Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W statucie szkoły zawarte są zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wymienione zajęcia w ramach tej pomocy. Nie ma jednak nic o zajęciach rozwijających umiejętność uczenia się. Czy w związku z tym można ucznia objąć taką formą pomocy?
Zasady organizacji w szkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1280). Paragraf 6 ust. 2 ww. rozporządzenia stanowi, że w szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: klas terapeutycznych, zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć rozwijających umiejętności uczenia się, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu - w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych, zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, porad i konsultacji oraz warsztatów.
Elementy niezbędne, jakie musi zawierać statut szkoły, są wskazane w art. 98 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 910). Artykuł 98 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi, że statut powinien zawierać cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
Na mocy obowiązujących przepisów szkoła ma obowiązek prowadzenia zajęć we wszystkich formach wskazanych w rozporządzeniu, jeżeli zachodzi taka potrzeba.
Z uwagi na powyższe zasadne będzie dokonanie zmian w statucie i wprowadzenie w jego treść wszystkich form zajęć wskazanych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaką liczbę godzin organ prowadzący szkołę powinien przeznaczyć na zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel katecheta z 27 letnim stażem pracy, jest zatrudniony w 3 placówkach.
W jednej - szkoła publiczna - umowa na czas określony, zawarta na 1 rok (od 01.09.2019 do 31.08.2020), wymiar etatu: 8/18- otrzymuje dodatek za wysługę lat.
W drugiej - publiczne przedszkole, umowa na czas nieokreślony, wymiar etatu: 4/22 - otrzymuje dodatek za wysługę lat.
Trzecia placówka - publiczna szkoła podstawowa, umowa na czas określony (od 02.09.2019 do 26.06.2020), wymiar etatu: 8/18 + 1/22.
Pytanie: Czy nauczycielowi należy również wypłacać dodatek za wysługę w trzeciej placówce?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły podstawowej może odmówić przyjęcia dziecka do klasy 5 szkoły podstawowej, jeżeli dziecko to zamieszkuje w obwodzie szkoły, ale na terenie obwodu funkcjonuje inna szkoła podstawowa, prowadzona przez stowarzyszenie, do której dziecko wcześniej uczęszczało?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wszyscy rodzice oddziału przedszkolnego (sześciolatki) zadeklarowali pobyt dziecka maksymalnie 5 godzin dziennie. Jednocześnie każdy z rodziców potwierdził wolę uczestnictwa swojego dziecka w zajęciach z religii rzymsko-katolickiej. Czy zajęcia z religii można realizować w ramach 5 godzin dziennego pobytu dziecka w oddziale? Czy ta opcja daje podstawę realizacji podstawy programowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W dokumentach oświatowych spotykam zamiennie określenie przedmiotu nauczania: godzina wychowawcza, godzina z wychowawcą, zajęcia z wychowawcą - jak powinno być właściwie i od kiedy nastąpiły zmiany?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe