Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W przedszkolu zatrudniony jest nauczyciel dyplomowany na podstawie umowy na czas niekreślony, pracujący już 15 lat. W tym momencie posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć specjalistycznych: logopedia, terapia pedagogiczna, pedagogika specjalna. Od września 2023 r. nauczyciel ten chciałby pracować tylko jako specjalista, całkowicie zrezygnować z pracy w grupie przedszkolnej. Jak powinna wyglądać umowa z tym nauczycielem-specjalistą? Czy powinien być aneks do istniejącej umowy na czas nieokreślony, czy całkowicie nowa umowa? Jeżeli miałaby być to nowa umowa, to czy zawarta na czas określony czy nieokreślony?
Treść pytania jest niekompletna, ponieważ nie wskazano, jakie zajęcia nauczyciel prowadzi w grupie przedszkolnej. W szczególności w ogóle nie wskazano, że jest nauczycielem przedszkola. Nie podano także, czy umowa o pracę wymienia wymiary etatów na stanowiskach logopedy, terapeuty pedagogicznego, pedagoga specjalnego i ewentualnie także nauczyciela przedszkola lub czy zachodzi potrzeba zmiany wymiaru etatu ogółem. W związku z tym możliwe jest udzielenie odpowiedzi jedynie na przykładach.
W sytuacji gdy umowa o pracę wymienia co najmniej 3 stanowiska pedagogiczne z przypisanymi im wymiarami etatu w ramach łącznego wymiaru zatrudnienia, to każda zmiana w tym zakresie, w tym rezygnacja z powierzenia jednego z nich lub modyfikacja wymiarów etatu na stanowiskach wymaga pisemnego porozumienia zmieniającego, z którego będzie także wynikało, czy zmiany są wprowadzane na czas nieokreślony, czy tylko na jakiś uzgodniony okres. Podstawą jest art. 29 § 4 w zw. z art. 11 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r., poz. 1510 z późn. zm.).
Jeżeli natomiast umowa o pracę wymienia co najmniej 3 stanowiska pedagogiczne bez przypisania im wymiarów etatu, dyrektor jako przełożony służbowy nauczyciela może przydzielać pracę na niektórych lub wszystkich stanowiskach w ramach ogólnego wymiaru zatrudnienia i w razie potrzeby samodzielnie zmieniać przydziały godzin na stanowiskach pedagogicznych bez konieczności dokonywania zmian lub rozwiązywania dotychczasowej umowy. Podstawą wtedy jest art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 z późn. zm.).
W pytaniu nie podano żadnych okoliczności faktycznych, które by pozwalały rozważać potrzebę zakończenia dotychczasowego zatrudnienia i nawiązania nowego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor w każdym roku szkolnym kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły? W styczniu br. przeciwko rodzicom jednej uczennicy zaczęła się toczyć egzekucja administracyjna. We wrześniu br. w dalszym ciągu nie mamy informacji o pobycie i obowiązku uczęszczania do szkoły dziecka. Szkoła wystąpiła ponownie o wszczęcie egzekucji. Organ prowadzący poinformował, że nie mogą się toczyć dwie takie same sprawy. Co w takim razie ma zrobić dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy § 8 pkt 15 rozporządzenia MENiS z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia... ma zastosowanie do dyr. SOSW, a jeżeli tak to do jakiego pensum się odnosi? Czy gdy dyr. jest wychowawcą, to do 24 godz., a jeśli n-lem to do 18-stu? Proszę o odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przedszkolu publicznym prowadzonym przez spółkę, w kompetencji RP jest opiniowanie planu finansowego? To samo pytanie dotyczy również rady rodziców przedszkola?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy kadra pedagogiczna i niepedagogiczna przedszkola niepublicznego musi przedstawiać zaświadczenie o niekaralności? Jaki dokument to reguluje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w interpretacji przepisów prawa. W zalecaniach pokontrolnych z Kuratorium jest następujący zapis: ,,Zaleca się dostosować Statut Szkoły do zmian w prawie, stosownie do art. 32 Ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw ( Dz. U. 2015, poz 557), a także innych przepisów prawa oświatowego. O jakie zmiany chodzi i co to znaczy dostosować statut?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe