Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W przedszkolu zatrudniona jest nauczycielka od 15 lat na stanowisku nauczyciela wychowania przedszkolnego. Jest to nauczyciel dyplomowany posiadający umowę na czas nieokreślony. Nauczyciel ten doskonali swoje umiejętności i w chwili obecnej oprócz kwalifikacji z wychowania przedszkolnego posiada kwalifikacje z terapii pedagogicznej, kończy (VII-VIII) studia podyplomowe z logopedii oraz studia podyplomowe z pedagogiki specjalnej. Przez cały okres pracy nauczycielka ta zatrudniona była na pełen etat, jako nauczyciel wychowania przedszkolnego. W tym roku szkolnym 2022/2023 ma etat 22/25 (grupa dzieci 6-letnich) oraz 2 godziny terapii pedagogicznej. Ostatnio nauczycielka ta zadała mi pytanie, czy mogłaby od nowego roku szkolnego „zejść” całkowicie z pracy w grupie przedszkolnej i zostać w przedszkolu tylko pracownikiem „specjalistą” prowadzącym zajęcia z terapii pedagogicznej, logopedii i jako pedagog specjalny? Teraz ma etat 22/25 + 2 godziny z terapii pedagogicznej. Od września 2023r. miałaby: 6 godzin jako pedagog specjalny, 10 godzin, jako logopeda i 4 godziny terapii pedagogicznej, czyli ogółem etat 20/22. Z powyższego wynika, że od września zaszłaby potrzeba zmiany wymiaru etatu z 22/25 na 20/22. Czy jest możliwa taka zmiana, żeby nauczyciel zszedł całkowicie z grupy i został w przedszkolu nauczycielem specjalistą? Ta zmiana oczywiście nie wynika z mojej strony, to nauczyciel chce zmiany. Jeśli tak, to jak powinna wyglądać umowa od września z tą nauczycielką? I jak nazwać w umowie jej stanowisko pracy? I czy mogę jej dać umowę od września na czas nieokreślony? Czy nauczycielka będzie nadal podlegała pod Kartę Nauczyciela?
Nauczyciel podlega przepisom ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 z późn. zm.), jeżeli jest zatrudniony w przedszkolu prowadzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego; wskazują na to podane w treści pytania wymiaru pensum na poszczególnych stanowiskach pedagogicznych. W takim przypadku nauczyciel dyplomowany może być zatrudniony na pełen etat na czas nieokreślony jedynie na podstawie mianowania, a nie na umowę o pracę (art. 10 ust. 5 KN). Akt mianowania (tak samo jak umowa o pracę) powinien wymieniać stanowiska pedagogiczne – jak wskazano w treści pytania – nauczyciela wychowania przedszkolnego oraz terapeuty pedagogicznego (art. 14 ust. 1 pkt 1 KN). Ponieważ obniżeniu ma ulec wymiar zatrudnienia nauczyciela na jego wniosek, niemożliwe jest kontynuowanie zatrudnienia na podstawie mianowania. Należy rozwiązać zatrudnienie przez mianowanie za porozumieniem stron (art. 23 ust. 4 pkt 1 KN) albo za wypowiedzeniem nauczyciela, które powinno zostać złożone do 31 maja 2023 r. ze skutkiem na koniec roku szkolnego, czyli 31 sierpnia 2023 r. (art. 23 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 KN). Następnie należy zawrzeć umowę o pracę na czas nieokreślony na część etatu (art. 10 ust. 6 KN), a nauczyciel nadal będzie podlegał pragmatyce służbowej.
Na marginesie należy wskazać, że skoro nauczyciel realizuje 22/25 etatu oraz 2 godziny terapii pedagogicznej to w bieżącym roku szkolnym nie jest zatrudniony jedynie na 22/25 etatu (najpierw wskazano pełen etat, następnie wymiar niższy niż faktycznie realizowany przez nauczyciela). Jeżeli w przeszłości rozwiązano zatrudnienie przez mianowanie i już trwa zatrudnienie na umowę o pracę na czas nieokreślony na część etatu to należy dokonać zmiany wymiaru zatrudnienia do 20/22 etatu w trybie porozumienia stron za zgodą nauczycielki, na podstawie art. 29 § 4 w zw. z art. 11 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r., poz. 1510 z późn. zm.). Nauczycielka nadal będzie podlegała przepisom KN, ponieważ jej umowa byłaby kontynuowana na podstawie art. 10 ust. 6 KN.
Jeśli chodzi o zmianę stanowiska w nowej umowie o pracę na część etatu (w przypadku uprzedniego rozwiązania zatrudnienia przez mianowanie) albo ewentualnie w przypadku wprowadzenia zmian w dotychczasowej umowie o pracę na część etatu w związku z obniżeniem wymiaru zatrudnienia, należy w niej wskazać (w drugim przypadku jako kolejny element zmiany warunków zatrudnienia w trybie art. 29 § 4 w zw. z art. 11 k.p.), że od dnia 1 września 2023 r. nauczycielka zajmuje stanowiska: terapeuty pedagogicznego, logopedy i pedagoga specjalnego; następnie w ramach wymiaru zatrudnienia 20/22 dyrektor będzie przydzielał godziny zajęć zgodnie z potrzebami przedszkola (art. 7 ust. 1 KN). Pragmatyce służbowej nieznane jest stanowisko nauczyciela-specjalisty; jest ono pojęciem potocznym dla określenia grupy nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, którzy mogą mieć różne wymiary pensum przyjęte w uchwale organu prowadzącego (art. 42 ust. 7 pkt 3 lit. b KN), natomiast treść pytania sugeruje, że są one jednakowe (22 godziny) dla terapeuty pedagogicznego, logopedy i pedagoga specjalnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na podstawie § 19 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, przedszkole, szkoła i placówka gromadzi, w indywidualnej teczce dla każdego dziecka, ucznia, uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, słuchacza lub wychowanka objętego odpowiednio kształceniem specjalnym, zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi lub pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne oraz indywidualne programy zajęć.
Proszę o wyjaśnienie, czy "indywidualną teczkę" zakłada wychowawca klasy, kto ją przechowuje i co rozumiemy przez "dokumentacja badań i czynności uzupełniających".
Jeżeli w szkole pomocą psychologiczno-pedagogiczną objętych jest ok. 300 uczniów(zajęcia specjalistyczne, rozwijające itp.) Czy to oznacza, że tyle "indywidualnych teczek" powinniśmy posiadać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dwóch uczniów z Ukrainy (rodzeństwo), przyjętych do I i VIII klasy notorycznie nie uczęszcza do szkoły (ponad 50 % nieobecności), lekceważą obowiązek szkolny. Nie pomagają rozmowy prośby, dodatkowe lekcje języka polskiego. Jakie konsekwencje możne zastosować szkoła wobec rodzica? Chcę nadmienić, że inni uczniowie z Ukrainy prawidłowo wywiązują się z obowiązku szkolnego. Wszyscy przyjęci do naszej szkoły są uchodźcami z Ukrainy przyjętymi w marcu 2022 r.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam zatrudnionego nauczyciela w wymiarze 19/21 etatu, czy w związku z tym może realizować zajęcia w ciągu 4 dni w tygodniu?
- Podstawy prawne do uchwały:
1. Zaopiniowanie aneksu arkusza organizacyjnego. Podstawa prawna do uchwał Rady Pedagogicznej.
2. Podstawa prawna do uchwały: Propozycji dni wolnych od zajęć dydaktycznych.
3. Organizacji pracy szkoły w roku szkolnym 2017/2018
4. W sprawie opinii dotyczącej dopuszczenia do użytku w szkole zaproponowanych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania ogólnego
5. W sprawie zatwierdzenia planu pracy szkoły na rok szkolny 2017/2018r.,podst. prawna do uchwały w sprawie planu nadzoru pedagogicznego
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Zespołu Placówek Oświatowych, w skład którego wchodzi szkoła podstawowa (z oddziałami przedszkolnymi) i punkt przedszkolny. Jak prawidłowo powinna brzmieć nazwa szkoły i punku przedszkolnego - czy wystarczy; Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Borkach czy powinna być dodana nazwa zespołu - proszę o podanie prawidłowej nazwy. To samo dotyczy punktu przedszkolnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe