Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1) Czy nauczyciel może przydzielić zajęcia świetlicowe w planie nauczania przeznaczone dla uczniów dowożonych 2 godziny wynikajace z art. 42KN 2) Co należy rozumieć pod pojęciem zajęcia obowiązkowe. Czy rozumiemy przez nie zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, kółka zainteresowań? 3) Czy gimnazja zaliczamy do szkół ponadpodstawowych?
Ad 1. Bezpośrednia praca z dziećmi w świetlicy to 26 godzin po 60 min. Z art. 42 KN od września 2009 r. powinien pracować dodatkowo 1 godz. Opieka świetlicowa oznacza pracę z dziećmi
w świetlicy a nie opiekę nad dowożonymi uczniami.
- USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (ze zm.)
Art. 42.1. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień.
2. W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 1, oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7;
2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, z tym że w ramach tych zajęć:
a) nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 2 godzin w tygodniu,
b) nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej, w tym specjalnej, jest obowiązany prowadzić zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 1 godziny w tygodniu;
3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
3. Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, nauczycieli zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć ustala się, z zastrzeżeniem ust. 2a i 4a, według następujących norm (…):
6 | Wychowawcy świetlic szkolnych i półinternatów (z wyjątkiem wychowawców świetlic szkół specjalnych), świetlic i klubów środowiskowych, w tym: profilaktyczno-wychowawczych i terapeutycznych, wychowawcy młodzieżowych ośrodków socjoterapii | 26 |
Ad.2.
Zajęcia obowiązkowe są wymienione w § 2. ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 23 marca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych
a) § 2. ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Ramowy plan nauczania określa tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych dla odpowiednich okresów nauczania o wyróżnionych celach, stanowiących całość dydaktyczna, zwanych dalej „etapami edukacyjnymi”,
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów, bloków przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 10, realizacja modułów, kształcenie zintegrowane (edukacja wczesnoszkolna) lub realizacja ścieżek edukacyjnych, o których mowa w ust. 5 pkt 3, oraz zajęć w profilu,
3) godzin do dyspozycji dyrektora szkoły (…).
Ad. 3.
Tak, umownie - w pewnych przypadkach. W prawie oświatowym zastępowane terminem: „ponadgimnazjalne”.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektor szkoły podstawowej połączył dziewczęta z klasy IV i klasy V w jedną grupę ćwiczebną na lekcjach wychowania fizycznego. Czy połączoną grupę dziewcząt klas IV i V można uznać za klasę łączoną? Czy w takiej sytuacji nauczyciel powinien otrzymać dodatek za trudne warunki pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w związku z przedłużonym terminem zamknięcia szkół do świąt wielkanocnych uczymy zdalnie zachowując przerwę świąteczną w szkole czy do Wielkiego Piątku?
Komunikaty MEN, CKE Przeczytaj odpowiedź
- Mama ucznia gimnazjum przyszła do dyrektora i poinformowała, że zabiera dziecko za granicę do Anglii.Po tygodniu w szkole pojawił się ojciec z informacją, że matka zabrała dziecko i ono teraz nie realizuje obowiązku szkolnego. Po kilku dniach matka przesłała do szkoły emila, ze wypisuje dziecko ze szkoły. Jaka dokumentacja powinna być w szkole? Ojciec nakazuje, aby szkoła ścigała matkę, że dziecko nie realizuje obowiązku szkolnego. Jak to robić i czy ojciec ma rację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin wychowania do życia w rodzinie i w której klasie ośmioletniej szkoły podstawowej dyrektor powinien zaplanować w arkuszu organizacyjnym na rok szkolny 2017/2018?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego to dokumenty niezbędne, aby nauczycielowi wypłacić dodatek za trudne warunki. Jaki dokument powinien upoważniać do wypłaty dodatku za warunki uciążliwe? Czy orzeczenie o stopniu niepełnosprawności?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe