Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o pomoc w dwóch kwestiach. Obydwie dotyczą planów nauczania i liczby godzin. 1. Przygotowując siatkę planu nauczania dla Kwalifikacyjnego Kursu Zawodowego, chciałbym przeznaczyć więcej godzin języka obcego zawodowego. Zdaję sobie sprawę, że jest pewna minimalna liczba godzin przeznaczona na każdy przedmiot. Bardzo proszę o podanie podstawy prawnej, na której mógłbym się oprzeć, by móc przydzielić większą liczbę godzin na ww. przedmiot. Dodam, że minimum mówi, iż język obcy realizowany jest tylko w przeciągu dwóch semestrów w wymiarze jednej godziny tygodniowo, a ja chciałbym prowadzić zajęcia z języka przez wszystkie semestry nauki w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. 2. Kolejne pytanie natomiast jest bardzo podobne lecz dotyczy zajęć informatyki w klasach LO. Minimum mówi, że informatyka realizowana jest w wymiarze jednej godziny tygodniowo, ale tylko przez pierwszy rok nauki w LO. Ja natomiast chciałbym zachować tę liczbę (1h/tydz.), lecz przez cały cykl nauki, we wszystkich trzech klasach LO. Na jakiej podstawie mogę podjąć taką decyzję oraz czy wówczas lepiej jest, by podstawa programowa została zrealizowana w pierwszej klasie natomiast w późniejszym etapie nauczyciel realizuje materiał ponadprogramowo?
Zwiększenie liczby godzin języka obcego zawodowego na kwalifikacyjnym kursie zawodowym nie wymaga zachowania żadnego szczególnego trybu, ponieważ podstawa programowa (rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach, Dz. U. z 2012 r., poz. 184) określa jedynie minimalną liczbę godzin poszczególnych przedmiotów. Również rozporządzenie MEN z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 622) w § 4 ust. 2 i § 20 ust. 6 określa tylko minimalną liczbę godzin kształcenia na takim kursie, nie określa natomiast maksymalnej liczby godzin poszczególnych lub wszystkich zajęć na kursie.
Natomiast w zależności od sytuacji w LO, w niektórych przypadkach zwiększenie liczby zajęć obowiązkowych może wymagać zastosowania szczególnego trybu. Ramowy plan nauczania określa nie tylko minimalny wymiar godzin na danym etapie edukacyjnym przeznaczonych na realizację poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, ale również tygodniowy (semestralny) wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów (słuchaczy) poszczególnych klas na danym etapie edukacyjnym (§ 2 rozporządzenia MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, Dz. U. z 2012 r., poz. 204). Zgodnie z załącznikiem nr 7 do ww. rozporządzenia, ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego przewiduje minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z informatyki w zakresie podstawowym 30 godzin, które powinny zostać zrealizowane w I klasie, a tygodniowy wymiar godzin wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów w I klasie 30 godzin, w II klasie 32 godziny, w III klasie 29 godzin. Jeżeli zwiększenie zajęć informatyki przez ich uwzględnienie w planie nauczania we wszystkich klasach w wymiarze 2 godzin nie przekroczy odpowiednio 30, 32 i 29 godzin tygodniowo wszystkich zajęć, ich wprowadzenie do planu nauczania nie wymaga od dyrektora dodatkowych czynności. Natomiast przekroczenie tych limitów wymaga złożenia wniosku do organu prowadzącego o przyznanie dodatkowych godzin na zwiększenie godzin zajęć obowiązkowych w trybie § 3 ust. 1 rozporządzenia.
O sposobie realizacji zajęć decyduje nauczyciel, który na podstawie art. 22a ust. 1 UoSO ma obowiązek przedstawienia dyrektorowi program zajęć edukacyjnych z informatyki na dany etap edukacyjny. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza program do użytku zgodnie z art. 22a ust. 6 UoSO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do klasy II a uczęszczają dzieci, które rozpoczęły naukę jako sześcioletnie. Część rodziców przekonuje resztę, aby złożyć petycję do Dyrektora o powtarzanie przez wszystkich uczniów klasy drugiej. Jeśli zbiorą podpisy wszystkich rodziców jak powinien zachować się Dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy te zapisy w statucie są zgodne z przepisami: 1. "„6” oznacza, że wiadomości ucznia wyraźnie wykraczają poza poziom osiągnięć edukacyjnych" i 2. "Prace pisemnie ucznia, dokumentację egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego lub inną dokumentację dotycząca oceniania udostępnia się uczniowi i jego rodzicom do wglądu wyłącznie na terenie Szkoły".
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w obliczeniu przedłużenia stażu. Staż na awans zawodowy nauczyciela dyplomowanego nauczycielka rozpoczęła 1.09.2011r. Od 3.07.2013r. do 19.11.2013r. przebywała na urlopie macierzyńskim podstawowym. Od 20.11.2013r. do 31.12.2013r. na urlopie macierzyńskim dodatkowym. Od 1.01.2014r. do 22.04.2014r. na urlopie rodzicielskim. Od 23.04.2014r. do 30.05.2014r. wykorzystała uzupełniający urlop wypoczynkowy. Według mnie staż na nauczyciela dyplomowanego powinien być przedłużony do 12.02.2015r. Proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest podstawa prawna do promowania w ciągu roku ucznia klasy II gimnazjum do klasy III gimnazjum? Czy w tym przypadku można zastosować zapisy art. 44o UoSO czy może jeszcze coś innego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w związku z zachowanym zapisem dzieci pięcioletnich, których droga z domu do najbliższego przedszkola nie powinna przekraczać 3 km taki pięciolatek ma pierwszeństwo przed czterolatkiem w rekrutacji na 2015-2016r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe