Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły masowej, do której zostało skierowane dziecko do kształcenia specjalnego z powodu zespołu Aspergera jest zobowiązany prawnie do zatrudnienia nauczyciel wspomagającego, nawet jeżeli w orzeczeniu nie ma takiej informacji?
Na podstawie § 7 ust. 2-3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309), w szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
1) nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
2) pomoc nauczyciela
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Natomiast w szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione wyżej niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, za zgodą organu prowadzącego, można zatrudniać dodatkowo:
1) nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia odpowiednio uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub specjalistów, lub
2) pomoc nauczyciela
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Z powyższych regulacji wynika zatem, że w szkołach ogólnodostępnych, w zależności od niepełnosprawności dzieci, odpowiednio obowiązkowo lub za zgodą organu prowadzącego zatrudnia się nauczyciela wspomagającego lub specjalistę lub pomoc nauczyciela. W tej sytuacji dyrektor szkoły bierze pod uwagę indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci niepełnosprawnych, wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka dokonywanej przez Zespół nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z tym dzieckiem. Na tej podstawie podejmuje decyzję jaką dodatkową osobę należy zatrudnić dla dziecka/dzieci niepełnosprawnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Z iloma ocenami niedostatecznymi uczeń liceum ma prawo przystąpić do egzaminu poprawkowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do 31 marca mam powołać zespoły do spraw pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Czy muszę powołać zespoły dla uczniów kl. VI? Ci uczniowie od września 2012r nie będą objęci pomocą w mojej szkole.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ilu uczniów może być w jednym oddziale przedszkolnym ("zerówce"), do której uczęszczać mają od września 2016r. 4-latki, 5-latki i 9-cioro sześciolatków? W tej chwili zapisanych jest łącznie 26 uczniów, a organ prowadzący nie wyraża zgody na utworzenie dwóch oddziałów. Jakie przepisy to regulują, i ewentualnie, czy mogłabym występować do gminy o wsparcie dla nauczyciela (pomoc np. na 1/2 etatu)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chcę zrezygnować z funkcji dyrektora np. z dniem 25 sierpnia a nie 31 sierpnia i przejść na emeryturę wg starych zasad. Czy organ prowadzący może wyrazić na ten termin zgodę? Czy składając wniosek o emeryturę w sierpniu otrzymam świadczenie emerytalne za ten miesiąc?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od ubiegłego roku szkolnego jesteśmy szkołą, która realizuje naukę języka niemieckiego, jako języka dodatkowego dla dzieci, których rodzice wnioskowali o stworzenie takiej możliwości w ramach mniejszości narodowej. W naszym przypadku – mniejszości niemieckiej. Z tego tytułu nasza szkoła otrzymuje również dość duże środki finansowe. Moje pytanie dotyczy wydatkowania tych pieniędzy. Czy jest gdzieś zapis mówiący o tym, na co można te pieniądze wydatkować, a na co nie? Oczywiście – na opłacenie nauczyciela j. niemieckiego, na podręczniki i pomoce dydaktyczne, na programy multimedialne również. Ale pozostaje jeszcze spora reszta i co z tymi pieniędzmi mogę zrobić? Nikt w sposób jednoznaczny nie może, albo nie chce udzielić mi odpowiedzi na ww. pytanie, dlatego proszę o podpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe