Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zwracam się z prośbą o opinię prawną dotyczącą kwalifikacji nauczyciela języków obcych. Opis sytuacji nauczyciela 1: nauczyciel zatrudniony w 1996 r. Wykształcenie: licencjat z języków obcych. Brak studiów magisterskich. Zatrudnienie przez mianowanie (akt nadania): 2005 r. Późniejsze dyplomowanie z 2011 r. Czy nauczyciel ma prawo nauczać w szkole ponadpodstawowej na podstawie posiadanych kwalifikacji? Czy należy zatrudnić go z aktu mianowania, czy jako nauczyciela bez uprawnień spoza tabeli? Opis sytuacji nauczyciela 2: nauczyciel zatrudniony w 2007 r. Wykształcenie: studia magisterskie z filologii germańskiej, licencjat z filologii angielskiej. Zatrudnienie przez mianowanie (akt nadania): 2019 r. Nauczyciel zatrudniony w wymiarze 15/18 j. niemiecki oraz 5/18 j. angielski. Czy nauczyciel powinien być zatrudniony na podstawie mianowania z obu przedmiotów? Czy z języka niemieckiego z aktu mianowania, a z angielskiego jako bez odpowiedniego wykształcenia spoza tabeli?
Kwalifikacje obydwu nauczycieli (tytuł licencjata w zakresie danego języka obcego) według aktualnie obowiązującego § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1289) są formalnie niewystarczające do nauczania języka w szkole ponadpodstawowej. Można je więc oceniać jedynie przez pryzmat tego, czy w razie kontynuowania zatrudnienia na podstawie mianowania, nauczyciele zachowali nabyte kwalifikacje w związku ze zmieniającymi się przepisami wykonawczymi, a więc czy były one wcześniej wystarczające do pracy w szkole ponadpodstawowej (tylko przy zatrudnieniu przez mianowanie). Zgodnie bowiem z § 27 rozporządzenia MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r., nauczyciele zatrudnieni w dniu 1 września 2017 r. na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela.
Niewątpliwie wymogu tego nie spełnia drugi nauczyciel, który dopiero w 2019 r. został zatrudniony na podstawie mianowania i jednocześnie nie posiada kwalifikacji z § 12 ust. 1 ww. rozporządzenia; nie można więc jemu przydzielić godzin języka angielskiego w ramach zatrudnienia przez mianowanie, a jedynie na czas określony na umowę o pracę za zgodą kuratora oświaty oraz z wynagrodzeniem zasadniczym przypisanym nauczycielowi stażyście (art. 10 ust. 9 i 10 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215).
Z kolei pierwszy nauczyciel, który na podstawie mianowania został zatrudniony w 2005 r., nie miał w tamtym czasie kwalifikacji wymaganych do nauczania języka obcego w szkole ponadpodstawowej z tytułem licencjata na podstawie § 11 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2002 r Nr 155, poz. 1288 ze zm.). Następnie od dnia 1 września 2009 r. nauczyciel posiadał wymagane kwalifikacje według § 11 ust. 2 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 1264 ze zm.) – miał ukończone studia I stopnia w specjalności danego języka obcego. Kwalifikacje te zachował w dniu 1 września 2017 r., kiedy nadal był zatrudniony przez mianowanie, na podstawie § 27 rozporządzenia MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r., a więc w ramach zatrudnienia na podstawie mianowania może wyjątkowo z tytułem licencjata uczyć języków obcych (art. 10 ust. 5 pkt 5 KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dzień dobry, mam kilka pytań:
1. Czy nauczyciel, który obecnie przebywa na urlopie zdrowotnym może społecznie pomagać w pracy szkoły (od września ten nauczyciel będzie wicedyrektorem szkoły i wyraził zgodę na przyjeżdżanie do pracy)urlop zdrowotny do 26.06. Jeśli nie może to jak najlepiej rozwiązać problem?
2. Jeśli nauczyciel ma następujące zatrudnienie 10/20 jako pedagog 13/26 wychowawca świetlicy i 8/18 nauczyciel języka niemieckiego. To takiego nauczyciela obowiązuję 40h tydzień pracy czy więcej? Proszę nie publikować pytań
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, w jaki sposób skreślić ucznia pełnoletniego, który ma niespełna 10% frekwencji. Nie usprawiedliwia nieobecności. Jest uczniem Liceum Sztuk Plastycznych. Dostał już kilka wezwań, jednak reagował na nie np. tylko jednodniową obecnością, po czym znowu przestawał uczęszczać do szkoły (teraz nie łączy się w ogóle na zajęcia zdalne). Proszę o jakieś wzory dokumentów. Zapisy w prawie oświatowym wydają się ten proces bardzo rozciągać w czasie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak rozliczyć pracę nauczyciela z zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w okresie zdalnego nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje podstawa prawna która narzuca ile powinno być zrealizowanych godzin z rewalidacji indywidualnej? Czy rewalidację trzeba odrabiać, gdy matka zwalnia ucznia, co w takim przypadku wpisywać do dziennika?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z przekształceniem 1.09.2017 roku Zespołu Szkół w Publiczną Szkołę Podstawową mamy pytanie czy na arkuszu ocen ucznia przenoszonego do innej szkoły prawidłowym rozwiązaniem będzie opieczętowanie arkusza dodatkowo nową pieczęcią oraz umieszczenie adnotacji od kiedy nastąpiła zmiana nazwy szkoły?
Czy takie rozwiązanie powinniśmy zastosować na wszystkich arkuszach ocen uczniów uczących się w naszej szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe