Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy informacja o zdalnym nauczaniu powinna znaleźć się w statucie szkoły? Jakie elementy odnośnie zdalnego nauczania powinny się znaleźć w ww. dokumencie (np. przy ocenianiu)? Gdzie jeszcze w statucie powinna znaleźć się taka informacja?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.) nie pozostawia do uregulowania w statucie żadnych zagadnień dotyczących zdalnej pracy szkoły. Z kolei upoważnienie dyrektora szkoły do organizacji zdalnej nauki, we współpracy przy niektórych zagadnieniach z nauczycielami, ma oparcie w ww. rozporządzeniu, czyli w przepisach powszechnie obowiązujących, będących aktem prawnym wyższego rzędu niż statut szkoły. Dlatego stosowanie tego rozporządzenia i przyjętych na jego podstawie rozwiązań przez przez dyrektora nie wymaga powielenia ich treści w statucie szkoły. Jeżeli natomiast przy okazji organizacji nauki zdalnej przykładowo dyrektor chciałby powierzyć wicedyrektorowi lub nauczycielom zadania, które są przypisane do dyrektora a jednocześnie nie są wymienione w statucie w zakresie kompetencji organu lub nauczyciela, w takiej sytuacji może zachodzić konieczność zmiany statutu, gdy wicedyrektor lub nauczycie nie chce wyrazić zgody na wykonywanie czynności, które nie należą do jego dotychczasowego zakresu obowiązków. Ewentualne zmiany statutu są więc uzależnione od jego dotychczasowej treści.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Co musi zawierać regulamin dla praktykantów odbywających praktyki w szkole?
- Nasze zapytanie dotyczy korzystania z telefonów komórkowych w szkole, a co za tym idzie, zapis w statucie szkoły. Otóż nasz zapis dotyczący korzystania z telefonów brzmi: 1. w czasie lekcji obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych np. dyktafonów, odtwarzaczy MP3 itp. 2. Poprzez „używanie" należy rozumieć (w wypadku telefonu komórkowego): 1) nawiązywanie połączenia telefonicznego 2) redagowanie lub wysyłanie wiadomości typu sms, mms lub podobnej; 3) rejestrowanie materiału audiowizualnego; 4) odtwarzanie materiału audiowizualnego lub dokumentacji elektronicznej; 5) transmisja danych; 6) wykonywania obliczeń. W przypadki innych urządzeń elektronicznych np. odtwarzaczy MP3 pojęcie „używanie” dotyczy wszystkich w/w punktów możliwych do wykonania na danym urządzeniu. 3. Przed rozpoczęciem zajęć edukacyjnych (lub w razie przebywania w szkolnej świetlicy, bibliotece) uczeń ma obowiązek wyłączyć i schować aparat telefoniczny. 4. Poza zajęciami edukacyjnymi (przerwy, czas przed i po zajęciach) telefon może być używany w trybie „milczy”. 5. Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu jest zabronione zarówno na lekcji, jak również w czasie przerw. 6. W razie konieczności skontaktowania się z rodzicami czy omówienia ważnej sprawy uczeń ma obowiązek zwrócić się do nauczyciela z prośbą o pozwolenie na włączenie telefonu lub może skorzystać z telefonu szkolnego znajdującego się w sekretariacie szkoły. 7. W przypadku łamania przez ucznia regulaminu na lekcjach lub na terenie szkoły: 1) nauczyciel odnotowuje ten fakt w zeszycie uwag i w dzienniczku ucznia jako uwagę do rodzica/prawnego opiekuna; 2) nauczyciel zobowiązuje się do natychmiastowego poinformowania rodziców lub prawnych opiekunów w celu przekazania informacji o zaistniałej sytuacjii wspólnej (rodzica i nauczyciela) decyzji w sprawie dalszego postępowania; 3) w razie niemożności skontaktowania się tą drogą z rodzicem, telefon ucznia zostaje przekazany do „depozytu” znajdującego się u wychowawcy klasy/sekretariat szkoły; 4) Informacja o depozycie (od wychowawcy klasy lub nauczyciela) musi trafić do rodziców (prawnych opiekunów) ucznia. 8. Pracownik szkoły odbierający uczniowi telefon i przekazujący go do „depozytu” ma obowiązek: a. wyłączyć go przy właścicielu i oddać kartę SIM. b. wypisać pokwitowanie (2 egzemplarze, wzór w sekretariacie szkoły), w którym powinny być zawarte następujące dane: nazwisko i imię ucznia, data, godz. zabrania aparatu, typ aparatu, nazwisko i imię nauczyciela, podpis nauczyciela. c. przekazać jeden egzemplarz pokwitowania uczniowi. Uczeń może na podstawie pokwitowania odebrać aparat po zakończeniu zajęć edukacyjnych w danym dniu, jeżeli tak zostało ustalone z nauczycielem, dyrektorem. W przeciwnym wypadku rodzic (prawny opiekun) jest zobowiązany osobiście odebrać aparat lub inne urządzenie elektroniczne. 9. Odmówienie przez ucznia oddania telefonu lub innego urządzenia elektronicznego skutkuje odpowiednim wpisem do zeszytu uwag i upomnieniem dyrektora szkoły. W skrajnych sytuacjach uczeń może otrzymać naganę dyrektora szkoły. Przepraszam, że się rozpisałam. Jednakże jest to dla nas bardzo ważne. Niezwykle istotne jest dla nas znalezienie podstawy prawnej, że możemy UCZNIOWI ODEBRAĆ TELEFON I ZŁOŻYĆ DO DEPOZYTU.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jak opracować procedurę postępowania w placówce z dzieckiem , które ma stomię wątrobową. Jaki jest stan prawny. Czy nauczyciel ma obowiązek wymiany worka stomijnego gdy np. się odklei i dziecko zanieczyści się żółcią? Jakie warunki higieniczne są wymagane do tego typu zabiegów ? Jakie jest ryzyko zainfekowania stomii wątrobowej? Jakie obowiązki spoczywają na dyrektorze placówki w związku z takim dzieckiem? Jak prawidłowo zgodnie z obowiązującym prawem zorganizować pracę i pomoc takiemu dziecku?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje przepis określający liczbę posiedzeń Rady Pedagogicznej niepublicznego przedszkola w ciągu roku?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W związku z wprowadzeniem nowego statutu dla 8-letniej szkoły podstawowej mam 3 pytania dotyczące zapisów w statucie: 1) czy w statucie umieścić zapis, że uczeń do 10 roku życia czyli do uzyskania karty rowerowej nie ma prawa sam przyjeżdżać rowerem do szkoły? 2) jaki zapis powinien znaleźć się w statucie dotyczący przyjmowania do szkoły cudzoziemców oraz dzieci powracających z zagranicy? Trzecie pytanie dotyczy nauki religii i etyki - jeśli uczeń uczęszcza na obydwa przedmioty to którą ocenę wpisujemy na świadectwie (może obydwie)i czy do średniej ocen wliczamy obydwie oceny czy jedną.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe