Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy istnieje jakiś przepis, że w bursie należy stosować (wydawać) decyzje o skreśleniu z listy wychowanków w stosunku do tych którzy złamali regulamin z możliwością odwoływania się do kuratorium, czy może wystarczy rozwiązać z nimi umowę, którą podpisują rodzice lub pełnoletni wychowankowie na początku roku szkolnego. Wychowanek bursy nie ma obowiązku mieszkać w niej, w przeciwieństwie do obowiązku szkolnego i tu decyzje skreślania ucznia z listy moim zdaniem są uzasadnione.
Na podstawie § 10 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych, Dz. U. z 2005 r. Nr 52, poz. 466 oraz art. 84 ust. 2 pkt 5 UoSO w placówce niepublicznej, statut bursy określa przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora bursy do skreślenia wychowanka z listy wychowanków. Nawet jeśli statut danej bursy stanowi, że złamanie regulaminu uprawnia dyrektora do skreślenia z listy wychowanków (co ma charakter sankcji), dyrektor może ale nie musi skorzystać z prawa wydania decyzji administracyjnej (od której służy odwołanie do kuratora oświaty) o skreśleniu wychowanka. Samo rozwiązanie umowy powoduje, że uczeń jednocześnie traci status wychowanka (także w rozumieniu administracyjnoprawnym) i dyrektor nie musi wydawać decyzji o jego skreśleniu. Takie stanowisko zajmuje Sąd Najwyższy w odniesieniu do niepublicznych placówek (np. postanowienie NSA w Warszawie z dnia 14 października 2015 r., I OSK 2098/15, http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/DD55170C02; postanowienie WSA w Warszawie z dnia 8 maja 2015 r. II SAB/Wa 1039/14, http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/7C7F5982A9).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak wygląda tryb uchwalania programów wychowawczego i profilaktyki? Kierować się Ustawą o Systemie Oświaty czy ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ? USO art. 54 ust. 2. Do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy: pkt. 1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną: a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli; b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców; ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół §2 ust. 2. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w-f zatrudniony na podstawie mianowania będzie miał zmniejszony etat od 01.09.2014 r. z 18/18 do 12/18. Od 01.09.2014 r. będzie też zatrudniony inny nauczyciel do zajęć w-f (stopień awansu zawodowego nauczyciel kontraktowy) na 14/18 etatu. Czy w związku z tym działanie dyrektora polegające na zmniejszeniu etatu nauczycielowi mianowanemu i zatrudnienie nauczyciela kontraktowego będzie słuszne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy promocji ucznia kl. III do kl. IV szkoły podstawowej. Jakie przepisy regulują brak promocji? Czy potrzebna jest opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej itp.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry
Proszę o pomoc w zakresie poniższych pytań:
1. Czy w arkuszu ocen w miejscu "nazwa szkoły" wpisujemy nazwę szkoły i informację, że wchodzi w skład zespołu np. „Branżowa Szkoła I stopnia nr 3 w Zespole Szkół Technicznych w Płocku” czy wystarczy wspiąć nazwę szkoły i adres cyt.: „Branżowa Szkoła I stopnia nr 3, al. Jana Kilińskiego 4, 09-402 Płock” czy powinna być wpisana sama nazwa szkoły cyt.: „Branżowa Szkoła I stopnia nr 3”
2. Czy na Świadectwie promocyjnym/końcowym wpisujemy nazwę szkoły i informację, że wchodzi w skład zespołu np. „Branżowa Szkoła I stopnia nr 3 w Zespole Szkół Technicznych w Płocku”. Dodam, że szkoła nie ma nadanego imienia.
Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole niepublicznej o uprawnieniach szkół publicznych można wypłacać wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw po zakończeniu semestru lub po zakończeniu roku szkolnego? Wynagrodzenie nauczycieli wypłacane jest w naszej szkole na koniec każdego miesiąca "z dołu". Jaki zapis należy umieścić w regulaminie wynagradzania nauczycieli odnośnie proponowanego rozliczania i wypłacania godz. ponadw. i dor. zastępstw?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe