Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam i proszę o poradę. Zatrudniam nauczyciela w klasie 0 (przy szkole jest oddział 0) na cały etat 22/22, który uczy jeszcze 3/18 godziny (plastyki i muzyki - zajęcia łączone). Czy te godziny mogę liczyć jako nadliczbowe odpracowane, czy musi być osobna umowa? "Z uwagi na to, że nauczyciele oddziału 0 podlegają przepisom o szkołach nieferyjnych, a nauczyciele szkoły - przepisom o szkołach feryjnych, zasadne jest, aby nauczyciel otrzymał dwie osobne umowy" - to cytat z Państwa strony. Pytanie: skąd (podstawa prawna) podział na "feryjne" i "nieferyjne" - KN mówi o tym w innym kontekście. Poza tym, nauczyciel jest zatrudniony w szkole "nieferyjnej", więc dlaczego stosować wobec niego inne przepisy? W związku z tym, proszę o ponowną odpowiedź, bo zagadnienie jest bardzo ważne i podanie podstawy prawnej.Skąd informacja, że nauczyciele "0" podlegają pod przepisy o "szkołach nieferyjnych" oraz jakie to przepisy?
Oddział przedszkolny w szkole podstawowej to jedna z form realizacji wychowania przedszkolnego (art. 14 ustawy o systemie oświaty). Tak samo jak przedszkole, oddział przedszkolny realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego. Kolejną kwestią łączącą oddział przedszkolny z przedszkolem jest pobieranie opłat za zajęcia dodatkowe i wyżywienie.
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ (zał. nr 2 do ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół):
§ 5.6. W szkole mogą być tworzone oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego.
I to tyle, jeśli chodzi o przepisy regulujące działalność oddziałów przedszkolnych. Dalej z pomocą przychodzi MEN ze swoimi opiniami:
"Oddział przedszkolny jest podstawową jednostką organizacyjną przedszkola i w świetle art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), nawet jeżeli jest umieszczony w szkole podstawowej, to nie wchodzi w skład jej struktury organizacyjnej szkoły podstawowej. Oznacza to, że oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych funkcjonują według modelu przedszkolnego. Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola oraz z uwzględnieniem potrzeb rodziców/opiekunów prawnych dzieci." (źródło: www.men.gov.pl)
Zarówno w przedszkolu, jak i w oddziale przedszkolnym organizacja wychowania przedszkolnego musi wyglądać tak samo. Praca powinna więc przebiegać w systemie całorocznym, z przerwą urlopową zorganizowaną tak jak w innych przedszkolach. Nauczyciel może pracować w ramach tzw. pensum łączonego - w szkole podstawowej i w oddziale przedszkolnym, jednak w omawianym przypadku, gdy nauczyciel w oddziale przedszkolnym jest zatrudniony w pełnym wymiarze godzin, nie widzę sensu łączenia pensum (co innego, gdy w "0" nie miałby etatu, wówczas godzinami w szkole ten etat można dopełnić). Zatrudniając nauczyciela na dwóch różnych stanowiskach można zawrzeć dwie odrębne umowy i sądzę, że w tym przypadku jest to najlepsze rozwiązanie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W tym roku kończy się moja kadencja na stanowisku dyrektora. Wniosek o dokonanie oceny mojej pracy złożyłam do Organu Prowadzącego 18 listopada 2016 r., czy do konkursu przystępuję wg starych , czy nowych przepisów?. Czy organ prowadzący może przedłużyć mi kadencję i na ile lat? W jakim terminie organ nadzorujący może dokonać oceny mojej pracy jeżeli organ prowadzący przekazał moją ocenę 12 lutego bieżącego roku?
- Nauczycielka od 1 września 2022 r. jest zatrudniona w szkole podstawowej ogólnodostępnej na stanowisku wychowawcy świetlicy w pełnym wymiarze godzin (26/26). Wcześniej, tj. w roku 1985 ukończyła studium pedagogiczne (posiada świadectwo ukończenia studium pedagogicznego) zorganizowane przez Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Wł. Spasowskiego – Oddział Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze, na podstawie zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 22 maja 1981 r. w sprawie zasad uzyskiwania kwalifikacji pedagogicznych przez czynnych nauczycieli szkół podstawowych i placówek oświatowo- wychowawczych, uzyskując tym samym kwalifikacje w rozumieniu art. 9, ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. Nauczycielka posiada także dyplom ukończenia studium kwalifikacyjnego z zakresu pedagogiki specjalnej, na podstawie którego uzyskała kwalifikacje do prowadzenia pracy w szkołach i placówkach kształcenia specjalnego (podstawa prana: zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie utworzenia studium pedagogicznego w zakresie pedagogiki specjalnej). Na bazie ww. przygotowania nauczycielka była zatrudniona przez 7 lat i 9 miesięcy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym od dnia 4 września 1984 r. do 31 maja 1992 r. na stanowisku wychowawcy internatu, po czym wyjechała za granicę i tam pracowała w innej branży. Nauczycielka legitymuje się tylko świadectwem ukończenia LO i świadectwem dojrzałości (maturą). Moje pytania brzmią:
1. Czy kwalifikacje, którymi legitymuje się ww. nauczycielka są wystarczające do zatrudnienia jej na stanowisku nauczyciela świetlicy szkolnej, na którym została zatrudniona przez poprzedniego dyrektora z dniem 1 września 2022 r.?
2. Czy kwalifikacje, którymi legitymuje się ww. nauczycielka są wystarczające do przydzielenia jej innych zajęć niż świetlica szkolna?
3. Moje obawy dotyczą faktu, iż nauczycielka legitymuje się ukończonym LO i posiada świadectwo ukończenia studium pedagogicznego uprawniającego ją do pracy w szkole, czyli posiada tzw. przygotowanie pedagogiczne ogólne, a nie ma dokumentów potwierdzających kwalifikacji kierunkowych. Zatem, czy ona w ogóle ma na dzień obecnych wymogów kwalifikacyjnych, uprawnienia do pracy w szkole podstawowej?
4. Nauczycielka ta w przyszłym roku, kończy 60 lat i twierdzi, że jeszcze nie może odejść na emeryturę z racji braku lat pracy wypracowanych w Polsce. Czy rzeczywiście tak jest?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź - W jakim maksymalnym terminie dyrektor musi skierować nauczyciela na badania dotyczące urlopu dla poratowania zdrowia licząc od dnia złożenia przez nauczyciela pisemnego wniosku w tym zakresie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Odprawa emerytalna, gdy nauczyciel osiągnął wiek uprawniający do świadczenia kompensacyjnego po rozwiązaniu stosunku pracy. Pytanie: 28 lutego 2010 r. nastąpiło wygaśnięcie umowy o pracę-nauczyciel przebywał w stanie nieczynnym od 1 września 2009 r. W 2014 r. nauczycielka osiągnęła wiek uprawniający do świadczenia kompensacyjnego i z dniem 10 grudnia 2014 r. przeszła na to świadczenie. Od 1 marca 2010 r. do chwili obecnej nie pracowała. Czy należy teraz nauczycielowi wypłacić odprawę emerytalną? Jeżeli tak, to jaka podstawa prawna reguluje wypłatę takiej odprawy?
- Czy w klasach I-III można podzielić zajęcia między dwie nauczycielki z kwalifikacjami do nauczania edukacji wczesnoszkolnej ? Pierwsza: edukacja muzyczna (1), edukacja plastyczna (1), zajęcia komputerowe (1), wychowanie fizyczne (3), j. angielski (2) = 8 godzin (do nauczania j. angielskiego w kl. I-III ma uprawnienia) Druga: pozostałe edukacje EWS tj. edukacja polonistyczna, edukacja społeczna, edukacja przyrodnicza, edukacja matematyczna i zajęcia techniczne (12 godzin)
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe