Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Czy rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów jest aktualne? 2. Czy w programie IPET zalecenia określone w orzeczeniu o kształceniu specjalnym np. terapia pedagogiczna , terapia psychologiczna, integracja sensoryczna można rozłożyć na czas realizacji określony w orzeczeniu ( czas realizacji wychowania przedszkolnego ) w taki sposób ,że w pierwszym roku planujemy terapię logopedyczną i terapię psychologiczna a w kolejnym roku integrację sensoryczna i terapię logopedyczną. Co w przypadku organizacji Integracji sensorycznej, gdy nie mamy sali z przeznaczeniem na ten cel. Jesteśmy przedszkolem ogólnodostępnym.
1. NIE – albowiem Rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U z 27 marca 2017 r. poz. 649) zastąpiło funkcjonujące dotychczas rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. poz. 624, z 2002 r. poz. 96, z 2003 r. poz. 1416, z 2004 r. poz. 606, z 2005 r. poz. 75 oraz z 2007 r. poz. 222).
To nowe rozporządzenie przede wszystkim stanowi uzupełnienie ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe w części dotyczącej statutu szkoły publicznej i przedszkola.
2. Zespół opracowując IPET bierze pod uwagę zarówno zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, jak i wnioski z dokonywanej obowiązkowo (co najmniej dwa razy w roku szkolnym) wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka. Zatem do jego kompetencji należy decyzja, jakie zajęcia będą realizowane w danym roku szkolnym w ramach rewalidacji, a jakie w ramach udzielanej dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Poza tym ważne jest, czy przedszkole posiada nauczycieli i specjalistów posiadających kwalifikacje do prowadzenia danego rodzaju zajęć. I tak:
- Zajęcia rewalidacyjne prowadzi osoba posiadająca kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej o kierunku zgodnym z niepełnosprawnością dziecka. Jedynym wyjątkiem jest logopeda.
- Ponieważ integracja sensoryczna jest rodzajem terapii pedagogicznej – może ją prowadzić tylko terapeuta pedagogiczny z uprawnieniami w zakresie SI.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Prosiłabym o wyjaśnienie następującej kwestii:
Uczeń szkoły specjalnej objęty jest nauczaniem indywidualnym; w ramach nauczania indywidualnego realizuje obowiązkowy wymiar godzin w domu. Zgodnie z przepisami prawa uczniowi przysługują zajęcia z rewalidacji, których wymiar dla danej klasy określony jest w ramowych planach nauczania. Zaproponowałam rodzicowi zajęcia z rewalidacji indywidualnej na terenie szkoły (odpowiednio wyposażone gabinety i pracownie do różnych form rewalidacji specjaliści np. logopeda, dogoterapeuta, terapeuta SI) zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej. Rodzic odmówił i zażądał zajęć rewalidacyjnych w domu. Jak w taki wypadku postąpić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W ustawie o systemie oświaty nie jest jasno zapisane komu przysługuje egzamin na poprawę wyższe niż przewidywana roczna. Moim zdaniem i naszego WSO (zrobiliśmy kilka zastrzeżeń (np. wymagana frekwencja 80% itd) mamy takie prawo. Kuratorium Warszawskie zarzuciło mi, że to przysługuje wszystkim. Dzwoniłem do kuratorium Łódzkiego i Katowickiego i oba odpowiedziały mi, że mam prawo zrobić taki zapis. Kto ma rację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 grudnia 2022 r. zatrudniłam na zastępstwo (nauczyciel na zwolnieniach chorobowych i w dalszej perspektywie na macierzyńskim) nauczyciela początkującego. Czy należy przydzielić mu mentora? Na jaki okres mogę go przydzielić? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę ubiegać się o urlop dla poratowania zdrowia ze względu na problemy z kręgosłupem i stawami kolanowymi? Jestem pod stałą opieką ortopedy i endokrynologa. Z kręgosłupem na razie leczę się u lekarza rodzinnego i rehabilitanta. Lekarz rehabilitant sugeruje skorzystanie z sanatorium. Czy wystarczą zaświadczenia o leczeniu od specjalistów i lekarza rodzinnego, które przedłożę u lekarza medycyny pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole niepubliczne ma obowiązek prowadzenia książki inwentaryzacyjnej? Jeśli tak, to czy musi zawierać spis wszystkich rzeczy zakupionych do placówki, np. zabawki, lalki, pomoce dydaktyczne? Czy taka księga podlega kontroli z Urzędu Miasta?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe