Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zapytanie o szkołę przysposabiającą do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Pytanie pierwsze. Powiat jest organem prowadzącym dla tych szkół. Chciałbym dowiedzieć się jako przedstawiciel organu prowadzącego – powiat, jakie są postawy prawne utworzenia szkoły przysposabiającej do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi (w przypadku tej szkoły w przyszłości przewidujemy tylko 3 oddziały)? Pytanie drugie. Czy można taką szkołę z trzema oddziałami wpisać w strukturę istniejącego już zespołu szkół technicznych, gdzie funkcjonują: technika, szkoły branżowe i oddziały szkoły branżowej dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, tzn. klasy specjalne. Pytanie trzecie. Czy można tylko uruchomić oddziały przysposabiające do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w zespole szkół technicznych – czy istnieje taka możliwość prawna? Tworzenie osobnej szkoły wraz z całym zapleczem kierowniczym i innym dla 3 oddziałów jest mało ekonomiczne, a takie jest tylko zapotrzebowanie społeczne w obecnych realiach. Z nakierowania w sprawie sposobu organizacji nauczania dla tych dzieci w naszym powiecie będę wdzięczny. Są to dzieci absolwenci szkoły podstawowej, którą ukończyli.
Na podstawie art. 18 ust. 2 w zw. z ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 910, trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy jest szkołą ponadpodstawową specjalną przeznaczoną wyłącznie dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Jest to szkoła innego typu niż technikum i szkoła branżowa I stopnia z oddziałami specjalnymi; w związku z tym po utworzeniu szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy można ją włączyć do istniejącego już zespołu szkół – art. 91 ust. 1 PO. Niedopuszczalne jest natomiast utworzenie „oddziałów przysposabiających do pracy” o 3-letnim cyklu kształcenia na etapie szkoły ponadpodstawowej w zespole, w technikum lub w szkole branżowej I stopnia bez utworzenia szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy. Ustawodawca pojęcie „oddziały przysposabiającego do pracy” stosuje jedynie w przypadku oddziałów o takiej nazwie w szkołach podstawowych, które tworzy się dla uczniów, którzy ukończyli 15. rok życia i nie rokują ukończenia szkoły podstawowej w normalnym trybie oraz którzy otrzymali promocję do klasy VII albo nie otrzymali promocji do klasy VIII - § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r., poz. 502 ze zm.); nie są to natomiast oddziały dla uczniów z niepełnosprawnościami wymienionymi w pytaniu i dotyczą innego etapu edukacyjnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przy wjeździe do szkoły stoi znak zakazu wjazdu za wyjątkiem pracowników szkoły. Ze względu na bezpieczeństwo uczniów ciągle prosimy rodziców o niewjeżdżanie na teren szkoły. Zagrożenie dostrzegają także niektórzy rodzice, którzy zgłaszają problem na Krajowej mapie zagrożeń. Co ma zrobić dyrektor w sytuacji kiedy organ prowadzący kazał zasłonić znak i zezwolić rodzicom na wjazd.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w publicznym przedszkolu prowadzonym przez osoby fizyczne można wypłacić premie motywacyjne dla dyrektora i pracowników z subwencji oświatowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 5 października zwracałam się z prośbą o udostepnienie planu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Do dzisiaj nie otrzymałam. Ponawiam prośbę.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaki jest standardowy czas oczekiwania na zadane pytania? Jestem przed przedłużeniem umowy z "Nadzorem Pedagogicznym" i nie ukrywam, że długie oczekiwania na odpowiedzi są bolączka tego "Nadzoru"!!!
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Poświadczanie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem. Proszę o informację, czy w przypadku, gdy ustawodawca pisze o poświadczeniu kopii za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły - bez wyraźnego wskazania: "lub osoba przez niego upoważniona", kopię za zgodność powinien poświadczać wyłącznie dyrektor szkoły?
Zapisy np w: § 9 ust.1 pkt 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2018 r. poz 1574); § 14 ust. 6 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz 1646).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe