Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka prowadzone jest w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym. Ośrodek jest placówką feryjną. Czy po zakończeniu roku szkolnego (po 25 czerwca) należy nadal prowadzić wczesne wspomaganie rozwoju, mimo że nauczyciele od 25 czerwca idą na urlop – są zatrudnieni jako specjaliści na etatach 20-godzinnych, nie mają 26 dni urlopu)? Co należy wpisać do dzienników specjalistycznych, jeśli zajęcia nie będą realizowane – czy może to grozić utratą subwencji na dziecko?
Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia w związku z art. 127 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. –Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może być organizowane w:
- publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych,
- innych formach wychowania przedszkolnego,
- specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych,
- specjalnych ośrodkach wychowawczych,
- ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Z kolei zgodnie z § 47 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1606), specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy i specjalny ośrodek wychowawczy prowadzą działalność przez cały rok szkolny jako placówki, w których są przewidziane ferie szkolne. Jednocześnie, za zgodą organu prowadzącego, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy i specjalny ośrodek wychowawczy mogą również prowadzić działalność w okresie zimowej lub wiosennej przerwy świątecznej lub w okresie ferii szkolnych.
Jeżeli nie prowadzą Państwo działalności w okresie ferii i wakacji, jasne jest to, że nie są też realizowane zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju.
Co do kwestii dotacji na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem, to zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 30 grudnia 2020 r. (sygnatura akt: SA/Gd 922/20) „w przypadku, gdy dziecko będące wychowankiem placówki posiada opinię o potrzebie WWR na oznaczony okres, i gdy okres ten obejmuje czas wakacji, dotacja przysługuje na to dziecko również w okresie letnim, gdy zajęcia nie były organizowane lub gdy wychowankowie się na nich nie pojawiali. Okoliczność, że w miesiącach wakacyjnych dzieci nie pojawiały się na zajęciach w ramach terapii nie skutkuje automatycznym uznaniem, że przestają one być objęte programem WWR”.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o informację, czy burmistrz może uczestniczyć w posiedzeniach Rad Pedagogicznych.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy arkuszy ocen dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Uczniowie mają założone arkusze ocen przed zmianą wzorów gdzie nie ma podziału na 4 zakresy: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęcia rozwijające komunikowanie się itd.
Co należy w takiej sytuacji zrobić? Czy można zmienić kolejną stronę arkusza z nowego wzoru, czy uzupełniać na starym arkuszu (świadectwo jest wypisywane na nowych)?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektorowi poradni psychologiczno-pedagogicznej przysługuje dodatek za trudne warunki pracy przy zniżce godzin na administrację?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica III klasy gimnazjum w I półroczu roku szkolnego 2013/2014 była nieklasyfikowana ze wszystkich przedmiotów ze względu na nieusprawiedliwione nieobecności. Do szkoły uczęszczała w zasadzie tylko prze pierwsze 2 tygodnie września. Powrót dziewczyny do szkoły nastąpił 10.03.2014 r. Czy rada pedagogiczna może się zgodzić na 14 egzaminów klasyfikacyjnych? W jakim terminie je zorganizować? Uczennica otrzymała na półrocze naganną ocenę zachowania. Nie przejawia jednak innych oznak demoralizacji. Sprawa tych nieobecności jest skomplikowana, bez wątpienia jednak zawiniona przez uczennicę.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń w I klasie gimnazjum na świadectwie otrzymał oceny celujące z muzyki i plastyki, tym samym kończąc te przedmioty w gimnazjum. W następnym roku szkolnym, już jako uczeń klasy II, przeniósł się do innej miejscowości, i tam w szkole muzyka i plastyka realizowana była w klasie drugiej, gdzie otrzymał z tych przedmiotów oceny dobre. Czy one muszą być wpisane na świadectwie skoro są gorsze? Czy dyrektor może przepisać oceny z pierwszej szkoły i które oceny będą wpisane na świadectwie ukończenia gimnazjum?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe