Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Archiwista w szkole dokonał oceny akt w archiwum i przy powołanej komisji złożono wniosek do odpowiedniego dla siebie archiwum państwowego o wydanie zgody na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej. Uzyskano pozytywną zgodę na brakowanie dokumentacji. W związku z tym, czy pracownik archiwum wraz z powołaną przez dyrektora placówki komisją może samodzielnie zniszczyć dokumenty (np. w niszczarce lub je spalić) czy musi zlecić tę czynność odpowiedniej firmie z zewnątrz? Jeżeli można to zrobić to samemu, to jakie dokumenty należy sporządzić ze zniszczenia?
Zgodnie z § 9-12 rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 r. w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 246) brakowanie dokumentacji niearchiwalnej odbywa się na wniosek kierownika jednostki, za uprzednią zgodą dyrektora właściwego archiwum państwowego, który stwierdza, że wśród dokumentacji przeznaczonej do zniszczenia nie występują materiały archiwalne.
Po otrzymaniu zgody właściwego archiwum państwowego akta należy przygotować do zniszczenia uniemożliwiając przede wszystkim dostęp osób trzecich do informacji zawartych w dokumentach. Akta zawierające dane osobowe czy ważne informacje dot. instytucji powinny, przed przekazaniem ich do ww. skupu, zostać zniszczone (np. niszczarką). Przepisy nie regulują, kto może tego dokonać, wobec czego można przyjąć, że może to być dokonane w szkole (o ile są ku temu możliwości).
Niszczenie dokumentacji niearchiwalnej powinno zostać potwierdzone (protokół ze zniszczenia akt, poświadczenie zniszczenia, certyfikat zniszczenia etc.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciele podczas przerwy świątecznej są zobowiązani do pełnienia dyżurów opiekuńczo-wychowawczych? Proszę podać podstawę prawną.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich proszę odpowiedzieć czy jeżeli wyjeżdżamy z wychowankami na zajęcia z hipoterapii bądź alpakoterpii podczas których wychowankowi cały czas towarzyszy wychowawca grupy czy od instruktora, który prowadzi te zajęcia mamy wymagać zaświadczenie o niekaralności. I druga część pytania dotyczy zajęć otwartych dla nauczycieli, którzy są w awansie zawodowym i organizują zajęcia otwarte dla rodziców, którzy uczestniczą w zajęciach razem ze swoimi dziećmi i wychowawcą czy od tych rodziców też powinniśmy wymagać zaświadczenia o niekaralności i jeszcze jedno czy jak przyjeżdża do placówki teatrzyk to również mamy od aktorów wymagać tych zaświadczeń.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie procedury przyjęcia nowego statutu przez radę pedagogiczną. Jak wygląda procedura przekazania statutu organowi prowadzącemu i organowi nadzoru pedagogicznego? Statut dotyczy tzw. starego zespołu szkół, który jednak po ostatniej reformie ma inną strukturę, dotychczas w jego skład wchodziła szkoła podstawowa i gimnazjum, a po zmianach przepisowych i na mocy postanowień rady gminy w chwili obecnej tworzą go szkoła podstawowa i przedszkole. Statut został opracowany przez radę pedagogiczną. Statut ma część ogólną dla Zespołu i oddzielne statuty dla przedszkola i szkoły podstawowej. Czy taka struktura tego dokumentu jest na pewno prawidłowa? Proszę także o podanie podstaw prawnych, wzorów uchwał dla opisanych wyżej działań.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Rodzeństwo, trójka dzieci pochodzenia romskiego uczęszczała do szkoły przez okres pół roku. Wyprowadzili się, następnie przestali przychodzić do szkoły. Przez cały drugi okres byli nieobecni. Matka kontaktowała się telefonicznie ze szkołą, twierdząc, że przebywa w Rumunii czasowo, jednak wraca i dzieci również wrócą do szkoły. Policja otrzymała taką samą informację. Sąd został powiadomiony o braku realizacji obowiązku szkolnego. Do tej pory brak jakiejkolwiek informacji, nazwiska dzieci nadal widnieją na listach uczniów szkoły. Nikt formalnie ich nie wypisał. Jak należy postąpić w takiej sytuacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy Punkt Przedszkolny powinien zgłosić do GIODO placówkę?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe