Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole podstawowej są obecnie dwie klasy piąte (kl. Va i Vb). Nauczycielka poprosiła aby utworzyć dwa mieszane oddziały dla uczniów, którzy radzą sobie bardzo dobrze i dla tych, którzy mają trudności w opanowaniu podstawy j. angielskiego (uczniowie są zdiagnozowani). Czy mogę tak połączyć uczniów, proszę o podstawę prawną?
Wg naszej opinii można dokonać podziału, o którym mowa w pytaniu. Ponieważ jednak arkusz podlega opiniowaniu organu sprawującego nadzór pedagogiczny, proponujemy wystąpić z zapytaniem do właściwego organu.
Podstawa prawna:Ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (ze zm.), w szczególności art. 110.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem wicedyrektorem szkoły, a od czerwca 2019 r. pełnię funkcję dyrektora szkoły w zastępstwie za dyrektora przebywającego na zwolnieniu lekarskim. Z uwagi na rzetelne wykonywanie obowiązków zwróciłam się do Organu Prowadzącego o powołanie na czas nieobecności dyrektora- wicedyrektora do pomocy. Organ Prowadzący wskazał jednak do pomocy kierownika świetlicy. Kierownik świetlicy wygrał w grudniu 2019 r. konkurs na stanowisko dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury i napisał wniosek o urlop bezpłatny, jak wskazał we wniosku, na okres pełnienia funkcji. Z uwagi na zakłócenie toku pracy szkoły nie udzieliłam urlopu, powołując się na art.68 KN. Kierownik świetlicy zwrócił się ponownie o urlop bezpłatny, ale na okres jednego roku. Udzielenie urlopu spowoduje, że nie będę miała kierownika świetlicy oraz osoby do pomocy. Zakłóciłoby to wszystko tok pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej szkoły oraz spowoduje brak wsparcia dla mnie, dlatego też nie udzielę takiego urlopu. Bardzo proszę o poradę prawną na temat podjętej przeze mnie decyzji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie procedur zamiany drugiego języka w szkole podstawowej i gimnazjum. Zamiana ta dotyczy stopniowego wycofywania języka rosyjskiego a wprowadzenia języka niemieckiego w klasie IV szkoły podstawowej i w klasie I gimnazjum. Dziekuję
- Pytanie dotyczy odroczenia obowiązku szkolnego dziecka. Czy dziecko, które posiada opinię poradni, z której wynika potrzeba odroczenia, może je uzyskać? Czy musi to być dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego? W tym przypadku dziecko nie ma orzeczenia. Czy można mu odroczyć obowiązek bez orzeczenia? Czy Rada Pedagogiczna wydaje w tej sprawie opinię (podejmuje uchwałę)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z art. 11.1-4 ustawy z dnia 29 grudnia 2015r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw – „1. Dzieci urodzone w I połowie 2008 r., które w roku szkolnym 2015/2016 uczęszczają do klasy II szkoły podstawowej, na wniosek rodziców, złożony w terminie do dnia 31 marca 2016 r., mogą w roku szkolnym 2016/2017 kontynuować naukę w klasie II szkoły podstawowej.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się do dyrektora szkoły podstawowej, do której dziecko uczęszcza. (...)
4. Dziecko, którego rodzice złożyli wniosek, o którym mowa w ust. 1, w roku szkolnym 2015/2016 kontynuuje naukę w klasie II szkoły podstawowej, z tym że w tym roku szkolnym nie podlega ono klasyfikacji rocznej i promowaniu do klasy III szkoły podstawowej oraz nie otrzymuje świadectwa szkolnego promocyjnego.”
Ustawa nic nie mówi o dzieciach urodzonych w II połowie roku 2008 – ci rodzice mieli wybór i dokonali go.
W mojej szkole wszyscy rodzice dzieci, które uczęszczają do klasy II i urodzone są w roku 2008 (te z I i te z II połowy roku), chcą aby ich dzieci kontynuowały naukę w klasie II.
Jak zatem zgodnie z obowiązującymi przepisami mam postąpić?
1. Czy rodzice dzieci urodzonych w II połowie roku 2008 mogą złożyć wniosek – podanie do dyrektora szkoły, o nie promowanie dziecka do klasy III ?
Będą one wówczas podlegały klasyfikacji rocznej oraz promowaniu do klasy III, otrzymają jednak świadectwo o nie promowaniu do klasy III.
2. Jeżeli tak, to czy do wniosku – podania do dyrektora szkoły musi być dołączona opinia z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej? Czy wystarczy tylko wniosek – podanie rodzica?
3. Czy też rodzice nie mają żadnych możliwości, a ich dzieci muszą kontynuować naukę w klasie III?
Bardzo proszę o wyczerpującą odpowiedź
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W gminie działa Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół. Zadaniem tego zespołu jest wspieranie i pomoc dyrektorom szkół w zakresie zarządzania placówką oświatową. PYTANIE 1: Czy zespół ten ma również uprawnienia do kontrolowania dyrektorów? PYTANIE 2: Kto w przypadku funkcjonowania takiego zespołu odpowiada za kontrolę wydatków z danego paragrafu? Dyrektor, czy księgowość przy ZEASie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe