Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Z dniem 1 grudnia 2022 r. przyjęto uczennicę z Ukrainy do placówki, dziecko posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną ze sprzężeniem. Opracowano dla uczennicy IPET oraz wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania. Czy wobec tego teraz, w styczniu 2023 r., z końcem semestru musimy opracować okresową wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania i śródroczną ocenę opisową? Czy możemy tę dokumentację opracować dopiero pod koniec drugiego semestru?
Zgodnie z art. 165 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.) osoby niebędące obywatelami polskimi, a podlegające obowiązkowi szkolnemu, korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach podstawowych na warunkach dotyczących obywateli polskich.
Zgodnie z art. 127 ust. 3 cytowanej ustawy uczennicy objętej kształceniem specjalnym dostosowuje się program nauczania do jej indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla uczennicy indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
§ 6 ust. 4 i 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) określa, że zespół nauczycieli i specjalistów opracowuje program po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną.
Program opracowuje się w terminie 30 dni od dnia złożenia w szkole podstawowej orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – np. złożenie orzeczenia w dniu 1 grudnia 2022 r. wywołało konieczność opracowania IPET-u do 31 grudnia 2022 r.
§ 6 ust. 9 cytowanego rozporządzenia określa, że wymieniony zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokona okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania uczennicy, uwzględniając ocenę efektywności programu, oraz, w miarę potrzeb, dokonuje modyfikacji programu. Okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania uczennicy i modyfikacji programu dokonuje się, w zależności od potrzeb, we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną, a także – za zgodą rodziców uczennicy – z innymi podmiotami.
Z uwagi na rozpoczęcie nauki 1 grudnia 2022 r. proponuję określić terminy, kiedy nastąpi w roku szkolnym 2022/2023 okresowa wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania uczennicy. Jednym z terminów może być czas zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w czerwcu 2023 r.
Jednak należy dokonać jeszcze jednej oceny. Tu zespół powinien podjąć decyzję czy nastąpi to w styczniu, lutym czy też marcu 2023 r. (nie musi to być czas oceny śródrocznej w danej szkole).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy po zmianie rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych sekretarzowi szkoły, głównej księgowej, kierownikowi ds. gospodarczych przysługuje dodatek funkcyjny? Ewentualne zmiany mają dotyczyć 2020 roku.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła, w której zorganizowane są oddziały przedszkolne (także dla dzieci 4- i 5- letnich) powinna być placówką nieferyjną? W szkole przez 12 miesięcy pracują wychowawcy zespołów pozalekcyjnych - szkoła szpitalna. Będziemy zmieniać statut i zastanawiamy się nad wprowadzeniem zapisu o nieferyjności.
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkół (SP i G). Na rok szkolny 2008/2009 ograniczyłem nauczycielowi WF w SP zatrudnienie do 16 godzin - z możliwości przejścia w stan nieczynny nie skorzystał. Na r.sz.2009/2010 ograniczyłem mu zatrudnienie do 11 godzin - z możliwości przejścia w stan nieczynny nie skorzystał. Obecnie nie jestem w stanie zatrudnić go na r.sz.2010/2011. Pismem z dnia 19.05.2010 wypowiedziałem mu zatrudnienie z trzymiesięcznym wypowiedzeniem. Pismem z dnia 16.06.2010 zwrócił się o przeniesienie w stan nieczynny. Czy powinienem wyrazić na to zgodę? Dostaję sprzeczne wypowiedzi kadrowców. Jest to nauczyciel mianowany ale bez kwalifikacji z wykształceniem średnim - może tylko i wyłącznie pracować w tej szkole i prowadzić tylko ten przedmiot.
- Jakie zniżki godzin dla dyrektora i zastępcy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor w każdym roku szkolnym kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły? W styczniu br. przeciwko rodzicom jednej uczennicy zaczęła się toczyć egzekucja administracyjna. We wrześniu br. w dalszym ciągu nie mamy informacji o pobycie i obowiązku uczęszczania do szkoły dziecka. Szkoła wystąpiła ponownie o wszczęcie egzekucji. Organ prowadzący poinformował, że nie mogą się toczyć dwie takie same sprawy. Co w takim razie ma zrobić dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe