Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Czy nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia wychowawstwa klasy? Czy akceptacja arkusza organizacyjnego szkoły przez Radę Pedagogiczną nie powoduje tym samym przyjęcia tego obowiązku?
Zgodnie z Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.):
Art. 39. 1. Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności: 1) kieruje działalnością szkoły lub placówki i reprezentuje ją na zewnątrz; (…) 6) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych; 3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: 1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki.
Art. 41. 2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności: 1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi; (…) 4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Oznacza to, że do kompetencji dyrektora należy przydzielanie obowiązków nauczycielom, natomiast rada pedagogiczna propozycje te opiniuje. Dobrym zwyczajem praktykowanym przez dyrektorów jest przeprowadzenie rozmowy i przygotowanie nauczyciela do przyjęcia nowych obowiązków przed zebraniem rady pedagogicznej. Jeśli zakres czynności obejmuje kontynuację pracy nauczyciela w danym oddziale (wychowawstwo, nauczanie przedmiotów), nauczyciel ma świadomość takiej konieczności, natomiast, jeśli nauczyciel otrzymuje nowe obowiązki – rozmowa indywidualna jest znacznie skuteczniejsza. Takie postępowanie nie tylko przygotuje nauczyciela do nowych obowiązków, ale także „zaoszczędzi” czas na zebraniu. Do kompetencji rady pedagogicznej należy opiniowanie m. in. propozycji przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Opinia – w odróżnieniu od uchwały - nie jest wiążąca dla dyrektora.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o Regulamin Premii Uznaniowej dla pracowników Administracji i Obsługi w przedszkolu.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń naszej szkoły obowiązek szkolny realizuje w innym obwodzie. Do kiedy ta szkoła ma czas, aby nas powiadomić, iż nasz uczeń realizuje tam obowiązek.?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W związku z wyjątkową sytuacją, jaka jest w tym momencie, moje pytanie dotyczy organizacji rady pedagogicznej. Chciałbym przedstawić radzie pedagogicznej projekt arkusza organizacyjnego na przyszły rok szkolny, jak mogę to zrobić? Co możemy zrobić z funduszem świadczeń socjalnych, chodzi o to, że w regulaminie mamy składanie wniosków jeżeli staramy się o jakiekolwiek świadczenie, czy nie zmieniając regulaminu w tym okresie możemy od tego odstąpić i przyznać świadczenie na podstawie wniosków składanych w grudniu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W szkole niepublicznej specjalnej funkcjonują niewielkie klasy złożone z uczniów z tą samą niepełnosprawnością. Czy istnieje możliwość dokonania zmiany w trakcie roku szkolnego i utworzenia klasy łączonej I i II złożonej z dzieci z autyzmem, której liczebność nie przekracza 4 dzieci? Czy potrzebna jest uchwała rady czy zarządzenie dyrektora do tworzenia klasy? Czy należy zgłosić do kuratorium fakt połączenia oddziałów? Czy nadal prowadzone są dzienniki osobno dla każdego z oddziałów?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W szkole wprowadzono system punktowy zachowania ucznia. Zdaniem rady pedagogicznekj jest on przejrzysty i bardziej obiektywny. Natomiast w ankietach podczas kontroli przeprowadzanej przez kuratorium rodzice (2 głosy na 25 rodziców) opowiadało się, że system jest zbyt "ostry", ich zdaniem trzeba go złagodzić. Pani wizytator zaleciła zmianę obecnego systemu oceniania zachowania. Jak wobec tego należy postąpić, co powinien zrobić w tej sytuacji dyrektor, który myśli podobnie jak jego nauczyciele. Poprzednio, gdy na podstawie kryteriów oceniali zachowanie wychowawcy, dochodziło do rozbieżności zdań w wystawianiu ocen z zachowania na radach pedagogicznych, obecie takich sytuacji nie ma. Uczeń otrzymuje 100 pkt., któr może podwyższyć wykonując różne prace, biorąc udział w apelach i inn., może na bieżąco kontrolować stan swojego konta.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe