Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Co dokładnie podlega ocenie pracy dyrektora w niepublicznym przedszkolu? Ocenę będzie dokonywał kurator oświaty. Dyrektor jest zarazem organem prowadzącym placówkę. Proszę o wyczerpującą odpowiedź, jakie dokumenty będą wymagane przy kontroli, jaką dokumentację będą sprawdzać podczas oceniania? Proszę również o podstawę prawną.
Na podstawie § 12 ust. 1 – 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego, Dz.U. z 2018 r., poz. 1133 w zw. z art. 91b ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm., ogólne kryteria oceny pracy dyrektora niepublicznego przedszkola obejmują (a uzupełnia je regulamin ustalony przez właściwego kuratora oświaty w trybie art. 6a ust. 16 KN): organizowanie pracy przedszkola zgodnie z przepisami prawa i statutem; planowanie i organizowanie pracy rady pedagogicznej, o ile organ ten działa, a także zgodnie z rozstrzygnięciami organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego; współdziałanie z innymi organami przedszkola oraz zapewnienie efektywnego przepływu informacji pomiędzy tymi organami; prawidłowość prowadzenia i przechowywania dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej lub innej dokumentacji dotyczącej realizowania zadań statutowych przedszkola; tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zapewnienie uczniom i nauczycielom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę; sprawowanie nadzoru pedagogicznego i wdrażanie działań zapewniających podnoszenie jakości pracy przedszkola – zgodnie ze statutem, o ile na zasadzie dobrowolności przedszkole prowadzi ewaluację wewnętrzną; zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej (zgodnie ze statutem, jeśli na zasadzie dobrowolności przedszkole jej udziela) oraz realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego; podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych w przedszkolu oraz tworzenie warunków do działań prozdrowotnych – zgodnie ze statutem; tworzenie warunków do respektowania praw dziecka i praw ucznia, w tym praw ucznia niepełnosprawnego, upowszechnianie wiedzy o tych prawach, podejmowanie działań mających na celu wspieranie rozwoju uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych, oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola i środowiska poza przedszkolm; wspieranie nauczycieli w rozwoju i doskonaleniu zawodowym – zgodnie ze statutem i regulacjami o awansie zawodowym; doskonalenie własnych kompetencji kierowniczych; współpracę ze środowiskiem lokalnym i partnerami społecznymi oraz budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola; prawidłowość dysponowania przyznanymi przez organ prowadzący środkami na realizację zadań statutowych; prawidłowość wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników (jeśli pracodawca jest przedszkole lub organ prowadzący udzielił pełnomocnictwa), prawidłowość dokonywania oceny pracy nauczycieli. Dodatkowo jeżeli dyrektor prowadzi zajęcia bezpośrednio z uczniami, dalsze ogólne kryteria oceny pracy obejmują (§ 12 ust. 2 w zw. z § 2 ust. 1, § 3 ust. 1 i § 4 ust. 1 pkt 1-4 albo § 5 ww. rozporządzenia, w zależności od posiadanego stopnia awansu zawodowego): poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki; znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej; wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego; kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela - dyrektora; współpracę z innymi nauczycielami; przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania przedszkola oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w przedszkolu, w którym nauczyciel jest zatrudniony; poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego; współpracę z rodzicami; planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki przedszkola i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć; diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem; analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy; wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego; realizowanie innych statutowych zajęć i czynności; podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w przedszkolu i środowisku poza przedszkolem oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy; prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców; wykorzystywanie wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego do doskonalenia własnej pracy oraz pracy przedszkola. W przypadku nauczyciela dyplomowanego prowadzącego zajęcia z uczniami dodatkowo ocenie podlega: ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy przedszkola; efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi; dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela: a) opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki przedszkola lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów, b) upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty, c) przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza przedszkolem oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy przedszkola, d) współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne. Natomiast dyrektor, który nie prowadzi zajęć bezpośrednio z uczniami, dodatkowo podlega ocenie w następującym zakresie (§ 12 ust. 3 w zw. z § 2 ust. 1 pkt 3 i 5 oraz § 4 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia): znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej; kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład dyrektora; pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w przedszkolu i środowisku poza przedszkolem oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy. Ze względu na zakres oceny, kurator oświaty ma wgląd w dokumentację dotyczącą organizacji przedszkola – w tym statut, wewnętrzne regulaminy, procedury, instrukcje oraz prowadzoną przez dyrektora dokumentację zgodnie ze statutem lub z własnej inicjatywy. Jeśli dyrektor prowadzi zajęcia z uczniami – we wszelką dokumentację przebiegu nauczania, wychowania i opieki. Aby dyrektor mógł wykazać spełnianie ww. licznych kryteriów, powinien z własnej inicjatywy przedkładać wszelką dokumentację, którą dysponuje, potwierdzającą prawidłowe wykonywanie zadań statutowych i innych podlegających ocenie przez kuratora oświaty.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel zatrudniony od 01.09.2017 kontynuował w naszej placówce staż na stopień nauczyciela mianowanego (rozpoczęty w innej placówce). Złożył wypowiedzenie umowy o pracę i zgodnie z obowiązującym okresem wypowiedzenia 2 tyg. stosunek pracy został rozwiązany w dniu 7 października. Nauczyciel złożył prośbę o dokonanie oceny cząstkowej za okres stażu. Proszę o informację jak wygląda procedura w takiej sytuacji? Czy w/w nauczyciel zobowiązany jest złożyć cząstkowe sprawozdanie z realizacji planu, czy należy zasięgać opinii rady rodziców, czy dyrektor szkoły po uprzednim otrzymaniu propozycji oceny cząstkowej opiekuna stażu ma obowiązek dokonać oceny cząstkowej w terminie 21 dni od daty złożenia sprawozdania cząstkowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel kontraktowy rozpoczął awans na nauczyciela mianowanego dnia 1 września 2019 r. który miał zakończyć się 31 maja 2022 r. Jednak dnia 13 grudnia 2021 r. poszedł na urlop zdrowotny który zakończył się 17 marca 2022 r. co daje razem 85 dni. Następnie bezpośrednio po urlopie zdrowotnym poszedł na urlop macierzyński, który skończył się 16 marca 2023 r. Czy awans zawodowy tego nauczyciela przedłuża mu się jedynie o urlop macierzyński czy również o te 85 dni, czyli urlop zdrowotny?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Są dwa przedszkola niepubliczne, w pobliskich miejscowościach, jeden organ prowadzący, ten sam dyrektor (n-l kontraktowy). W jednym pracuje dwóch nauczycieli kontraktowych, w drugim (od stycznia 2016) trzech stażystów. Czy opiekunem stażu dla tych trzech stażystek może być nauczycielka z drugiego przedszkola? Czy dyrektor? Ale wtedy będzie problem z powołaniem komisji egzaminacyjnej (?) Jak wybrnąć z sytuacji? I drugie pytanie: w przedszkolu niepublicznym nauczycielka rozpoczęła staż, ale nie złożyła sprawozdania i nie podjęła działań formalnych związanych z procedurą awansu. Czy ma to wpływ na jej dalsze zatrudnienie? Czy w kolejnym roku znów rozpoczyna staż? Jak długo tak można?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka rozpoczęła awans na nauczyciela mianowanego od września 2010 roku. Przebywała najpierw na zwolnieniu lekarskim,potem urlopie macierzyńskim i urlopie wypoczynkowym od grudnia 2011 roku do 31 sierpnia 2012 roku. Jaka jest procedura kontynuacji awansu?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w maju 2019 r. zakończył staż, został oceniony, oraz uzyskał stopień awansu. Jak wygląda kwestia "ważności" uzyskanej oceny?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe