Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka prowadzone jest w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym. Ośrodek jest placówką feryjną. Czy po zakończeniu roku szkolnego (po 25 czerwca) należy nadal prowadzić wczesne wspomaganie rozwoju, mimo że nauczyciele od 25 czerwca idą na urlop – są zatrudnieni jako specjaliści na etatach 20-godzinnych, nie mają 26 dni urlopu)? Co należy wpisać do dzienników specjalistycznych, jeśli zajęcia nie będą realizowane – czy może to grozić utratą subwencji na dziecko?
Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia w związku z art. 127 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. –Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może być organizowane w:
- publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych,
- innych formach wychowania przedszkolnego,
- specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych,
- specjalnych ośrodkach wychowawczych,
- ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Z kolei zgodnie z § 47 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1606), specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy i specjalny ośrodek wychowawczy prowadzą działalność przez cały rok szkolny jako placówki, w których są przewidziane ferie szkolne. Jednocześnie, za zgodą organu prowadzącego, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy i specjalny ośrodek wychowawczy mogą również prowadzić działalność w okresie zimowej lub wiosennej przerwy świątecznej lub w okresie ferii szkolnych.
Jeżeli nie prowadzą Państwo działalności w okresie ferii i wakacji, jasne jest to, że nie są też realizowane zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju.
Co do kwestii dotacji na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem, to zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 30 grudnia 2020 r. (sygnatura akt: SA/Gd 922/20) „w przypadku, gdy dziecko będące wychowankiem placówki posiada opinię o potrzebie WWR na oznaczony okres, i gdy okres ten obejmuje czas wakacji, dotacja przysługuje na to dziecko również w okresie letnim, gdy zajęcia nie były organizowane lub gdy wychowankowie się na nich nie pojawiali. Okoliczność, że w miesiącach wakacyjnych dzieci nie pojawiały się na zajęciach w ramach terapii nie skutkuje automatycznym uznaniem, że przestają one być objęte programem WWR”.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam ucznia w klasie najwyższej programowo, który nie uzyskał pozytywnej opinii rady pedagogicznej w sprawie egzaminu klasyfikacyjnego z przedmiotu zawodowego. Przedmiot ten skończył się po I semestrze. Mam pytanie, co teraz, czy uczeń już nie ukończy szkoły? Czy ma nadal uczęszczać na zajęcia? Czy ma jeszcze szanse ukończenia szkoły teraz w kwietniu lub w sierpniu w sesji poprawkowej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy szkołą podstawową z oddziałami przedszkolnym. Do tego roku szkolnego mieliśmy również gimnazjum.
Znowelizowaliśmy statu, wyłączyliśmy gimnazjum i nanieśliśmy aktualne zmiany z prawa oświatowego.
Czy nowy statut, może być napisany bez sformułowań takich np: Punkt 2 zmienia brzmienie
Czy może być nowy znowelizowany statut bez takiego przykładowego zapisu?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniając w szkole podstawowej ogólnodostępnej nauczyciela współorganizującego kształcenie ucznia niepełnosprawnego tj.nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej proszę o określenie jego zadań
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy z kwalifikacjami studia licencjat - zarządzanie specjalizacja: zarządzanie przedsiębiorstwem oraz studia magisterskie - pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna. Staż na stanowisku kierowniczym w przedszkolu ok. 5 lat, mogę być dyrektorem w niepublicznym przedszkolu?
Czy muszę posiadać studia podyplomowe z zarządzania oświatą? To jest istotne dla mnie.
Jak wygląda ta kwestia kwalifikacji w sytuacji, gdy przedszkole niepubliczne działa na zasadach publicznego tzw. 1 zł.?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam! Jakie dokumenty szkolne i organizacyjne (oprócz statutu) powinna posiadać niepubliczna szkoła podstawowa? Jakie elementy nadzoru pedagogicznego, kontroli, sprawozdawczości obowiązują szkoły niepubliczne?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe