Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W swojej szkole (Centrum Kształcenia Ustawicznego przy Zakładzie Karnym w Płocku) chcę wprowadzić nowy kierunek kształcenia – asystent osoby niepełnosprawnej, kwalifikacja Z.8. Chciałbym poprosić o interpretację prawną pewnego zagadnienia. Otóż według podstawy programowej kształcenia w tym zawodzie szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 8 tygodni (320 godzin). Z kolei niedawno wprowadzone Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie sposobu i trybu prowadzenia nauczania w zakładach karnych i aresztach śledczych stanowi w paragrafie 24.1, pkt. 2, iż osadzeni realizują praktyczną naukę zawodu zgodnie z programem nauczania dla zawodu, która może być organizowana na zajęciach praktycznych prowadzonych w pracowniach i warsztatach szkolnych. Z uwagi na to, że chciałbym, aby część słuchaczy była osobami z kategorią penitencjarną R1 (to znaczy skazani odbywający karę pozbawienia wolności w systemie zamkniętym, czyli tacy, którzy nie mogą opuszczać murów zakładu karnego, w związku z czym w ich przypadku odbywanie praktyk poza ZK nie wchodzi w rachubę) nie mam pewności czy moja interpretacja ww. zapisu z RMS jest dla mnie korzystna czy nie. Bardzo proszę o informację, czy w zaistniałych okolicznościach słuchacze kursu Z.8 mogą odbywać praktyki zawodowe na terenie CKU w Zakładzie Karnym?
Wspomniane rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie sposobu i trybu prowadzenia nauczania w zakładach karnych i aresztach śledczych wskazuje w § 24. trzy formy w jakich może odbywać się organizacja praktycznej nauki zawodu, a mianowicie:
1) w toku pracy produkcyjnej lub usługowej w zakładach pracy i instytucjach gospodarki budżetowej w obrębie lub poza obrębem zakładu;
2) na zajęciach praktycznych prowadzonych w pracowniach i warsztatach szkolnych;
3) w formach łączonych
Jednak wybór którejś z tych form nie jest dowolny ale wynika z programu nauczania dla danego zawodu. A zgodnie z programem nauczania dla zawodu Asystent osoby niepełnosprawnej praktyka zawodowa powinna odbywać się w bliskim bezpośrednim kontakcie z osobami niepełnosprawnymi, a więc we wszystkich obiektach świadczących opiekę nad osobami niepełnosprawnymi, typu: Dom Pomocy Społecznej, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, szpital rehabilitacyjny z oddziałem ortopedycznym, sanatorium uzdrowiskowe, przychodnia rehabilitacyjna, Hospicjum, Ośrodek Opiekuńczo-Leczniczy. Zatem nie jest możliwe zorganizowanie praktycznej nauki w/w zawodzie w warsztatach szkolnych na terenie CKU w Zakładzie Karnym. Polecam zapoznanie się ze szczegółowym programem praktyk dla nauczycieli i instruktorów praktycznej nauki zawodu Asystent osoby niepełnosprawnej zamieszczonym na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji pod adresem: https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/7674
Proszę pamiętać, że podmiot prowadzący kwalifikacyjny kurs zawodowy jest obowiązany uwzględnić w realizowanym na kursie programie nauczania wszystkie wskazane w podstawie programowej kształcenia w zawodach komponenty właściwe dla danej kwalifikacji.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie MEN z dnia 13 grudnia 2016r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U dnia 21 grudnia 2016 r. poz. 2094)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U nr 244 poz. 1626 z póź zmianami)
- OBWIESZCZENIE MEN z dnia z dnia 11 lutego 2014 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U z 16 maja 2014r. poz. 622)
- Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie sposobu i trybu prowadzenia nauczania w zakładach karnych i aresztach śledczych
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń kl.6 SP uczył się języka niemieckiego na poziomie III.1 i języka angielskiego na poziomie III.0. Rodzic podczas rekrutacji do gimnazjum złożył podanie o przydzielenie ucznia do grupy z języka angielskiego na poziomie III.1 (dziecko uczyło się prywatnie i biegle się tym językiem posługuje). Czy mogę przydzielić ucznia do takiej grupy i jakie czynności powinnam wykonać - test diagnozujący, egzamin? Jakie prawo będzie miał taki uczeń podczas egzaminu gimnazjalnego, skoro nie kontynuuje nauczania języka (będzie musiał zdawać język rozszerzony?)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy nowego rozporządzenia z dnia 30 marca 2023 w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty, a konkretnie paragrafu 59 ust. 1 pkt. 1: zespół co najmniej dwa razy w roku ocenia zasadność dalszego pobytu wychowanka w ORW, w tym ocenia efekty zastosowanych dotychczas wobec wychowanka działań rewalidacyjnych, edukacyjnych lub terapeutycznych. Czy w tym punkcie ustawodawca pisząc o ocenie efektywności zastosowanych wobec wychowanka działań rewalidacyjnych, edukacyjnych lub terapeutycznych ma na myśli sporządzenie okresowej Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania wychowanka, ocenę opisową czy ma to być zupełnie inny dokument?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jak szkoła zgłosiła do sio ucznia, za którego otrzymała mniej pieniędzy to czy podczas kontroli starostwo otrzymuje zwrot od ministerstwa za danego ucznia?
Podam przykład
Uczeń ma upośledzenie umiarkowane natomiast do sio został podany jako uczeń z upośledzeniem lekkim. Wynika z tego że Starostwo nie otrzymało takiej subwencji oświatowej jaką powinno. Czy starostwo może się starać o zwrot części subwencji od MEN których nie dostało z powodu błędu szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 10.06.2017 dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, które uczęszcza do mojego niepublicznego przedszkola ukończyło 10 lat. Orzeczenie zostało wydane do czasu ukończenia 10 roku życia. Czy jest ono ważne jeszcze do 31.08 ? Od września chłopiec będzie miał wydane nowe orzeczenie i będzie uczęszczał do szkoły specjalnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można dofinansować nauczycielowi naukę na studiach podyplomowych, którą podjął podczas urlopu na poratowanie zdrowia, a drugi nauczyciel na urlopie macierzyńskim?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe