Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W październiku przyjęłam ucznia do kl. VII z poza obwodu szkoły. Obecnie uczeń nie wywiązuje się z obowiązków ucznia, nie podporządkowuje się zasadom panującym w szkole, ma konflikty z kolegami (bójki w drodze ze szkoły), pomawia nauczycieli (np. nauczyciel ośmieszył go słownie, kręcił go za ucho). Dyrektor wszystkie insynuacje musi rozwiązywać. Rodzice ucznia są konfliktowi, wulgarni, awanturują się, nie widzą winy w dziecku, ciągle atakują szkołę, nauczycieli. Czy jest możliwość aby uczeń wrócił do swojej macierzystej szkoły? Obawiam się o dobre imię szkoły i nauczycieli. Proszę o podstawę prawną.
Uczeń może wrócić do swojej obwodowej szkoły i kontynuować w niej naukę, o ile jego rodzice podejmą taką decyzję. Dyrektor szkoły podstawowej ma jedynie możliwość wystąpienia do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły. Statut szkoły podstawowej – opracowany zgodnie z przepisem art.98 ust.1 pkt 20 ustawy Prawo oświatowe – powinien określać przypadki, w których dyrektor szkoły podstawowej może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem w tej sprawie. Proponujemy zatem sprawdzić, czy opisane wyżej zachowanie ucznia mieści się w katalogu przypadków, jaki szkoła przyjęła. Jeśli spełnione są statutowe przesłanki do przeniesienia, to decydując się na uruchomienie tej procedury, dyrektor musi uzasadnić dlaczego decyduje się na przeniesienie ucznia. W uzasadnieniu wniosku można powołać się np. na diagnozę określającą przyczyny decydujące o przeniesieniu ucznia, powody wystąpienia z wnioskiem, podjęte do tej pory przez szkołę środki zaradcze wobec ucznia ( np. współpraca z rodzicami, pedagogiem szkolnym, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, policją, kuratorem sądowym, radą rodziców, samorządem uczniowskim i inne), przewidywane skutki przeniesienia ucznia do innej szkoły, w tym wskazanie propozycji szkoły, która może przyjąć ucznia, odległość z miejsca zamieszkania - komunikacja, proponowany termin przeniesienia, możliwości adaptacyjne ucznia w nowym środowisku.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017r. poz.59 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel, który pełni funkcję Społecznego Inspektora Pracy (SIP) może jednocześnie pełnić funkcję prezesa ogniska Związku Nauczycielstwa Polskiego? Czy te dwie funkcje nie kolidują ze sobą (pełnione przez tę samą osobę w tym samym zakładzie pracy)? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoby, które ukończyły 2-letnią zasadniczą szkołę zawodową mogą być przyjmowane do II klasy 3-letniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych (system zaoczny)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak można zatrudnić nauczyciela w dwóch szkołach na jedną umowę - 8 godzin angielskiego w jednej i 8 godzin w drugiej, w tej samej gminie?
- Witam, mam pytanie dotyczące wyboru podręcznika do klas I-III, którego nie ma na obecnej liście dopuszczonych do użytku w szkole przez MEN. Natomiast był na poprzedniej, dopuszczony w 1999 r. Zwrócił się do mnie z propozycją przekazania podręczników wraz z obudową programową oferując też pomoc i współpracę autor tego podręcznika. Wiem, że można modyfikować program do podstawy programowej oraz warunków szkoły, a co z podręcznikami? Proszę o wyjaśnienie. Z poważaniem Maria G.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle obowiązujących przepisów (stan prawny na 13 maja) rada rodziców opiniuje zestaw podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych? art. 22ab ust. 4 pkt. 2? Czy ta regulacja się zmieniła?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe