Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zwracam się z prośbą o sporządzenie opinii prawnej dotyczącej zatrudnienia osoby prowadzącej zajęcia rewalidacyjne. W szkole w związku z liczbą uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niepełnosprawność z zachowaniem 2 godzin na ucznia, organizowanych jest 8 godzin zajęć rewalidacyjnych. Czy pedagog szkolny z wykształceniem pedagogika specjalna może realizować zajęcia rewalidacyjne w ramach swojego etatu podstawowego 22 godziny, czy też należy te godziny przeznaczyć do prowadzenia dla specjalisty spoza placówki/dodatkowo zatrudnionego, czy też istnieje możliwość, aby pedagog szkolny z pensum 22 miał nadgodziny i w ich ramach realizował zajęcia rewalidacyjne do 1½ etatu?
Zajęcia rewalidacyjne prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu niepełnosprawności uczniów, czyli w praktyce z różnych specjalności pedagogiki specjalnej – § 23 ust. 1 w zw. z § 15 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1289). W sytuacji, gdy pedagog szkolny posiada kwalifikacje zgodne z rodzajem niepełnosprawności uczniów (czyli specjalność z pedagogiki specjalnej zgodną z niepełnosprawnościami uczniów), można jemu powierzyć zajęcia rewalidacyjne w ramach pensum albo ewentualnie godzin ponadwymiarowych – łącznie za jego zgodą w wymiarze nieprzekraczającym 1,5 etatu pedagoga, określonego przez organ prowadzący na poziomie nie wyższym niż 22 godziny (art. 35 ust. 1 i 2, art. 42 ust. 7 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215).
W sytuacji, gdy z niektórymi lub wszystkimi uczniami nauczyciel ten nie może prowadzić zajęć rewalidacyjnych, a więc gdy uczniowie posiadają niepełnosprawności innego rodzaju niż specjalność nauczyciela z pedagogiki specjalnej, konieczne jest zatrudnienie dodatkowych osób z kwalifikacjami adekwatnymi do niepełnosprawności uczniów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od września 2020 r. chcemy zmienić przydział dla nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej na nauczyciela języka angielskiego. Nauczyciel posiada Świadectwo Ukończenia Kursu Kwalifikacyjnego z zakresu metodyki nauczania języka obcego w okresie wczesnoszkolnym dla nauczycieli nauczania początkowego zorganizowanego przez Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie i uzyskała kwalifikacje do nauczania języka obcego w przedszkolach w klasach I-III szkół podstawowych. Kurs ten ukończyła w 2014 r. Czy ww. kurs uprawnia ją do nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej? Czy wymagania kwalifikacyjne są spełnione? Ogólna liczba godzin kursu 248 w tym egzamin z języka angielskiego, egzamin z metodyki nauczania języka angielskiego w okresie wczesnoszkolnym oraz zdanie z dokumentacji praktyk- zaliczenia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co Rada Pedagogiczna powinna przyjąć w formie uchwały, a co w formie decyzji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy zespołem placówek terapeutyczno - wychowawczych, w skład którego wchodzi MOW i MOS. Wychowankowie obu placówek mieszkają w internacie. Czy w grupach wychowawczych w internacie mogą mieszkać razem chłopcy z ośrodka socjoterapii i ośrodka wychowawczego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy w Ośrodku Rewalidacyjno - Wychowawczym powierza się funkcję wychowawcy grupy, za który otrzymuje dodatek za wychowawstwo?
2. Czy wychowawcy pracującemu w ORW należy się dodatek za trudne i uciążliwe warunki pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką dokumentację powinno prowadzić przedszkole w czasie pełnienia dyżuru wakacyjnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe