Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podanie procedury przyjęcia nowego statutu przez radę pedagogiczną. Jak wygląda procedura przekazania statutu organowi prowadzącemu i organowi nadzoru pedagogicznego? Statut dotyczy tzw. starego zespołu szkół, który jednak po ostatniej reformie ma inną strukturę, dotychczas w jego skład wchodziła szkoła podstawowa i gimnazjum, a po zmianach przepisowych i na mocy postanowień rady gminy w chwili obecnej tworzą go szkoła podstawowa i przedszkole. Statut został opracowany przez radę pedagogiczną. Statut ma część ogólną dla Zespołu i oddzielne statuty dla przedszkola i szkoły podstawowej. Czy taka struktura tego dokumentu jest na pewno prawidłowa? Proszę także o podanie podstaw prawnych, wzorów uchwał dla opisanych wyżej działań.
Skoro aktualnie działa zespół szkolno – przedszkolny, powinien zostać uchwalony statut zespołu, statut szkoły podstawowej i statut przedszkola (art. 91 ust. 6 PO). Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu oraz przekazuje do uchwalenia radzie zespołu (art. 72 ust. 1 i art. 80 ust. 2 pkt 1 PO). Jeśli w zespole nie działa rada zespołu, statut uchwala rada pedagogiczna (art. 82 ust. 2 PO). Przykładowa uchwała o przyjęciu statutu może mieć następującą treść: 1. przyjąć nowe statuty zespołu, szkoły i przedszkola w brzmieniu stanowiącym załączniki nr 1, 2 i 3 do niniejszej uchwały; 2. traci moc dotychczasowy statut zespołu … przyjęty uchwałą rady pedagogicznej z dnia … oraz statut szkoły podstawowej … przyjęty uchwałą rady pedagogicznej z dnia … ; 3. uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Żaden przepis nie reguluje trybu przekazania projektu statutu radzie zespołu, dlatego powinien zostać określony w regulaminie rady pedagogicznej, zaś w braku takich postanowień regulaminu – powinien działać dyrektor jako przewodniczący rady pedagogicznej lub inne osoby upoważnione w regulaminie do jej reprezentacji (art. 73 ust. 2 PO). Akt PO nie wymaga doręczenia statutu organowi prowadzącemu, zaś doręczenie statutu kuratorowi oświaty (art. 88 ust. 8 w zw. z art. 91 ust. 5 i 7
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka ukończyła studia na kierunku pedagogika, specjalność: edukacja wczesnoszkolna z przedszkolną z językiem angielskim. W suplemencie napisano: „Absolwent potrafi posługiwać się językiem angielskim, używając wymowy przystępnej i zrozumiałej dla odbiorcy. Sprawnie posługuje się czterema umiejętnościami językowymi (czytania, pisania, mówienia i słuchania). Umiejętności te pozwalają na wykorzystanie języka angielskiego w procesie edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Posiada również stosowną wiedzę merytoryczną, która ułatwia odpowiedni dobór celów i metod nauczania języka angielskiego w młodszych klasach szkoły podstawowej i przedszkolu”. Nauczycielka nie posiada certyfikatu podstawowej znajomości języka angielskiego. Czy ma kwalifikacje do nauczania języka angielskiego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły przy zakładzie karnym. Jednocześnie założyłem stowarzyszenie w celu poszerzenia możliwości edukacyjnych dla uczniów/skazanych, ale także po to by móc pozyskiwać środki finansowe ze źródeł zewnętrznych na szkolenia dla nauczycieli mojej szkoły.
Ostatnio pozyskałem finanse z programu Erasmus+ i mam w planach wysłanie kilku grup nauczycieli na tygodniowe staże do jednostek penitencjarnych w Europie w celu wymiany doświadczeń i być może podejrzenia nowych metod pracy stosowanych w podobnych szkołach za granicą. Chcąc, by całość była oficjalna, zwróciłem się do Organu Prowadzącego o wyrażenie zgody na wspomniane działania. Organ Prowadzący odmówił argumentując, że nie ma podstawy prawnej na to, by nauczyciele zostali oddelegowani na takie wyjazdy. Jednocześnie nie powołano się na żadne przepisy, które by to uniemożliwiały. Nie podano żadnego przepisu, w którym byłoby wyraźnie napisane, że nauczyciele nie mogą być wysyłani na tego typu wyjazdy.
Jeśli chodzi o mnie jako dyrektora szkoły, to powiedzmy, że rozumiem - Organ Prowadzący ma prawo odmówić mi wyjazdu. Są moimi zwierzchnikami i nie mam wiele do dyskusji w tym temacie. Choć też uważam, że jakaś podstawa prawna w kwestii odmowy powinna być podana, co nie miało miejsca.
Zawsze wydawało mi się, że ja jako dyrektor szkoły mam prawo wysyłać swoich nauczycieli na szkolenia dowolnego typu, tym bardziej, że moją rolą jest umożliwianie rozwoju zawodowego i stwarzanie takich warunków, by nauczyciele mogli się rozwijać. Uważałem, że to ode mnie i TYLKO ode mnie zależy, czy nauczyciel będzie się mógł szkolić czy też nie.
I tu jest prośba - czy są Państwo w stanie podać mi jakiekolwiek prawne przepisy, które regulują tego typu sytuacje? Chciałbym w przyszłości mimo wszystko korzystać z takich działań i bardzo mnie ciekawi czy Organ Prowadzący nie łamie przypadkiem prawa odmawiając mi działań na rzecz rozwoju szkoły i nauczycieli.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy z dotacji na kształcenie specjalne można sfinansować dodatek za trudne warunki pracy, przyznawany osobie za pracę z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytania w związku z zapowiedzianymi zmianami w kwalifikacjach nauczycieli. Do uczenia czego i gdzie, oraz czy w ogóle posiadam kwalifikacje mając takie wykształcenie:
- studia licencjackie – nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją nauczanie matematyki oraz informatyki,
- studia magisterskie – pedagogika ze specjalizacją pedagogika resocjalizacyjna i mediacje.
Studia podyplomowe:
- nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją nauczanie matematyki i informatyki w szkołach ponadpodstawowych,
- przygotowanie pedagogiczne dla nauczycieli przedmiotów lub zajęć prowadzonych w szkole ponadpodstawowej i teoretycznych przedmiotów zawodowych oraz praktycznej nauki zawodu,
nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją nauczanie fizyki i chemii,
nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
zarządzanie ze specjalizacją organizacja i zarządzanie oświatą – menażer placówki oświatowej,
nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją biologia.
Inne Przeczytaj odpowiedź - Mam dodatkowe pytanie dot. poruszonej przeze mnie kary upomnienia. Cofając karę zastosowałam art. 112 k.p. z tego względu, że poprzedni pracodawca po wniesieniu sprzeciwu przez nauczyciela, podtrzymując karę, nie zwrócił się do reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej, w związku z czym zastosowanie kary nastąpiło z naruszeniem przepisów prawa. Czy w tym przypadku również powinnam zastosować art. 113 § 2 k.p?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe