Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Z powodu małej liczebności klas organ prowadzący dał mi wytyczne, abym połączyła 3 klasy (4 roczniki). Łącznie grupa nie przekraczałaby 26 uczniów. Niestety w klasie V mam 2 uczniów z orzeczeniem (niepełnosprawność sprzężona i niepełnosprawność ruchowa), w klasie VII - 1 (niedostosowanie społeczne). Dostałam wytyczne od organu prowadzącego, aby połączyć klasy V, VI i VII. Opracowałam arkusz, w którym połączyłam dwa oddziały VI - VII, natomiast nie łączyłam kl. V z uwagi na uczniów którzy wymagają szczególnych dostosowań . Otrzymałam pozytywną opinię związków zawodowych. Wysłałam arkusz do organu prowadzącego i otrzymałam uwagi do ww. arkusza z uwzględnieniem łączeń tych 3 klas. Wiem, że to wpłynie na jakość nauczania i jest zagrożona realizacja podstawy programowej, poza tym nie będę w stanie zapewnić odpowiednich warunków uczniom ze specjalnymi potrzebami wynikającymi z orzeczenia. Co mogę w tej sprawie zrobić?
Na podstawie art. 96 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm., w szkołach podstawowych działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych, w zakresie danego etapu edukacyjnego dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych. Zgodnie z art. 110 ust. 3 PO arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny. W sytuacji, gdy dyrektor szkoły nie dojdzie do porozumienia z organem prowadzącym i arkusz organizacji szkoły nie zostanie zatwierdzony, szkoła nie będzie miała podstaw do legalnego działania od dnia 1 września 2020 r. z powodu braku zapewnienia warunków działalności (art. 10 ust. 1 PO). W związku z tym należy szczegółowo wyjaśnić organowi prowadzącemu przyczyny leżące u podstawy treści arkusza organizacji, wpływające na brak możliwości zapewnienia odpowiednich warunków nauki uczniom z specjalnymi potrzebami wynikającymi z orzeczenia i brak możliwości wywiązania się z podstawowych zadań dyrektora wobec tych uczniów (art. 68 ust. 1 pkt 10 PO). Akt PO nie przewiduje żadnego szczególnego trybu postępowania przez dyrektora w związku z ustalaniem treści arkusza.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy opieka nad uczniami biorącymi udział w dyskotece może zostać zaliczona w poczet realizacji tzw. godzin "karcianych"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie drugiej klasy gimnazjum posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz nauczania indywidualnego (upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym i znacznym). Organ prowadzący przyznał każdemu z nich po 10 godzin. Zajęcia prowadzą nauczyciele z kwalifikacjami - oligofrenopedagogika zgodnie z opracowanym programem IPET. Czy uczniowie ci powinni dodatkowo mieć 2 godziny zajęć rewalidacyjnych, zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel był chroniony od 1 kwietnia 2017 do 1 września 2018 roku, czy po tym okresie obowiązuje dodatkowy okres ochronny pracownika?
Czy jeśli w trakcie projektu majowego arkusza organizacyjnego pracownik jest chroniony to muszę uwzględniać to chronienie, mimo że arkusz będzie obowiązywał od września, czyli od miesiąca kiedy już ten pracownik nie będzie chroniony?
Co w sytuacji gdy mam 3 pracowników chronionych i jednemu z nich jestem w stanie zapewnić tylko 5/18? Czy w takiej sytuacji uznaje się, że żaden z tych pracowników względem siebie nie jest chroniony?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od wielu lat nasza szkoła funkcjonuje jako zespół szkół ze statutem zespołu szkół. W skład zespołu wchodzą szkoły ponadgimnazjalne - w miarę ich powstawania organ prowadzący nadawał im odrębne statuty. Jak ma się do nich statut zespołu szkół? Czy statut zespołu szkół może np. znosić zapisy statutów szkół wchodzących w jego skład?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedz, jakie obowiązują arkusze ocen oraz świadectwa dla klasy I szkoły podstawowej i gimnazjum w bieżącym roku szkolnym po zmianie z 27 maja br.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe