Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Arkusz organizacji szkoły i przedszkola na rok 2017/2018 opracowuje dyrektor szkoły i przedszkola, uwzględniając przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół, po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych (parg. 17 ust 4 projektu z 20.01.2017 w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli). Czy muszę zasięgać opinii związków zawodowych, jeśli żaden z nauczycieli, którego projekt dotyczy, nie jest członkiem związku zawodowego, ani nie złożył pisma o objęciu go ochroną związkową? Jeśli tak, do kogo mam skierować arkusz do zaopiniowania? Do którego związku? Do jakiej jednostki w strukturze organizacyjnej związku?
Projekt arkusza według projektu rozporządzenia ma wymagać opinii organizacji związkowych wymienionych w art. 110 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 59, czyli zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, zrzeszających nauczycieli. Uprawnienia organizacji zakładowych przysługują również międzyzakładowym organizacjom związkowym (art. 34 UoZZ). Art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, Dz. U. z 2015 r., poz. 1240 stanowi, że za reprezentatywne organizacje związkowe uznaje się ogólnokrajowe związki zawodowe, ogólnokrajowe zrzeszenia (federacje) związków zawodowych i ogólnokrajowe organizacje międzyzwiązkowe (konfederacje), które spełniają łącznie następujące kryteria: 1) zrzeszają więcej niż 300 000 członków będących pracownikami; 2) działają w podmiotach gospodarki narodowej, których podstawowy rodzaj działalności jest określony w więcej niż w połowie sekcji Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), o której mowa w przepisach o statystyce publicznej. Tak określoną reprezentatywność stwierdza Sąd Okręgowy w Warszawie na wniosek organizacji związkowej, składany co 4 lata (art. 25 ust. 1 i 2 ustawy). Aktualny spis takich organizacji jest udostępniony na stronie http://www.dialog.gov.pl/czym-jest-dialog-spoleczny/strony-i-instytucje-dialogu-spolecznego/zwiazki-zawodowe/ i wymienia: Niezależny Samorządny Związek Zawodowy "Solidarność" (NSZZ "Solidarność"), Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ) oraz Forum Związków Zawodowych (FZZ). Z pytania wynika, że w przedszkolu nie działa zakładowa organizacja związkowa. Jeśli nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu nie są zrzeszeni w żadnej międzyzakładowej organizacji związkowej, z której statutu wynikałoby, że jest jednostką organizacyjną reprezentatywnej organizacji związkowej albo jednostką organizacyjną organizacji związkowej wchodzącej w skład jednego z ww. reprezentatywnych związków, arkusz przedszkola nie podlega opiniowaniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w świetle obowiązującego Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 czerwca 2018 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania wycieczek szkolnych wyjazd uczniów na zawody sportowe (z różnych klas) lub udział uczniów w konkursach należy postępować wg rozporządzenia, traktując wyjazd jako wycieczka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu niepublicznym w okresie zawieszenia zajęć od marca 2020 r. prowadzone są zdalnie zajęcia terapeutyczne w ramach wczesnego wspomagania rozwoju i kształcenia specjalnego. Jak należy przygotować ewaluację indywidualnych programów terapeutycznych WWR- jeśli dziecko kontynuuje nauczanie zdalne? Jak przygotować ewaluację IPET w kształceniu specjalnym, jeśli dziecko kontynuuje nauczanie zdalne i w przedszkolu nie było od marca? Jak prawidłowo przygotować dokumentację kończącą rok szkolny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy postępować wobec ucznia, którego zachowanie wskazuje na użycie środków psychotropowych- procedury.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (uczeń słabowidzący) można z subwencji dla niego przeznaczonej zakupić ksero by drukować materiały z większą czcionką? Czy w ramach zajęć rewalidacyjnych może mieć zajęcia wyrównawcze z nauczycielami ze szkoły? Czy stawkę za godzinę dla tych nauczycieli dyrektor może dowolnie ustalić (są zatrudnieni z kodeksu pracy nie z karty nauczyciela)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu integracyjnym, do którego uczęszcza 6 dzieci z orzeczeniami w tym autyzm i niepełnosprawności sprzężone, zatrudniliśmy dwoje nauczycieli wspomagających, terapeutę oraz logopedę i pomoc nauczyciela, która posiada kwalifikacje nauczycielskie. Terapeuta i logopeda prowadzą tylko terapie indywidualne. Czy w związku z powyższym możemy zatrudnić dodatkowo i rozliczyć z dotacji na kształcenie specjalne pomoc nauczyciela bez kwalifikacji nauczycielskich, ale posiadającą uprawnienia do prowadzenia zajęć tj. ruch rozwijający czy terapia jedzenia, które też są wskazane w orzeczeniu? Osoba ta prócz prowadzenia ww. terapii pomagałaby nauczycielowi w ciągu całego dnia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe