Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1.09.2009 r. przyjęłam do pracy psychologa bez przygotowania pedagogicznego. Pani psycholog została zatrudniona w wymiarze pół etatu i rozpoczęła staż na nauczyciela kontraktowego zobowiązując się jednocześnie do uzupełnienia przygotowania pedagogicznego i podjęła naukę na kursie kwalifikacyjnym. Niestety do dnia dzisiejszego nie złożyła sprawozdania z przebiegu stażu i nie przedstawiła świadectwa przygotowania pedagogicznego. Co powinnam zrobić w zakresie jej dalszego zatrudnienia, czy mogę zawrzeć kolejną umowę na czas określony od września (będzie to już trzecia umowa). Jak powinnam rozwiązać sprawę awansu zawodowego ?
USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (ze zm.)
Art. 9b.
1. Warunkiem nadania nauczycielowi kolejnego stopnia awansu zawodowego jest spełnienie wymagań kwalifikacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 i ust. 1a-3, odbycie stażu, z zastrzeżeniem art. 9e ust. 1-3, zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego nauczyciela, o której mowa w art. 9c ust. 6, oraz:
1) w przypadku nauczyciela stażysty - uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po przeprowadzonej rozmowie; (...)
6. W przypadku niespełnienia przez nauczyciela warunków, o których mowa w ust. 1, dyrektor szkoły lub właściwy organ, o którym mowa w ust. 4 pkt 2-4, odmawia nauczycielowi, w drodze decyzji administracyjnej, nadania stopnia awansu zawodowego.
Art. 9c. (...)
3. W okresie stażu nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły, uwzględniający wymagania, o których mowa w art. 9g ust. 10. Po zakończeniu stażu nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji tego planu.
4. Nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż dyrektor szkoły przydziela spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych opiekuna (...)
5. Zadaniem opiekuna stażu, o którym mowa w ust. 4, jest udzielanie nauczycielowi pomocy, w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela, oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
Art. 9d. (...)
7. Nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy składają wniosek o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego w roku uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu. Nauczyciel mianowany może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego w okresie 3 lat od dnia otrzymania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu. W przypadku niedotrzymania terminów złożenia wniosków nauczyciele ci obowiązani są do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 1 grudnia 2004 r.
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (ze zm.)
§ 4. 4. W terminie 30 dni od dnia zakończenia stażu nauczyciel składa dyrektorowi szkoły
sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.
§ 5. Opiekun stażu przedstawia dyrektorowi szkoły projekt oceny dorobku zawodowego
nauczyciela za okres stażu w terminie 14 dni od dnia zakończenia stażu przez nauczyciela.
Art. 10. 1. Stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się w szkole, a w przypadku powołania zespołu szkół jako odrębnej jednostki organizacyjnej - w zespole szkół na podstawie umowy o pracę lub mianowania, z zastrzeżeniem ust. 8.
2. Z osobą posiadającą wymagane kwalifikacje, z zastrzeżeniem ust. 3, i rozpoczynającą pracę w szkole stosunek pracy nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas określony na jeden rok szkolny w celu odbycia stażu wymaganego do uzyskania awansu na stopień nauczyciela kontraktowego, z zastrzeżeniem ust. 7. W przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 11 i art. 9g ust. 8, w razie ustalenia dodatkowego stażu, z nauczycielem stażystą nawiązuje się stosunek pracy na czas określony na kolejny jeden rok szkolny.
3. W szczególnych przypadkach uzasadnionych potrzebami szkoły z osobą, o której mowa w ust. 2, legitymującą się wymaganym poziomem wykształcenia, lecz nieposiadającą przygotowania pedagogicznego, dopuszczalne jest nawiązanie stosunku pracy, o ile osoba ta zobowiąże się do uzyskania przygotowania pedagogicznego w trakcie odbywania stażu. W przypadku gdy nauczyciel w ciągu pierwszego roku pracy w szkole nie uzyska przygotowania pedagogicznego z przyczyn od niego niezależnych, z nauczycielem może być zawarta umowa o pracę na kolejny jeden rok szkolny. Staż wymagany do ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego przedłuża się do czasu uzyskania przygotowania pedagogicznego.
Z art. 10 ust. 3 wynika, że nauczycielem, który z przyczyn niezależnych od niego nie uzyskał przygotowania pedagogicznego w ciągu 1-wszego roku pracy, staż ulega wydłużeniu do czasu jego uzyskania.
Zatem do dyrektora należy ustalenie, czy nieuzyskanie przygotowania pedagogicznego przez nauczyciela było spowodowane przyczynami niezależnymi od nauczyciela - jeśli tak, staż ulega wydłużeniu, jesli nie - nauczyciel na piśmie otrzymuje uzasadnienie odmowy nawiązania nowego stosunku pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Jakie jest pensum terapeuty pedagogicznego? I z czego ono wynika?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej, czy należy informować ZNP o zmianach w zatrudnianiu nauczycieli, oraz zmianach ich umów o pracę. Jeżeli nie nastąpiły zmiany w zatrudnieniu nauczyciela też należy podać taką informację?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Dot. prawidłowego wydania świadectwa pracy. Jak należy postąpić w sytuacji gdy nauczyciel najpierw był zatrudniony na umowę o pracę na czas nieokreślony, w międzyczasie przeszedł na etat łączony i placówką podstawową przy łączeniu etatu zostaje inna niż w przypadku umowy na czas nieokreślony. Etat łączony oczywiście obejmuje do pełnego etatu, na wszystko co ponad to - to jest sporządzona dodatkowa umowa o pracę na czas określony. Jak należy prawidłowo wystawić świadectwo pracy za okres umowy na czas nieokreślony (czy tutaj powinno nastąpić najpierw rozwiązanie umowy za porozumieniem stron)?
- Czy nauczycielowi przedszkola zatrudnionemu w wymiarze 25godz. tygodniowo + 10 godz. ponadwymiarowych stałych czyli łącznie w tygodniu 35 godz., możliwe jest zaplanowanie pracy w taki sposób: 1 dzień 9 godz. , a w inne dni np. 5 godz., 7 godzin, 9godz. i 5 godz.=35 godzin?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje zaostrzyć kwalifikacje wymagane od nauczycieli już od roku szkolnego 2015/2016. Czy w związku z planowanym wymogiem nauczyciele pracujący w szkole podstawowej bez wykształcenia wyższego tracą pracę, czy dotyczyć ma to tylko nowo zatrudnianych nauczycieli?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe