły podstawowej może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem w tej sprawie. Proponujemy zatem sprawdzić, czy opisane wyżej zachowanie ucznia mieści się w katalogu przypadków, jaki szkoła przyjęła. Jeśli spełnione są statutowe przesłanki do przeniesienia, to decydując się na uruchomienie tej procedury, dyrektor musi uzasadnić dlaczego decyduje się na przeniesienie ucznia. W uzasadnieniu wniosku można powołać się np. na diagnozę określającą przyczyny decydujące o przeniesieniu ucznia, powody wystąpienia z wnioskiem, podjęte do tej pory przez szkołę środki zaradcze wobec ucznia ( np. współpraca z rodzicami, pedagogiem szkolnym, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, policją, kuratorem sądowym, radą rodziców, samorządem uczniowskim i inne), przewidywane skutki przeniesienia ucznia do innej szkoły, w tym wskazanie propozycji szkoły, która może przyjąć ucznia, odległość z miejsca zamieszkania - komunikacja, proponowany termin przeniesienia, możliwości adaptacyjne ucznia w nowym środowisku.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017r. poz.59 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w przypadku nie funkcjonowania na terenie szkoły związków zawodowych, istnieje konieczność opiniowania arkusza organizacyjnego przez oddział związku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła niepubliczna - Zakład Doskonalenia Zawodowego odmówił uczniowi realizacji nauczania indywidualnego. Proponuje wzrost czesnego z 200 na 1.000 zł. Z czego wynika taka interpretacja i czy jest ona słuszna? Statut szkoły nie jest dostępny na stronie internetowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakich okolicznościach dyrektor szkoły może udzielić nauczycielowi urlopu bezpłatnego i jaka może być maksymalna długość takiego urlopu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak przygotować się do kontroli Inspekcji Pracy? Jakie dokumenty powinny się znajdować w szkole? Nie wiem czy o wszystkich pamiętam.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor ma prawo zorganizować na stale lekcje inne niż wychowanie fizyczne, wychowanie do życia w rodzinie oraz języki obce w oddziałach innych niż klasowe? Tzn. czy dopuszczalnym jest, aby np. lekcje muzyki, plastyki, zajęć artystycznych lub edukacji dla bezpieczeństwa zostały zorganizowane w oddziałach innych niż klasowych, np. grupa chłopców z dwóch równoległych klas odbywa lekcję muzyki, podczas gry grupa dziewcząt z tych samych obu klas ma w tym czasie lekcję wychowania fizycznego?
Czy dyrektor szkoły na lekcjach języka obcego obowiązkowego dla uczniów w klasach 4-8 szkoły podstawowej oraz w klasach gimnazjalnych ma obowiązek (czy jedynie prawo) organizacji lekcji z podziałem na grupy wg poziomu zaawansowania, jeżeli liczebność żadnej z klas nie przekracza 24 uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe