Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zatrudnienie wsparcia dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w kl. IV – w jakim wymiarze? Czy można zatrudnić nauczyciela na czas określony, np. na czas obowiązującego orzeczenie o kształceniu specjalnym (autyzm)?
Wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm zobowiązuje szkołę ogólnodostępną do zatrudnienia dla dziecka tzw. nauczyciela wspomagającego (czyli nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia ucznia niepełnosprawnego) lub specjalistę lub pomoc nauczyciela – w zależności od tego, jakie są zalecenia zawarte w orzeczeniu wydanym dla konkretnego ucznia, zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309). Jeżeli z orzeczenia wynika, że musi to być nauczyciel wspomagający, obowiązujące przepisy (w tym ww. rozporządzenie) nie określają, na jaki czas należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego, ponieważ jest to uzależnione od indywidualnych potrzeb danego ucznia. Jeśli nie został on określony przez poradnię, to najwłaściwsze jest zatrudnienie nauczyciela na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie (art. 10 ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 ze zm.). Ponadto należy sprawdzić w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, czy jest w nim zawarte zalecenie nauczyciela do pomocy uczniowi z autyzmem przez cały czas jego pobytu w szkole, czy tylko na jakichś określonych zajęciach. W razie braku zawarcia takich zaleceń poradni w orzeczeniu, potrzeby dziecka w zakresie czasowego wymiaru korzystania z pomocy nauczyciela zbada i sformułuje w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym zespół powołany do opracowania programu, po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (§ 6 ust. 1 pkt 4 i ust. 4 ww. rozporządzenia) i na podstawie tych dokumentów dyrektor podejmuje decyzję o wymiarze zatrudnienia nauczyciela wspomagającego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jaki sposób rozliczyć nauczyciela, który bez usprawiedliwienia opuszcza posiedzenia rad pedagogicznych? Czy podczas ferii zimowych można organizować rady pedagogiczne i czy za nieobecność można rozliczyć?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły ma obowiązek przekazać do nadzoru pedagogicznego kserokopii protokołów wszystkich rad pedagogicznych (potwierdzonych za zgodność z oryginałem wraz z załącznikami i podejmowanymi uchwałami przez radę pedagogiczną), które odbyły się w szkole w roku szkolnym 2016/2017 oraz 2017/2018, w celu dokonania analizy i oceny przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, sprawdzenia poprawności ich dokumentowania, wytyczenia priorytetowych zadań do realizacji przez nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2018/2019?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Rada Pedagogiczna otrzymała nowe kompetencje w sprawie ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego. Bardzo proszę o podpowiedź jak to przeprowadzić. Zawsze na koniec roku w sprawozdaniu z nadzoru za dany rok umieszczam wnioski i przedstawiam Radzie, a następnie wykorzystuje je do planowania pracy przedszkola na następny rok. W związku z nowymi kompetencjami Rady nie bardzo wiem co mam zrobić.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel ma prawo odmówić przydzielonego zastępstwa doraźnego i płatnego (za nieobecnego nauczyciela) w czasie, gdy ma tzw. "okienko"?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka urodziła dziecko 22.09.2020 r. Od 1.09.2020 r. była na zwolnieniu lekarskim. Korzysta z urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego w sumie do 20.09.2021 r., a następnie będzie na urlopie wypoczynkowym przez 56 dni. Na zwolnienie lekarskie również przeszła bezpośrednio po ubiegłorocznych wakacjach (czy to też ma znaczenie?). Jak długo trwa przerwa w jej stażu? Czy może kontynuować awans po powrocie? Wcześniej odbyła 2 lata stażu na stopień nauczyciela mianowanego.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe