Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Wymagania dotyczące osoby prowadzącej szkolenia bhp
Kto może prowadzić szkolenia bhp? Zapewnienie pracownikom przeszkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest jednym z obowiązków dyrektora placówki oświatowej. Zatrudnieni muszą odbyć przeszkolenie przed dopuszczeniem do pracy oraz odbywać szkolenia okresowe. Osoba, która nie ma odpowiedniej znajomości przepisów oraz zasad bhp, nie może być dopuszczona do pracy.
Rodzaje szkoleń
Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dzielimy na wstępne (składają się z instruktażu ogólnego oraz stanowiskowego) oraz okresowe.
Szkolenie wstępne
Instruktaż ogólny odbywają, przed dopuszczeniem do wykonywania pracy, wszyscy nowi pracownicy. Podlegają także instruktażowi ogólnemu studenci odbywający w szkole praktykę studencką oraz uczniowie szkół zawodowych zatrudnieni w celu praktycznej nauki zawodu.
Instruktaż stanowiskowy przeprowadza się przed dopuszczeniem do wykonywania pracy na określonym stanowisku, mając na uwadze, że pracownik pracujący na kilku stanowiskach powinien odbyć instruktaż stanowiskowy na każdym z tych stanowisk.
Szkolenie okresowe
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych oraz administracyjno-biurowych przechodzą pierwsze szkolenie okresowe przed upływem roku po podjęciu pracy, a w przypadku pracodawców oraz osób kierujących pracownikami – przed upływem półrocza od momentu objęcia funkcji kierowniczej.
Następne szkolenia okresowe odbywają się nie rzadziej niż raz na trzy lata w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, a w przypadku, gdy pracownicy ci wykonują pracę szczególnie niebezpieczne – raz do roku. Pracownicy administracyjno-biurowi w szkole, w tym nauczyciele, a także pracodawcy i osoby kierujące pracownikami przed upływem pięciu lat.
Formy szkolenia
Szkolenia dla poszczególnych grup uczestników powinny być organizowane w formie:
- instruktażu,
- kursu, seminarium, samokształcenia kierowanego (również z wykorzystaniem Internetu).
Kto prowadzi instruktaż ogólny
Instruktaż ogólny prowadzi pracownik służby bhp lub osoba wyznaczona przez pracodawcę. Osoba ta, oprócz wymagania oczywistego, jakim jest odpowiednia wiedza, musi spełnić wymóg posiadania aktualnego szkolenia okresowego, w programie którego była zawarta tematyka organizacji i metodyki szkolenia bhp. Takie szkolenie może również przeprowadzić dyrektor placówki oświatowej.
Celem szkolenia jest zaznajomienie pracownika z:
- podstawowymi przepisami bhp zawartymi w kodeksie pracy, w układach zbiorowych pracy lub w regulaminach pracy;
- przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującymi w danej szkole;
- zasadami udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.
Czas szkolenia wynosi minimum trzy godziny lekcyjne, czyli trzy razy po 45 minut.
Kto prowadzi instruktaż stanowiskowy
Celem instruktażu stanowiskowego, zgodnie z rozporządzeniem o szkoleniach bhp, jest uzyskanie przez pracownika informacji o czynnikach środowiska pracy występujących na danym stanowisku i w jego bezpośrednim otoczeniu oraz o ryzyku zawodowym związanym z pracą. Następnie nabycie wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów ochrony przed zagrożeniami wypadkowymi i zagrożeniami dla zdrowia w warunkach normalnej pracy i w warunkach awaryjnych, wiedzy oraz praktycznych umiejętności bezpiecznego wykonywania pracy.
Rozporządzenie nie precyzuje, kto powinien przeprowadzać instruktaż stanowiskowy, jednakże biorąc pod uwagę tematykę, najwłaściwszą osobą do prowadzenia tego typu szkolenia jest osoba kierująca pracownikami. Warunkiem koniecznym jest posiadanie ważnego szkolenia okresowego bhp, w programie którego była zawarta organizacja i metodyka szkoleń. Instruktaż stanowiskowy powinien trwać minimum osiem godzin w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych oraz minimum dwie godziny w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych.
Organ prowadzący szkołę rozstrzygnął konkurs na dyrektora szkoły, który nie był wcześniej pracownikiem tej placówki. Nowy dyrektor powinien przejść instruktaż ogólny, stanowiskowy oraz szkolenie okresowe bhp. Obowiązek zapewnienia szkoleń spoczywa na organie prowadzącym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- mam problemy z nauczycielem dyplomowanym ( zatrudnienie na podstawie mianowania), nie radzi sobie absolutnie w klasach, w których są trudniejsi uczniowie. obecnie wyjaśniam skargę od rodziców dot. odsunięcia od prowadzenia lekcji.Ma on goły etat. Jeśli okaże się to zasadne, czy mogę mu zabrać 4 godziny przedmiotu i dopełnić etat w świetlicy szkolnej ( zmiana warunków pracy), bo wypowiedzenie dla nauczyciela dyplomowanego i ograniczenie etatu jest chyba nierealne.....
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi posiadającemu świadectwo ukończenia studiów podyplomowych "Pedagogika sztuki" można uznać kwalifikacje do nauczania muzyki i plastyki w szkole podstawowej i gimnazjum? Poniżej przedstawiam program studiów: filozofia sztuki - 15 godz.; psychoanaliza sztuki - 15 godz., wybrane zagadnienia z psychologii emocji , motywacji i osobowości- 25 godz., psychologia twórczości - 15 godz., trening twórczości - 15 godz., pedagogika sztuki - 15 godz., projektowanie dydaktyczne - 20 godz. kompozycja i analiza formy - 30 godz., warsztaty sztuki (muzyka i plastyka) 30 godz., warsztaty muzyczne - 30 godz., warsztaty literackie 30 godz., komputer w sztuce- 10 godz., warsztaty dydaktyczne - realizacja projektów- 20 godz., wykład monograficzny- 5 godz. Nadmieniam, iż nauczyciel nie ma studiów kierunkowych pierwszego stopnia w tym zakresie.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko posiada orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych indywidualnych. Zespół Orzekający zalecił rehabilitację ruchową. Do kogo i na jakiej podstawie prawnej szkoła powinna zwrócić się o pomoc w realizacji powyższego zalecenia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy od dziecka, które lutym 2017r. kończy 6 lat- (od września 2017r będzie realizowało obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne) nie należy pobierać opłaty za tzw. korzystanie z wychowania przedszkolnego poza podstawę programową - 1 zł za godz. Jeżeli nie mogę pobierać 1 zł za godz. czy od miesiąca marca 2017r. na to dziecko dostanę subwencję oświatową, jak dziecko w zerówce? Jakie czynności należy wykonać jako dyrektor, aby taką subwencję dostać na to dziecko? Z czego to wynika ta cała sytuacja?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko (urodzone w 2018 r.) uczęszczało do przedszkola od listopada 2022 r., rodzice złożyli kartę kontynuowania edukacji przedszkolnej w roku szkolny 2023/2024. Rodzic dziecka jest artystą cyrkowym i nie ma stałego miejsca pracy, dziecko przemieszcza się wraz z rodzicem. W konsekwencji czego dziecko nie uczęszczałoby do przedszkola przez ok 7 miesięcy. Czy przedszkole ma prawo skreślić dziecko z listy uczniów, czy rodzic powinien złożyć wniosek o zawieszenie przedszkola na te kilka miesięcy. Jak to prawnie uregulować?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe